Scrapland, voluit American McGee presents Scrapland, is één van de weinige titels die nog echt origineel genoemd kan worden. Het spel is niet alleen unieke een mix van een groot aantal spelgenres, het speelt zich tevens af in een nieuw universum, waarin nieuwe karakters, locaties en leefregels, hun opwachting maken. In de spelwereld van Scrapland is geen levende ziel te bekennen, de wereld wordt bevolkt door robots die samen een goed geoliede samenleving hebben gevormd. Elke robot vervult in dit universum zijn eigen rol, zo zijn er politieagenten, bankiers, journalisten en priesters. Maar aan al het goede komt een eind en ook in Scrapland komt een kink in de kabel.

Als speler neem je de rol aan van D-Tritus, een robot die op Scrapland aankomt wanneer er net een aantal moorden gepleegd zijn. D-Tritus weet zichzelf een baantje te regelen als onderzoeker van dit moordmysterie, en natuurlijk komt hij al snel achter een gecompliceerd complot. Op veel hulp hoeft D-Tritus niet te rekenen, dus je zult vooral zelf op onderzoek uit moeten gaan om de onderste steen boven te halen.

Hoewel de titel doet vermoeden dat Scrapland een nieuwe game is, ontspoten aan het geschifte brein van American McGee, is de werkelijkheid toch iets anders. American McGee kwam namelijk pas in de eindfase bij het project kijken, terwijl de eigenlijke ontwikkelaar Mercury Steam Entertainment, al dik twee jaar aan het ploeteren was. American McGee is door de uitgever, Enlight Software, aangesteld als producer en zorgt er momenteel vooral voor dat de vele dialogen in Scrapland scherpzinnig en vermakelijk zijn. Daarbij zorgt zijn naam in de titel ervoor dat fans van American McGee's Alice, allicht in Scrapland geïnteresseerd zullen raken. Het omgekeerde is helaas eveneens mogelijk, want Alice viel bij lang niet iedereen in de smaak.

Scrapland is een wel doordachte en mooi uitgewerkte spelwereld, waarbij vooral het karakterdesign een dikke pluim verdient. De makers hebben het voor elkaar gekregen om de mechanische robots aardig wat karaktertrekjes mee te geven. De gemoedstoestand en houding van een robot, is in een oogopslag van z'n metalen smoelwerk af te lezen. Ook de wereld zelf kent een aantal unieke elementen. Zo maakt 'The Great Database' een belangrijk onderdeel uit van de spelwereld. Hierin staat informatie opgeslagen over alle robots, die het mogelijk maakt ze meteen na hun dood terug tot leven te wekken. Niet alleen wordt hiermee het respawnen verklaard, de afwezigheid van de dood is ook een belangrijk thema in het verhaal van Scrapland. De buitenlocaties kenmerken zich met door neon verlichte hoogbouw, smerige vuilstortplaatsen en industriële zones.

Zoals reeds gezegd is Scrapland een mix van verschillende spelgenres. Mocht je het spel enigszins kort door de bocht willen beschrijven, dan zou je het 'Grand Theft Auto met robots' kunnen noemen, maar Scrapland verschilt op een aantal punten behoorlijk van Rockstars topper, waardoor een vergelijking niet helemaal eerlijk is. Scrapland is een derde persoons actie/adventure, met redelijk wat vrijheid. Binnen in de gebouwen zal je je te voet voortbewegen, maar om naar een ander gebouw of locatie te reizen, staat er een groot aantal vliegende voertuigen tot je beschikking. Je kunt enkel op bepaalde plaatsen landen en opstijgen met deze vliegtuigen, waardoor het 'free roaming' gedeelte enigszins beperkt wordt, vergelijkbaar met het gebruik van de hovercraft in Beyond Good & Evil. Het geeft je echter wel het gevoel je in een groter geheel te bevinden.

D-Tritus is een robot met de unieke eigenschap, de gedaante van een andere robot aan te nemen. Hiermee krijgt hij nieuwe mogelijkheden tot zijn beschikking. Helaas is het aannemen van een valse identiteit in de wereld van de robots niet toegestaan. Je zal dus goed uit moeten kijken wanneer je tot de gedaante van een ander karakter overgaat. Met de eigenschappen van het andere karakter kun je op plaatsen komen die in je normale vorm ontoegankelijk waren, ook komen er nieuwe wapens tot je beschikking die helpen gevaar uit de weg te ruimen.

Scrapland bevat zowel actie als avontuur. De actie vindt zowel binnen als buiten plaats. Buiten zal je onder andere mogen deelnemen aan races en dogfights met je high-tech vliegtuigjes. Het avontuur zal vooral binnen plaatsvinden. Je kunt een gesprek aanknopen met de meeste karakters die je tegen komt. Deze gesprekken verschaffen je vaak het nodige inzicht in de spelregels van de wereld van Scrapland. D-Tritus komt immers van een andere planeet en ook voor hem is het, net als de speler, allemaal nieuw en vreemd.

Hoewel het moeilijk is een peil te trekken op hoe de actie- en adventuregedeeltes zich in het uiteindelijke spel tot elkaar zullen verhouden, lijkt het erop dat Scrapland een geslaagde mix tussen beiden genres zal worden. Het unieke universum zorgt voor een frisse wind tussen al het realisme van de laatste tijd en de makers beloven een flinke scheut humor zodat het spel luchtig en toegankelijk blijft. Scrapland lijkt de Beyond Good & Evil van 2004 te worden, we hopen alleen dat dit spel op wat meer ondersteuning van de consument mag rekenen.