SBK-07: Superbike World Championship | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Wanneer depromotiecampagne rond een spel met name gericht is rond het vrouwelijk schoon,gaan er bij ons enkele alarmbellen rinkelen. Vaak duidt dit erop dat het spelop andere vlakken tekort schiet en dat men daar met wat rondborstigelustobjecten de aandacht van af wil leiden. SBK-07: Superbike WorldChampionship probeert de aandacht op zich te vestigen met pitspoezen. Zo kunnenbezoekers van de website van het spel hun favoriete pitspoes kiezen en zijnmenu’s en laadschermen opgeleukt met foto’s en bewegende beelden van dezedames. Geheel in lijn van BMX XXX en Pocket Pool zou je denken: dat wordt vasteen kutgame. Gelukkig stuurde Take Two ons een previewversie om het tegendeelte bewijzen.Want buiten het pitspoesgeneuzel lijkt SBK-07 een behoorlijkaccurate simulatie van het Superbike-gebeuren te zijn. Het spel is een vervolgop het vorig jaar verschenen Superbikes: The Riding Challenge en pakt veel vande problemen van zijn voorloper aan. Zo staan er nu 23 motoren te ronken bijaanvang van de race, tegenover de schamele acht uit het eerste deel. Ook qualicenties pakt men flink uit; waren in The Riding Challenge alleen de motorenvoorzien van de officiële naam en uiterlijk, nu heeft men ook de rechten op deteams en coureurs weten te bemachtigen.  SBK 07 biedt een weelde aan instelmogelijkheden die hetmogelijk maken het spel zo eenvoudig of realistisch te maken als je zelf wilt.Standaard zijn twee niveau’s gedefinieerd, namelijk arcade en simulatie, maarje kunt ook je eigen niveau instellen en zelf kiezen op welk terrein jehulpmiddelen wil en wat je juist graag zelf wil doen. De hulpmiddelen in SBK-07zijn anders van aard dan in veel andere racegames. Het spel bevat geen rem- enstuurhulp die ervoor zorgen dat je vrijwel moeiteloos de bochten door komt. Jezult altijd nog zelf moeten remmen en sturen, het spel zorgt er alleen voor datje wat krachtiger remt, niet in de slip raakt en wat minder snel een schuivermaakt. Hierdoor heb je op het laagste niveau nog steeds het gevoel zelf tepresteren, in plaats van dat het spel voor je rijdt.Het simulatieniveau is er eentje voor de echte bikkels envergt opperste concentratie. Je moet de bochten ideaal nemen, anders verlies jete veel snelheid of beland je vrijwel zeker in de grindbak. Je moet in simulatiemodeook zelf de positie van de rijder op je motor besturen, om te voorkomen dat jete pas en te onpas wheelies maakt enover de kop op het asfalt belandt. Wat ook enige oefening vergt is dat je jevoor- en achterrem apart kunt activeren. Het remmen met je achterwiel zorgt ervoor dat je heel snel in een slip raakt en biedt vooral uitkomst innoodsituaties, wanneer je anders zondermeer de grindbak in belandt. Wantwanneer je in simulatiemode eenmaal van de weg raakt, kun je alleen nog heellangzaam terugrijden, terwijl je in arcademode zo even terug de weg op rijdt. Voor wie het makkelijker aan wil doen biedt het arcadeniveaude uitkomst. Iedereen zou hiermee in principe uit de voeten moeten kunnen endaarmee werkt ontwikkelaar Milestone het grootse manco van The Riding Challengeweg. Deze voorloper van SBK-07 was namelijk te moeilijk voor de meeste mensendie gewoon even op de motor wilde stappen en weg wilden racen. Met hetarcadeniveau haal je vrij simpel prima rondetijden en heb je slechts tweeanaloge stickjes nodig om je motor volledig te besturen. Qua spelmodes biedt SBK-07 wat je zou kunnen verwachten: eenenkele race tegen een aantal computertegenstanders, racen tegen de tijd, éénraceweekend of een heel kampioenschap. Daarnaast is er een multiplayermode diealleen splitscreen voor twee spelers ondersteunt. Je kunt samen geen heelkampioenschap of weekend afwerken, maar wel een enkele race of racen tegen detijd. Het aantal computergestuurde tegenstanders ligt in multiplayer wel forslager, op 6 inplaats van 22. SBK-07 lijkt een aardig motorracegame te worden voor hetPlaystation 2-publiek, die door Namco’s MotoGP-reeks alweer een tijdje in desteek worden gelaten. Het spel biedt tegelijk genoeg voor zowel arcade- al imulatiefanaten. Het is alleen jammer dat het spel zo nodig opgeleukt moetworden met vrouwelijk schoon om de boel te verkopen. Neem nu de laadschermen. Hetladen van een race of zelfs een menu duurde in de previewversie nog behoorlijklang. Je krijgt op deze laadschermen steeds weer dezelfde vrouwen te zien,terwijl wat nuttige informatie over het parcour, de race en dergelijke welkomwas geweest. Het vrijspelen van plaatjes van ‘grid girls’ is ook zoiets; als jeals motorracegame serieus wil worden genomen, moet je die onzin toch echt latenvoor wat het is. Voor mooie vrouwen bied het internet al jaren een veel beteralternatief dan een motorracespelletje.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou