Star Wars is een naam die verder reikt dan het witte doek. De trilogie kreeg al snel grote groep fans die het epos uit de films het liefst op zoveel mogelijk manieren uitgewerkt zagen. En dus begonnen veel ontwikkelaars aan games gebaseerd op het universum, die vaker niet dan wel succesvol waren. Tussen de schaarse topgames bevond zich wel de Rogue Squadron serie. Inmiddels zijn we al weer toe aan het derde deel uit de reeks: Rogue Squadron III: Rebel Strike. Deel drie heeft alles in huis een regelrechte hit te worden; in deze preview lees je waarom.

De Rogue Squadron serie heeft zijn debuut gemaakt op de Nintendo 64 in '98. De game wist aanvankelijk goede kritieken binnen te slepen, maar bleef een subtopper door de wat mindere graphics. Drie jaar later lag het vervolg in de winkel. Dit maal niet voor de aan een stille dood gestorven Nintendo 64, maar voor Nintendo's nieuwste platform: de GameCube. Het spel werd voor veel gamers dé reden een Gamecube aan te schaffen. Gameplay, graphics en muziek; alles was tot in de details verzorgd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat men bij LucasArts al snel aan een derde deel begon te denken, in de vorm van Rogue Squadron III: Rebel Strike. En in tegenstelling tot veel titels tegenwoordig komt het spel exclusief voor de Gamecube uit.

Rogue Squadron III: Rebel Strike baseert zich op de laatste drie episodes uit de Star Wars reeks. Dit betekent dat je niet met Obi Wan en Jar Jar Binks, maar met sterren als Luke Skywalker, Han Solo, Chewbacca, Wedge Antillesen en Princess Leai Organa het universum voor het kwaad moet zien te behoeden. Als gamevorm wordt dit maal een nog beter uitgebalanceerde combinatie tussen een third / first person actie adventure en een arcade verhikelshooter gebruikt. Zo zijn er missies waarin je met Luke Skywalker een level door moet lopen, maar speelt de actie zich ook een groot deel rijdend of vliegend af.

Om deze actie goed tot zijn recht te laten komen is er in Rogue Squadron III een flink arsenaal aan voertuigen geïmplementeerd. Zo'n beetje alle voertuigen uit de films komen aan bod: van X-Wings tot B-Wings en van AT-AT's tot Speedbikers. De 'lopende' missies bevatten flink wat third- en first person actie en bieden wat afwisseling ten opzichte van de gemotoriseerde levels. Al is afwisseling hier misschien niet het juiste woord, want heel de game is een grote afwisseling. Je beperkt je niet tot één planeet maar reist in dertien levels zo'n beetje alle belangrijke plekken uit de 'eerste' drie films af.

Het systeem van 'verder komen' zit anders in elkaar dan bij de meeste games. Je wordt beoordeeld op je vaardigheden in het spel en krijgt aan de hand daarvan een gouden, zilveren of bronzen medaille uitgereikt. Deze medaille bepaalt vervolgens welke levels er voor je geopend worden. Gamers die alles uit de game willen halen zullen extra hard moeten knokken; alleen met hoge medailles is er toegang te krijgen tot de vijf bonuslevels.