Guitar Hero bracht mij daar een stapje dichter bij. Harmonix wist je feilloos het gevoel te geven op het podium te staan. Maar de ontwikkelaars wilden verder en blijkbaar hadden ze daar een nieuwe franchise voor nodig. Terwijl anderen aan de slag mochten met het derde deel van Guitar Hero, ging Harmonix aan de slag met de echte opvolger. Rock Band is bijna hier en het wordt pure rock'n'roll!

Wie is er nog niet bekend met Guitar Hero? Je kiest een virtuele gitarist en krijgt een nummer of vijftig voorgeschoteld die je met een plastic gitaar zo goed mogelijk moet spelen. De songs zijn vaak kwalitatief hoogstaande covers van bekende rocknummers - hier en daar is zelfs de licentie gekocht om het echte nummer te gebruiken. Een meter in het beeld toont de akkoorden die je aan moet slaan (via gekleurde knoppen op je plastic gitaar) en het enige dat over blijft is op tijd aanslaan. Het komt misschien niet in de buurt van het echte gitaar spelen, maar het vóelt alsof je echt gitaar speelt. En daarom is het ook zo leuk.

Houdt dit concept van Guitar Hero in je hoofd en voeg er nu dit bij: een drumstel, een basgitaar en een microfoon. Drie vrienden. Een stevig rocknummer van Nine Inch Nails, de Pixies of Black Sabbath. Een volumeknop die helemaal open staat. Je speelt geen band meer, je bent een band. Wat klinkt er leuker dan deze situatie?

Rock Band is eigenlijk Guitar Hero voor meerdere spelers. Het woordje Band staat niet voor niets in de naam. Met maximaal drie anderen (het kan ook met minder - zelfs in je eentje - de computer neemt de instrumenten die niet bespeeld worden voor zijn rekening) ga je op wereldtournee. Dit gebeurt vooralsnog alleen offline, met maten in je eigen huis dus, maar men belooft een update waarmee je het ook met online vrienden kan gaan doen. Op de wereldtournee werk je diverse setlijsten af op verschillende podia - hoe beter je presteert, hoe groter de podia worden en hoe meer geld je binnen haalt.

Met dat geld kan je gebruik gaan maken van een ander leuk nieuw aspect. Zat je bij Guitar Hero nog vast aan een stereotype rockster die je op z'n hoogst een andere gitaar kon geven, hier kan je alles veranderen, van tattoo's tot kleding, van haar tot instrumenten. Je kan met je band een CD uitbrengen en de hoes ervoor maken, logo's voor je band ontwikkelen. Al deze opties zorgen er voor dat je je echt in een band thuis voelt en dat is gewoon prachtig. Voelde je je een superieure gitarist in Guitar Hero, in Rock Band ben je gewoon een superster.

Maar je bent samen een superster. Als je met drie anderen de hoofdgame afwerkt, zal je in diverse situaties verzeild raken die je als band echt dichter bij elkaar brengt - of uit elkaar drijft. Piet is bijvoorbeeld niet zo goed in een gitaarsolo, maar moet dat in een nummer toch doen. De rest van de band moet dan hun extra power opsparen voor dat moment en die dan inschakelen, zodat de gitarist niet het hele nummer verpest en de band van het podium afgejoeld wordt. Of wat als je een aanbod krijgt om een benefietconcert te geven? Slecht voor de inkomsten, goed voor de fans. Je zal als band samen moeten overleggen waar je voor gaat.

Dat je meer dan honderd euro kwijt zal zijn aan het complete pakket - het spel, de microfoon, de drums en de gitaar - en dan ook nog een extra gitaar voor de bassist - mag de pret nauwelijks drukken. Niet alleen heeft de game de potentie een lange levensduur tegemoet te gaan, de desbetreffende instrumenten zijn nog eens van hoge kwaliteit ook. De microfoon functioneert zoals verwacht - hij vangt al je klanken op, al is het niet noodzakelijk een talent te zijn. Vals of niet - zolang je maar in de maat zingt. De gitaar is even wennen maar schijnt uiteindelijk beter te voelen dan de Guitar Hero-gitaren. En het drumstel kan tegen een stootje.

Als Harmonix slim is dan beseft het dat men met Rock Band een soort van platform op zich hebben neergezet - een tijdloze virtuele ruimte die eigenlijk constant aangevuld moet worden met nieuwe content - van nieuwe nummers tot nog mooiere kleding. Als men deze game een lange levensduur geeft dan is het hoge prijskaartje geen probleem. Daarnaast zijn de instrumenten volgens de eerste impressies uit de VS erg stevig en stabiel. En dat is bij een game waar alles om de instrumenten draait natuurlijk belangrijk.