RIVE preview | Gamer.nl

RIVE preview | Gamer.nl

Wie Toki Tori niet gespeeld heeft, heeft een van de beste Nederlandse games (ooit) gemist. Die kans is echter groot, gezien de Game Boy Color-game in 2001 min of meer uit het niets kwam. Toch vergaarde Toki Tori louter positieve kritieken. Dankzij Toki Tori mag het Amersfoortse Two Tribes zich met recht de trotse opa van de Nederlandse game-industrie noemen. Opa komt dit jaar uit zijn schommelstoel met RIVE.

Two Tribes noemt RIVE een ‘metal wrecking, robot hacking shooter’. Leuk, zo’n rijmsel, maar op Gamer.nl noemen we de game ’n tweedimensionale shoot ‘m up met platformelementen. In beide gevallen klinkt RIVE als een dertien-in-een-dozijn-game. Dat is niet eens heel onterecht, want RIVE borduurt inderdaad voort op de welbekende, ouderwetse gameplay van een tweedimensionale shoot ‘m up naar keuze.

Het ontbreekt RIVE daarnaast aan een eigen stijl. Als je alleen afgaat op de beelden, krijg je wellicht de indruk dat de game weinig speciaal is. Er is gelukkig een twist. RIVE staat best wel op zichzelf, maar daar kom je pas achter als je zelf in de game duikt. Dat is exact wat Gamer.nl onlangs deed.

Media has no description

Wat allereerst in het voordeel van RIVE spreekt, zijn de vloeiende, verfijnde controls en het verslavende tempo. In RIVE speel je een klein robotje dat je met het linkerpookje bestuurt en met het rechterpookje de (vele) vijanden onder vuur laat nemen. RIVE laat zich besturen als een twin-stick-shooter.

Chaotische flow

De game kent daarnaast een op papier tof wapenfeit. Het robotje kan andere robots hacken. In de trailer van de game zien we het robotje de meest halsbrekende capriolen uithalen. Tijdens onze speelse ie zien we daar helaas weinig van terug: we gebruiken het hacken enkel om ons te laten genezen of om hoger gelegen platformen te bereiken. We gaan er maar vanuit dat een groot deel van het hacken bewaard is gebleven voor de volledige game.

Wat we wel in al zijn glorie meekrijgen is de chaotische gameplay. RIVE speelt heerlijk weg en de actie spettert dankzij de vele explosies van het scherm af. Bij vlagen doet RIVE ons denken aan de beginfase van een potje Geometry Wars, wat voor alle duidelijkheid een heel goed teken is. Bovendien is RIVE niet verlegen om je tijdens het knallen ook platformactie voor te schotelen.

Als je al doublejumpend van de ene richel naar de andere springt terwijl je een golf aan vijanden mid-air uiteen doet spatten met je rechterpookje, raak je in een heerlijk ouderwetse flow. RIVE gaf ons het gevoel de verfijnde gameplay meester te zijn, een kenmerk dat vooral veel behendigheidsgames van weleer kenmerkt.

Opa verdient het

Bovendien siert het RIVE dat het niet enkel vasthoudt aan die combinatie van platformen en schieten. Zo begint het level dat we spelen in het luchtledige en dienen we al vliegend kometen te ontwijken en vijanden aan gort te schieten.  

Al doublejumpend van de ene richel naar de andere raak je in een heerlijk ouderwetse flow

Niet veel later, eenmaal aan land, nemen we een diepe duik in het water en ontwijken we lasers en raketten in wat we enkel kunnen omschrijven als een hele diepe en opvallend gevaarlijke waterput. Natuurlijk kent RIVE ook nog eindbaasgevechten, al verslaan wij er eentje op wel héél gemakkelijke wijze met de hulp van doelzoekende rakketen.

Media has no description

RIVE heeft ons dan helemaal in zijn grip, maar opeens loopt de code enkele luttele seconden voor het einde vast. Veteraan Martijn Reuvers spoedt zich richting de pc. “Dat is de eerste keer dat mij dat vandaag overkomen is”, zegt hij. We geloven hem. Hij zegt dat RIVE een toffe game wordt. We geloven hem. Bovenal hopen we het. Opa hoeft zich niet meer te bewijzen, opa verdient het gewoon.

RIVE verschijnt op Steam (pc/Mac/Linux), PlayStation 4, Wii U en Xbox One.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou