Rise of the Tomb Raider (hands-on) | Gamer.nl

Rise of the Tomb Raider (hands-on) | Gamer.nl

“Ik moord om te overleven”. Het zijn woorden van Lara Croft die haar acties probeert goed te praten en die het eerste overduidelijke teken zijn dat Lara is opgegroeid sinds het 'eerste' deel uit 2013. We ontmoeten een nieuwe Lara Croft tijdens een drie uur durende speelsessie waarin we de opening en beginselen van Rise of the Tomb Raider ontdekken.

Het eerste uur van Rise of the Tomb Raider is erg vergelijkbaar met zijn voorganger: korte stukjes gameplay die je laten klimmen, klauteren, sprinten en quick-times uitvoeren, afgewi eld door menig cutscenes. Lara zoekt ditmaal naar de sleutel tot het eeuwige leven, een reis waar haar vader aan begonnen was, maar die hij nooit heeft afgemaakt. 

Media has no description

Jij hier?!

Lara kwam op het idee om naar Siberië te gaan - waar de game opent - na een aantal bizarre toevalligheden. In een flashback scheurt ze in een jeep door een woestijngebied. Na een pijnlijke crash wordt ze toevallig wakker naast een tempel die ze al jaren zoekt. Daar zou namelijk de tombe van de zogeheten Prophet zijn, waarin een artefact schuilgaat met de sleutel voor het eeuwige leven. Verra ing: de tombe is leeg en vijanden omsingelen Lara. Een gedurfde ontsnapping volgt, die haar direct naar een belangrijk symbool leidt. Wat blijkt: dit teken komt oorspronkelijk uit Siberië. Toevallig!

Dat de premi e van de game voorkomt uit een tweetal vergezochte toevalligheden is opmerkelijk, maar het is de enige keer dat zoiets voorvalt tijdens de speelse ie. In plaats van zich te richten op het eeuwige leven, lijkt Rise of the Tomb Raider een veel persoonlijker verhaal te vertellen over Lara. Zo leren we dat de ingewikkelde relatie met haar vader een drijfveer is voor haar avonturen en dat haar zoektocht invloed heeft op andere relaties. Wat ons betreft is dit een veel intere anter terrein om te verkennen, in vergelijking met het simpele conflict tu en haar en de militie die de bron van het eeuwige leven voor zichzelf wil.

Media has no description

Erop uit

Na een aantal flashbacks en hachelijke klimpartijen opent de spelwereld voor ons. Lara komt aan bij haar eerste kamp, waar ze een vuurtje stookt om zichzelf op te warmen. Dit is het eerste van vele kampen, waar je toegang hebt tot statistieken en upgrades. Al deze kampen speel je vrij naarmate je voortgang boekt in de game en spelwereld. Nieuw in Rise of the Tomb Raider zijn hoofdkampen, die zijmi ies aanbieden voor upgrades en belangrijke items, waarmee je bijvoorbeeld vergrendelde kisten in de omgeving kunt openen. Een leuke manier om de lo taande open gebieden van de game wat beter te verkennen.

Het toppunt van de trektochtjes zijn de challenge tombs. Een algemeen kritiekpunt op Tomb Raider uit 2013 is dat er niet genoeg van deze tombes waren. Hoeveel tombes we precies kunnen verwachten wordt niet gedeeld, maar tijdens de eerste drie uur spelen konden we er maar liefst vier vinden. De eerste tombe die we vinden, bevindt zich in een ijsgrot, waar een eeuwenoud Mongools schip ingevroren aan een wand hangt. Na een aantal slimme balanspuzzels, vinden we een schat die waarmee we een upgrade voor onze boog uitvoeren. De puzzel is uitdagend genoeg om ons aan het denken te zetten, zonder dat het tempo verloren gaat. 

Media has no description

Doe het zelf

Net als in het vorige deel zijn er ook deze keer drie vaardigheidstakken om punten in te investeren. Deze verschillen van het kunnen inca eren van meer klappen tot het zien van sporen van vijanden en dieren. Ook heeft Rise of the Tomb Raider een upgradesysteem voor alle wapens en uitrusting. Zo kun je op tig manieren Lara’s boog verbeteren en haar wapens versterken; bewezen systemen die ook hier goed op hun plek zijn.

Het toppunt van de trektochtjes zijn de challenge tombs.

Rise of the Tomb Raider legt veel meer de nadruk op stealth en craften tijdens gevecht cenario’s. Dat eerste uit zich in de manieren waarop jij je omgeving kunt gebruiken. Zo spring je met gemak van boom naar boom en verstop je je in bosjes om vijanden te besluipen. Erg slim lijken ze niet. Lara heeft een felle glowstick aan haar broek hangen, maar niemand ziet deze in het donker. Daarnaast zijn de manieren waarop je vijanden omlegt vaak luidruchtig. Besluip een vijand, duw hem omver en verkoop hem een keiharde klap voor zijn harses als hij weer opstaat. De militair flopt naar de grond en zijn maatje dat vijf meter verderop staat merkt er niets van. Realistisch is het niet, maar als vijanden hyperbewust van hun omgeving zouden zijn, zou de game een stuk trager zijn. Op deze manier spoort Rise of the Tomb Raider je aan om te experimenteren met je omgeving, zonder dat het ten koste gaat van het tempo.

Nog iets om mee te experimenteren is het crafting-systeem. Dit systeem is flink uitgebreid ten opzichte van het vorige deel. Zo kun je nu verschillende soorten ammunitie maken en heb je daar de corresponderende middelen voor nodig die je vindt in de spelwereld. Maak bijvoorbeeld gifpijlen van Deathcap-paddestoelen en hout. Sommige items die je maakt worden automatisch gebruikt. In plaats van een medkit maken, om die vervolgens te moeten selecteren en gebruiken, houd je de linker bumper ingedrukt om jezelf direct te genezen. Bij ammunitie selecteer je simpelweg het wapen dat je wilt gebruiken en houd je de rechter trigger ingedrukt om nieuwe ammunitie te maken, mits je de juiste middelen op voorraad hebt. Er zijn geen onhandige menu’s of overbodige proce en en dus zijn er meer manieren om jezelf uit hachelijke situaties te redden.

Media has no description

Opgroeien

Rise of the Tomb Raider is precies wat we ervan verwachten: een avontuur van epische proporties in een inheemse omgeving. De herkenbare kern van Tomb Raider uit 2013 staat daarmee als een huis. Maar Lara heeft veel meegemaakt en geleerd sinds het eerste deel, wat we terugzien in de vernieuwingen op het gebied van gameplay, maar ook in de verhaalvertelling. We komen er later dit jaar achter of Rise of the Tomb Raider ook voldoende met Lara is meegegroeid.

Rise of the Tomb Raider verschijnt op 13 november 2015 voor Xbox One en Xbox 360 en in 2016 voor PlayStation 4 en pc.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou