De verwachtingen voor Rise of Nations zijn hoog, ook al is het spel recentelijk ondergesneeuwd onder een persoffensief van EA en Blizzard. Dat de verwachtingen zo hoog liggen komt onder andere door de makers van het spel, want dit zijn niet de eerste de beste. Waarschijnlijk heeft bijna niemand nog gehoord van Big Huge Games, maar wanneer je bedenkt dat het bedrijf bestaat uit mensen die een vitale rol hebben gespeeld in de ontwikkeling van onder andere Colonization, Civilization 2, Gettysburg en Alpha Centauri weet je wel waarom er nu al hordes fans op het spel zitten te wachten

Rise is Nations is het beste te omschrijven als de perfecte mix van Civilization en de Empire Earth of Age Of Empire serie. Steden bouwen, landsgrenzen verleggen, resources ontginnen, technologieën ontdekken, diplomatieke banden onderhouden, legers bouwen en natuurlijk af en toe een gebiedje veroveren, het zit er allemaal in. Het klinkt misschien als een vreselijk ingewikkeld spel, maar daar komt dan ook kracht van het spel naar voren. Want ondanks de grote hoeveelheid mogelijkheden en opties blinkt de bediening uit in zijn eenvoud. Menu's zijn logisch te vinden en als je er echt niet uitkomt, staat er een duidelijke tutorial tot je beschikbaar.

Wanneer je begint met spelen heb je de beschikking over de belangrijkste gebouwen, je capital en een library. De capital is het beste te vergelijken met een Town Center uit Age of Empires. Je traint er je citizens welke je kan gebruiken om resources te ontginnen of gebouwen te bouwen. Opvallende optie is hier dat je gelijk een taak kunt toekennen aan je citizens. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat iedere nieuwe bewoner gelijk bomen gaat kappen of in de mijnen moet gaan zwoegen. Voor de keizers in spe die geen idee hebben waar ze de nieuwe mensen heen willen is er de auto-asign optie. De citizens worden dan automatisch naar vrije plekken gedirigeerd in de volgorde waarin de gebouwen voor het verzamelen van resources zijn gebouwd. Vrije plekken zul je denken? Inderdaad, alle gebouwen waar je resources kunt verzamelen hebben een beperkt aantal plaatsen. Dit is afhankelijk van de grootte van de resource. Een armzalig eenzaam boompje levert nu eenmaal minder hout op dan een kopie van Sherwood Forrerst.