Rigs Mechanized Combat League (hands-on) | Gamer.nl

Rigs Mechanized Combat League (hands-on) | Gamer.nl

Virtual reality staat nog in de kinderschoenen, maar is hard op weg om door te breken. Sony is er als de kippen en laat ons in de nabije toekomst games spelen met PlayStation VR. We mochten alvast aan de slag gaan met Rigs Mechanized Combat League, een van de eerste titels die specifiek voor VR gemaakt wordt.

Wie The Matrix Revolutions nog in het geheugen heeft, herinnert zich wellicht nog de APU's; mech-achtige gevechtspantsers waarin de bestuurder aan beide armen over een enorm machinegeweer beschikt. Dit is uitermate geschikt om je vijanden mee te bevechten. Maar waarom zet je zo'n heerlijk stuk hardware niet in voor de sport? Stiekem vermoeden we dat zo'n gedachte vroeg of laat is uitgesproken bij Guerilla Cambridge, de Britse tak van de meeste prestigieuze game-ontwikkelaar van Nederland, toen het de taak kreeg een game voor PlayStation VR te ontwikkelen.

Media has no description

Atleet

Na het opzetten van de PlayStation VR – de nieuwe naam voor Project Morpheus, voor wie de afgelopen tijd onder een steen heeft geleefd – bevinden we ons direct in een soort garage voor de mechs. Pardon, de rigs. Eenmaal in het pantser op poten gehesen, voelen we ons nog zonder ook maar één virtuele stap gezet te hebben al als een machtige atleet – dankzij de hoge zitpositie en de virtuele handen zichtbaar op de forse joysticks van de rig. Per lift belanden we in de arena waarin we na een korte toelichting helemaal los mogen gaan.

Het doel van dit speltype, Power Slam, is om zo vaak mogelijk te scoren. Niet simpelweg door vijanden af te schieten, overigens. Wel is het zaak zoveel mogelijk lichtbollen te verzamelen, die verschijnen wanneer een speler het loodje legt. Heb je er eenmaal genoeg verzameld, dan kun je jouw rig in overdrive zetten en naar de top van de arena rennen, springen en klauteren, om daar door een basketachtige goal te duiken. Score!

De opzet klinkt zo kinderlijk eenvoudig dat je jezelf haast zou afvragen waarom het niet eerder geprobeerd is. Door de nadruk niet op schieten maar op rennen en scoren te leggen, voelt Rigs in zekere mate toegankelijker en sportiever aan dan een potje Call of Duty, geholpen door het feit dat je dit spel met drie tegen drie speelt. Elk teamlid bestuurt bovendien een ander soort rig: de kleine Hunter is snel en kan door kleine openingen, de lange Mirage heeft een dubbele sprong en de Tempest kan zelfs kort vliegen. In de uiteindelijke game kun je nog meer variatie in vaardigheden en loadouts verwachten.

Media has no description

VR

Deze mix van racen, schieten en basketbal speelt als een toegankelijke shooter zonder veel poespas, zodat je je kunt richten op waar het echt om draait in Rigs: de krachtige ervaring van een competitie in virtual reality. Dat is en blijft echter een moeilijk fenomeen om uit te leggen. Het valt te beschrijven hoe je met échte hoofdbewegingen om je heen kunt kijken, kunt richten en zo een extra intense beleving op je afgevuurd krijgt, maar VR is iets wat je simpelweg moet proberen om het te snappen. Natuurlijk bestaat daarbij wel het risico op mi elijkheid.

Om deze reden is de visuele stijl opzettelijk 'vriendelijk kaal', zo wordt ons verteld door een medewerker van Guerilla, al is het tof om te zien hoe de game nu al prominent wordt gepresenteerd als een profe ionele competitie. Hierdoor ligt de integratie in de wereld van eSports direct al voor de hand. Een fel kleurenpalet en veel details zorgen namelijk voor veel onrust wanneer de actie zo direct op je ogen gestraald wordt. Gezien de infantiele levensfase van VR zijn dergelijke compromi en slim: in eerste instantie is het zaak om zoveel mogelijk spelers aan het concept te laten wennen en dan pas de diepte in te gaan. Lang niet iedereen wil immers zomaar de Matrix in.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou