Een belangrijk onderdeel van de nieuwste telg in de serie vormt de track editor. Door middel van dit extraatje die kun je je geheel eigen banen ontwerpen, maar daar was de editor oorspronkelijk niet voor bedoeld. De doe-het-zelf-modus werd door Bugbear Entertainment gebruikt om op gemakkelijke wijze meer banen in de game te kunnen verwerken. Diezelfde tool is later versimpeld en verwerkt in het spel, wat user generated content een van de belangrijkste onderdelen van Ridge Racer Unbounded maakt.

Blokkendoos

De track editor is eigenlijk een grote blokkendoos. Op een rooster van acht bij acht vakken, gebruik je  ‘onderdelen’ als een brug-, tunnel- of haarspeldbochtblok om een baan te creëren. Op patronen of  hoef je daarbij totaal niet te letten: alle bouwblokken sluiten naadloos op elkaar aan. . Zolang je zorgt dat er een start en een finish is en de rijbaan niet onderbroken wordt, kun je naar hartenlust de meest uiteenlopende circuits maken. Je kunt die tracks vervolgens uploaden naar een server, waarbij je spel- en autotype koppelt aan het parcours. Die banen duiken dan vervolgens ook bij anderen op in hun spel, maar dat systeem werd niet getoond.

Hoe het met de variatie tussen de verschillende bouwblokken zit, kunnen we aan de hand van de korte ‘bouwsessie’ nog niet stellen. Hoewel de ontwikkelaar binnen één minuut een kleine baan had gemaakt, gebruikte hij veel van dezelfde blokken en toonde hij ons alleen een stedelijke omgeving. Het is nog maar de vraag of zowel de banen als de omgevingen dusdanig van elkaar verschillen dat je niet steeds het gevoel hebt hetzelfde rondje te rijden. Gelukkig werkte het naadloos aansluiten van de blokken in ieder geval zoals beloofd, en voelde de stad daardoor werkelijke als één geheel.

Split/Out for Speed

Na het bouwen was het natuurlijk tijd om het nieuwe parcours uit te testen. Het werd al vrij snel duidelijk dat Ridge Racer Unbounded overal inspiratie heeft opgedaan. Het vullen van een meter die achter je auto hangt doet denken aan Split/Second, net als de afsnijroutes die op vaste plekken geactiveerd kunnen worden als die meter vol is. Zo zagen we de auto door een muur gaan alsof de wand van papier-maché was. Het stuk beton dat naar beneden viel, werd vervolgens gebruikt als schans om zo een stuk van de baan af te snijden.

De scheut Split/Second wordt vervolgens gemengd met een dosis Burnout. Een tegenstander die tegen een flat wordt gebeukt verandert in een verwrongen stuk metaal, wat een nog vollere boost-meter oplevert. De ontwikkelaar sluit de presentatie af door nog even kort een systeem aan te stippen dat je op de hoogte houdt van de spelvorderingen van je vrienden. Zo kun je uitdagingen sturen en elkaars tracks beoordelen, wat we natuurlijk kennen uit Need for Speed’s Autolog-systeem.

De enige racegame die in dat rijtje ontbreekt is jammer genoeg Ridge Racer zelf. Nergens kregen we het gevoel naar een nieuw deel binnen de welbekende franchise te kijken. We misten bijvoorbeeld de typische Riiiidge Racerrrr-aankondiging, het kenmerkende driften over de baan: zaken die Ridge Racer Ridge Racer maken. Wat we tot nu toe van Ridge Racer Unbounded hebben gezien is misschien niet verkeerd (al mist het wat originaliteit), maar je verwacht wat anders van de naam.

Volg de Gamescom op Gamer.nl