Rez Infinite (hands-on) | Gamer.nl

Rez Infinite (hands-on) | Gamer.nl

Eind vorig jaar maakte Sony bekend dat culthit Rez opnieuw uitgebracht zou worden als paradepaardje voor de PlayStation VR. Werden wij daar blij van, als liefhebbers van originele, onvergetelijke games? Jazeker. Maar begrepen wij deze keuze? Niet echt.

Rez zag namelijk het licht als een erg onconventionele game op een behoorlijk onconventioneel platform (Sega Dreamcast) en brak qua verkoopcijfers ook niet bepaald records nadat het later overgezet werd naar PlayStation 2 én Xbox 360. Rez heeft dus nul naamsbekendheid en draagkracht bij het gepeupel en is conceptueel ook allesbehalve gemakkelijk uit te leggen. En tóch wordt ervan verwacht dat het de potentie van PlayStation VR weet te verkopen aan honderdduizenden consumenten. Oef.

Rez Infinite

Voor wie Rez nog nooit gespeeld heeft: het is een on-rails shooter waarbij je door een psychedelische ruimte vliegt, meerdere vijanden tegelijkertijd selecteert met je cursor en ze vervolgens allemaal in één klap vernietigt. Denk aan games als StarFox en Sin & Punishment, maar terwijl je aan de DMT zit. De ’gimmick‘ hierbij is dat elke vernietigde vijand een muzikale noot produceert die op synergetische wijze gemengd wordt met de opzwepende techno en electro die ondertu en uit je speakers knalt. Het resultaat is een kakofonie aan hypnotiserende, visuele prikkels die samen met de immer opbouwende soundtrack zorgen voor een zintuiglijke overbelasting. In de meest positieve zin van het woord, uiteraard. Rez is nergens mee te vergelijken en lijkt qua gameplay enigszins oppervlakkig, maar wist met z’n unieke audiovisuele kwaliteiten het wel direct tot onverbiddelijke culthit te schoppen.

Gemaakt voor virtual reality

In een typisch geval van “je moet het geprobeerd hebben om het te begrijpen”, is het op de Tokyo Game Show wel eindelijk duidelijk geworden waarom Sony zo ontzettend op Rez als amba adeur van VR aan het inzetten is: de game lijkt gemáákt te zijn voor dit nieuwe medium. Dat de psychedelische kwaliteiten van deze vijftien jaar oude game er allesbehalve op achteruit zouden gaan in virtual reality, is iets waar we geen moment aan getwijfeld hebben. Ze vertalen zich inderdaad op sublieme wijze naar de vr-bril; je wordt volledig ondergedompeld in de donkere ruimtes, simpele vormen en intense kleuren van de game. Waar we echter niet over hadden nagedacht, was hoe de game zou kunnen profiteren van de nieuwe besturingsopties die vr aanbiedt. Het is op dit gebied dat Rez Infinite ons voorgoed weet te overtuigen.

Rez Infinite
Rez Infinite
Rez Infinite

Op geniale en innovatieve wijze weet de headset de game nog beter en makkelijker speelbaar te maken, door simpelweg de de cro hair te koppelen aan de hoofdbewegingen van de speler. Met andere woorden: ‘locken’ op vijanden is hiermee bijna net zo gemakkelijk als simpelweg naar ze kijken. Je kunt de camera (lees: het hele scherm) nog steeds handmatig kantelen met de stick, maar je zult al snel merken dat je voor secuurder werk gewoon beter even je nekspieren kunt gebruiken. Rez Infinite is een game waar je de DualShock 4-controller nauwelijks voor nodig hebt, wat de barrière tu en de speler en de illusie alleen maar kleiner maakt. Wat zeer waarschijnlijk ook de reden is dat we, in tegenstelling tot bij sommige andere vr-demo’s, geen enkele vorm van motion sickne , mi elijkheid of hoofdpijn ervaren.

Een regen van particles

Het was nog voordat we überhaupt aan de slag mochten met Area X (een compleet nieuw level, speciaal gemaakt voor PlayStation VR) dat onze twijfels omtrent Rez Infinite als sneeuw voor de zon wegsmolten. Area X vormt echter de kers op de virtuele taart. Het level breekt namelijk met één van de fundamentele regels van de game door de avatar van de rails af te halen en de speler volledige controle te geven over zijn of haar vlucht door een prachtige leegte. Het level zelf legt daarom qua design een veel grotere nadruk op verticaliteit, wat de speler de ruimte geeft om rondjes te vliegen en op serene wijze op zoek te gaan naar vijanden. Ook weet Area X veel meer gebruik te maken van de kracht van de PlayStation 4 door elke ontploffing te laten resulteren in een regen van particle-effecten; een visueel festijn wat in de overige levels ontbrak. Ook de ‘gebouwen‘ en constructies waar het level mee gevuld is zijn volledig opgebouwd uit particles, waardoor je af en toe het gevoel hebt dat je tu en de sterren zweeft. Zeggen dat het in de buurt komt van een religieuze ervaring is niet eens zo heel erg overdreven.

Even voor de duidelijkheid: Rez Infinite in virtual reality spelen, is volledig optioneel. Ook gamers die ’slechts‘ een PlayStation 4 bezitten kunnen straks dus genieten van Rez Infinite, aangezien het in de e entie gewoon een geremasterde HD-versie is van de originele Rez, met een tof extra level erbij. En ook zij zullen zeer waarschijnlijk weggeblazen worden door deze unieke en onvergetelijke combinatie van EDM, gameplay en psychedelische graphics, zichzelf waarschijnlijk afvragend waarom ze dit niet eerder gespeeld hebben. Maar neem maar van ons aan dat Rez Infinite beleefd moet worden in virtual reality, waar het esoterische van die zwarte vergetelheid harder inslaat, de muziek bijna voelbaar is en je jezelf gaat afvragen of je niet per ongeluk toch een pilletje genomen hebt.

Rez Infinite komt op 13 oktober uit voor PlayStation 4. Op die dag komt ook PlayStation VR uit.

Door Samuel Hubner Casado

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou