Resistance 3 | Gamer.nl

Resistance 3 | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Resistance 3 is in de eerste plaats een game zoals de eerste twee delen: een makkelijk op te pikken schietspel waarin je met allerlei knotsgekke wapens in hoog tempo allerhande alienachtigen verrot knalt. Niets mis mee natuurlijk, maar bijster origineel is het niet. Een punt dat de Resistance-reeks onderscheidt van andere schietspellen is het bizarre wapentuig. Met de Bullseye kun je een ‘tag’ op een tegenstander schieten, waarna alle volgende kogels naar hem toe gezogen worden. En met de Auger kun je door muren heen schieten. In Resistance 3 is het mogelijk om al dit wapentuig te upgraden. Zo schiet de Magnum kogels die je handmatig tot ontploffing kan brengen, maar met een upgrade worden deze kogels kleine clusterbommetjes die nieuwe explosieven uitwerpen. En wanneer je de beste versie hebt van de hiervoor genoemde Bullseye, knalt de tag die aan een Chimera vastkleeft uiteen op andere Chimera, zodat je kogels naar meerdere vijanden toe worden getrokken.

Resistance 2

Het zijn logische toevoegingen aan de nieuwste telg van een serie die met Resistance 2 een zowel positief als negatief ontvangen vervolg had. De game probeerde hetwat groter aan te pakken en werd goed door de pers ontvangen en commercieel een succes. Veel hardcore fans van het eerste deel waren echter diep teleurgesteld in het vervolg. Het leveldesign, het tempo en de kunstmatige intelligentie van de vijanden waren allemaal elementen die de fans niet konden bekoren. Maar de grootste zonde van het vervolg was voor de fans dat ze enkel twee wapens tegelijkertijd konden dragen. Ontwikkelaar Insomniac vergat dat het eerste deel juist zo leuk was omdat je naar eigen goeddunken los kon gaan met het wapentuig.

Mi chien wilde Insomniac net iets te veel in hun spel stoppen met net te weinig ontwikkelingstijd. Daarom heeft de ontwikkelaar de schaal van de spelmodi in Resistance 3 verkleind. De game kent een verhaalmodus die ook met twee spelers coöperatief te doorlopen is, zowel off- als online. De competitieve multiplayer telt een spelerslimiet van zestien en is daarmee kleinschaliger dan in eerdere delen. Ook in het gezondheids- en wapendepartement worden de zaken rigoureus omgegooid. Resistance 3 kent een gezondheidsbalk, waardoor je op zoek zal moeten gaan naar gezondheidspakketjes om je levensmeter aan te vullen. De moeilijkheidsgraad zal daardoor, zeker op de hogere niveaus, behoorlijk opgeschroefd worden. Daar staat tegenover dat we zoveel wapens als we willen tegelijkertijd met ons mee kunnen dragen en we de griezelige misbaksels dus op alle mogelijke manieren van ons af kunnen houden.

Intimiteit

In de multiplayermodus ligt de focus op intimiteit: de speelvelden zullen niet zo grootschalig zijn en de afstanden waarop je elkaar bevecht logischerwijze evenmin. Zoals elk zichzelf respecterend schietspel kent ook Resistance 3 een aantal upgrades dat je kunt ontgrendelen naarmate je een hoger level bereikt. Je kunt zowel actieve als pa ieve upgrades bemachtigen. In de eerste categorie valt het spawnen van een dubbelganger die je kunt inzetten om de vijand af te leiden (als in Halo Reach), de mogelijkheid om vijanden felrood te laten oplichten en de optie om jezelf tien meter verder te teleporteren om je vijand opeens van de andere kant te kunnen beschieten.

Een van de pa ieve upgrades is het spawnen van een aantal leapers (kleine krabachtige vijanden) als je sterft. De beestjes zullen dan andere spelers aanvallen. Een andere mogelijkheid is om de gezondheidsbalken van je tegenstander in beeld te zien. We zijn benieuwd naar andere upgrades die de multiplayer bevat en hoe die de gameplay beïnvloeden. Bovendien kent Resistance 3 ook beloningen voor killstreaks. Zo kunnen de Chimera zich na drie kills op rij gedeeltelijk onzichtbaar maken. Een intere ant element van de multiplayer is dat de speelvelden zich op locaties van over de hele wereld bevinden. Dat terwijl de singleplayer zich helemaal in de Verenigde Staten afspeelt. Het lijkt er op dat alle speelvelden specifiek voor de multiplayer zijn ontworpen en geen afgeleiden zijn van delen uit de singleplayer.

Op papier klinkt hetgeen dat Resistance 3 te bieden heeft enerverend. Het is alvast een goed teken dat dit deel een jaar meer ontwikkelingstijd kent dan Resistance 2. Hopelijk komt dat de kwaliteit van het eindproduct ten goede.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou