De Resident Evil-serie is de laatste jaren een iets andere kant opgegaan, tot genoegen én ongenoegen van spelers. Zo zagen we in Resident Evil 4 een nieuw camerasysteem, dat van achter de speler naar de actie keek en lag in Resident Evil 5 iets meer nadruk op grote groepen tegenstanders neermaaien. In Resident Evil: Revelations willen de makers terug naar de oorsprong: een eenzame locatie waarin je puzzels oplost, een constante, ongemakkelijke spanning voelt, en zenuwslopende schrikmomenten meemaakt waar je ondanks alle anticipatie toch intrapt. Producer Masachika Kawata wil de spelers nog meer het gevoel van angst geven. Met de terugkeer naar de oude speelstijl word je ook weer geconfronteerd met een kleine hoeveelheid kogels, net iets te langzame animaties zoals het herladen of omdraaien, en het op zoek gaan naar plantjes om je lichaam te helen.

Zombies en terroristen

Het verhaal speelt zich af tussen de gebeurtenissen van Resident Evil 4 en 5, in het jaar 2005. De BSAA, oftewel de Bioterrorism Security Assessment Alliance, is zojuist opgericht en stelt zich tot doel terroristische groepen uit te schakelen. Chris Redfield en Jill Valentine, de beroemde helden uit de eerste Resident Evil-game en opnieuw de hoofdrolspelers in deze 3DS-titel, hebben dit samenwerkingsverband opgericht. Als Chris en zijn partner Jessica worden vermist, gaat Jill op zoek naar haar collega’s en komt ze terecht op een cruiseboot die ergens in Europa ronddobbert. Nieuw gezicht en BSAA-medewerker Parker Luciani schiet haar te hulp.

De speelbare demo die Nintendo beschikbaar stelde, speelt zich af op deze cruiseboot. Net als in Resident Evil 4 en 5 kijk je over mee over de schouder van het hoofdpersonage en beweegt de camera mee met de actie. Kom je in een situatie waarin je kogels in een zombie wilt pompen, dan schakelt het standpunt over naar een scherm waarin je alleen je arm met wapen ziet, zodat je beter kunt richten. Het is ook mogelijk vanuit het gewone cameraperspectief te schieten, al is het niet duidelijk of dat in de uiteindelijke versie behouden blijft. Ook komen er mogelijk melee-aanvallen om zombies van dichtbij van je af te slaan, maar daarover geeft ontwikkelaar Capcom nog geen uitsluitsel. In ieder geval zijn de schrikreacties door plotseling opduikende zombies helemaal terug. Ook krijg je puzzels voor je kiezen, zoals het verbinden van stroomdraden met het touchscreen. Naast Jill als speelbaar personage kun je ook met Chris en de nieuwe Parker spelen, bijvoorbeeld in onderwaterlevels met zwemmende zombies.

Speurwerk

Nieuw in deze game is de Supply Scanner, die een belangrijke rol speelt in het avontuur. Je gebruikt hem om een ruimte te doorzoeken en verborgen voorwerpen te vinden. Als je hem erbij pakt en aanzet, kijk je door een soort vizier rond in de kamer, een beetje à la Metroid Prime. Door de scangebieden te onderzoeken die je pas met dit camerastandpunt ontdekt, stuit je af en toe op interessante voorwerpen. Het idee hierachter is dat je je al in een ongemakkelijke sfeer bevindt en dan ook nog eens door een nauw kijkertje moet gaan loeren. Daardoor bekruipt je nog meer het gevoel dat er elk moment iets kan opduiken dat het op je slagader gemunt heeft.

Prachtige techniek

Als je tot nu toe niet erg onder de indruk was van de grafische kwaliteiten van de 3DS, zou Resident Evil: Revelations er wel eens voor kunnen zorgen dat je je mening bijstelt. Met deze survivalhorrorgame kun je pas goed zien hoe mooi een 3D-wereld er uit kan zien als indrukwekkende techniek wordt gekoppeld aan een realistische setting. Voor de Resident Evil-titels op de 3DS heeft Capcom een eigen grafische engine ontwikkeld, die bijvoorbeeld grafische eigenschappen aanpast als de speler het 3D-effect uitzet.

Die 3D-schuif kun je toch maar beter op de maximumstand houden, want dan komt het spel pas echt tot zijn recht. De omgevingen zijn ouderwets bedrukkend, zoals de bibliotheek met open boekenkasten waar gruwelijke monsters doorheen kruipen. Schaduw, licht en zaklampen bouwen een griezelig schouwspel op. De kamers zitten vol detail, met bloed op de muren en sfeervol gebruik van kleur en licht. Een goed voorbeeld van een technisch hoogstandje is de eetzaal met aangeklede tafels, waarin een onheilspellende mist laag op de grond hangt. Je hebt echt het gevoel dat er op elk moment iets of iemand uit kan springen of een stuk ongedierte aan je teen kan gaan knabbelen. Zonder het 3D-effect is deze sfeervolle setting lang niet zo dreigend.

Technisch gezien lijkt dit een van de meest indrukwekkende games die voor de 3DS in ontwikkeling zijn. De horrorsfeer en de prachtige omgevingen maken dit tot een titel waar de hardcore gamers echt naar uit kunnen kijken. In een notendop heeft dit spel de sfeer, schrikmomenten en puzzels van de eerste Resident Evil en de besturing en het camerawerk van Resident Evil 4 en 5. Vond je Mercenaries een matig spel, dan heb je groot gelijk, maar laat dat niet in de weg staan van je enthousiasme voor deze eerste, échte Resident Evil-game in drie dimensies.