Preview

Resident Evil 7: Biohazard (hands-on)

Vernieuwend maar vertrouwd

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
De tijd van luie vervolgen is voorbij en steeds meer grote series voeren stevige veranderingen door. Final Fantasy 15 kwam met een compleet nieuw vechtsysteem, Pokémon Sun en Moon bevatten het grootste aantal aanpassingen sinds de originele games en Resident Evil 7: Biohazard gaat als eerste volwaardige game binnen de franchise first-person. Maar is de game nu nog wel Resident Evil?
Veel fans van de franchise waren bang (of hoopten juist) dat het zevende deel in de befaamde horrorfranchise de kant op ging van survivalhorrors als Amnesia en Outlast: weinig wapens, veel schuilen en een hoop goedkope jumpscares. Maar nadat we vier uur met de volledige versie van de game hebben mogen stoeien (of de game met ons) is er weinig meer van die twijfels over.

First-person

Alles dat Resident Evil zo leuk maakt is namelijk nog aanwezig in deel zeven. Nog steeds vind je helende kruiden terug in houten kratten die je met je mes kapot kunt slaan. Nog steeds zijn er geheime gangen te vinden die je alleen met speciale voorwerpen of sleutels open kunt krijgen. Nog steeds ben je alleen veilig in de speciaal geplaatste saferooms, de enige plekken in de game waar je je voortgang in op kunt slaan.

Maar het voelt wel allemaal vers aan doordat de actie zich nu in first-person afspeelt. Dit brengt alle horror en gore uiteraard intenser in beeld, want alles gebeurt nu met ‘jou’ en niet met een personage dat je bestuurt. Een enkele keer zat het perspectief de actie in de weg, voornamelijk bij een specifieke eindbaas die zich in een kleine arena afspeelt. De rest van de game lijkt echter prima om dit nieuwe perspectief heen gebouwd, terwijl het allemaal nog heerlijk als de latere delen uit de franchise voelt.

Een tweede aspect dat Resident Evil 7: Biohazard moet onderscheiden van ‘realistische’ horrorgames als Outlast zijn de heerlijke B-film-achtige personages en vijanden. In Resi 7 vinden we geen complex geschreven menselijke vijanden met moeilijke psychologische problemen, maar gewoon een compleet geschifte familie – de Bakers – uit wiens landhuis jij moet zien te ontsnappen. Hierin krijg je hulp van een mysterieus persoon, maar ook die lijkt zijn of haar eigen motieven te hebben.

Eindbaas

Dit landhuis is gevuld met puzzels, geheime gangen en de mogelijkheid tot lekker veel backtracken. In het begin strompel je nog vrij machteloos door de keuken – als je de Kitchen-demo hebt gespeeld weet je ongeveer wat je kunt verwachten – waar een van de Bakers je een kopje kleiner probeert te maken. Gelukkig vind je al snel een wapen om jezelf mee te kunnen verdedigen. Dit is waar de game af en toe zelfs aanvoelt als een heuse shooter, ware het niet dat je enorm op je ammunitievoorraad moet letten. Het is dan ook aan te raden zo vaak mogelijk te switchen naar je vertrouwde zakmes.

Veel verschillende vijanden hebben we nog niet gezien, maar de paar waartegen we het wel op hebben mogen nemen stemden ons gelukkig. De kelder van het landhuis is gevuld met langzame zwarte slijmmonsters die in kracht variëren. Ook de vijanden zijn dus lekker surrealistisch.

Over vijanden gesproken: de eindbazen in Resident Evil 7: Biohazard stelen de spreekwoordelijke show. We hebben ze uiteraard nog niet allemaal voorbij zien komen, maar de drie bazen die we wel troffen waren stuk voor stuk uitmuntend. Zo is de eerste eindbaas op twee totaal verschillende manieren om te leggen en bevat de tweede een shoutout naar een niet nader te noemen cult-horrorfilm uit de jaren ‘80.

Ook erg gaaf is het gebruik van videobanden. Bepaalde personages hebben een paar uur voordat jij in het landhuis vast kwam te zitten videobanden voor je achtergelaten. Wanneer je deze in bezit hebt en afspeelt in een videorecorder krijg je tijdelijk dat personage onder de knoppen. In deze ‘flashbacks’ kan er met specifieke objecten gepuzzeld worden (laat een deur open, verplaats een hendel), die in het heden precies zo blijven staan. Zo flirt de game lichtjes met tijdreizen zonder specifiek sciencefiction te zijn en da’s best wel een schot in de roos.

PlayStation VR

Het tempo van de game, in ieder geval van wat betreft het gedeelte dat wij hebben gespeeld, was ook prima in orde. Net op de momenten dat de actie even te veel wordt krijg je een puzzel gepresenteerd, en wanneer het te lang ‘rustig’ is krijg je de slijmmonsters of een van de Bakers achter je aan. Die puzzels komen trouwens in de vorm van sleutels – lijkende op dieren – die nodig zijn om deuren naar nieuwe gedeelten van het huis te openen. Een van deze sleutels ligt achter een deur waarvoor je weer drie Cerberus-plakkaten nodig hebt, et cetera.

Tenslotte is het zeker het vermelden waard dat eigenaren van een PlayStation 4 en een PlayStation VR de game op een heel andere manier kunnen spelen: de gehele game is namelijk speelbaar op de virtual reality-headset van Sony. Capcom adverteert dit als simpelweg een extra besturingsmogelijkheid, maar de ervaring is zo anders dat het bijna aanvoelt als een andere game. Dit is echter wel een game voor ‘ervaren’ vr-spelers, dus als je al misselijk wordt van Job Simulator zouden we je de ‘gewone’ controller aanraden.

Alles wijst er dus op dat Resident Evil 7: Biohazard beide doelgroepen gaat bedienen: aan de ene kant zorgen het eerstepersoonsperspectief en het ‘tijdreizen’ met videobanden ervoor dat de game vernieuwend aanvoelt, maar tegelijkertijd zijn daar de herbs, saverooms en geschifte vijanden waar Resident Evil-fans zo blij van worden. Gecombineerd met het feit dat de hele game in vr te spelen is (als je het aankunt) lijkt het erop dat Resi 7 weer een topdeel binnen de franchise gaat worden.

Dit artikel delen:

Lees meer

Mass Effect: Andromeda vanaf 23 maart beschikbaar Alle grote aankondigingen van vandaag op CES 2017
15

Reacties op: Resident Evil 7: Biohazard (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Mrhotshot85

    • 4 januari 2017 21:40
    Klinkt meer als een hype dan een early review genaamd "nieuws". Geen minpunten, Gamer? Helemaal niets? Als ik dit lees moet deze game een 10 krijgen want de review van BioShock 3 was nog niet eens zo positief als wat ik hier lees.
    Laat ik wel even zeggen dat ik van harte hoop dat alles wat hier staat echt zo is (persoonlijke voorkeur daargelaten) want RE:7 heeft nieuw leven nodig, anders is het denk ik echt afgelopen met deze legendarische serie(wijzend naar deel 1, 2 en 3).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 4 januari 2017 23:21
    @Mrhotshot85 Er zullen vast minpunten zijn maar die komen wel naar boven in de volledige review. Blijkbaar speelde de 4 uur erg goed weg.

    Zelf was ik al hyped na de demo, na het spelen in VR wist ik dat dit een must buy ging worden (goede reviews of niet) en dit zorgt er alleen maar voor dat ik er nóg meer zin in krijg.

    Ik hoop dat ik VR aan blijf durven aangezien het erg spannend kan worden, maar de beleving is zo geweldig dat ik zeker ga proberen om me er doorheen te slaan!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 5 januari 2017 18:49
    @Mrhotshot85 Het -kan- natuurlijk ook gewoon zijn dat dit een goede game is en dat eventuele minpunten nog niet naar boven zijn komen drijven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 8 januari 2017 14:05
    @Qinneth Nou, na het spelen van de demo kan ik zeggen dat het een belabberde "1 in a dozen" games gaat worden na Amnesia en Outlast. Echt 0,0 gevoel van Resident Evil in terug te vinden. Resident Evil is(was) een survival game. Dit is een horror(jumpscare) game met elementen die Resident Evil ook kent, maar de afgelopen jaren door veel meer titels zijn gebruikt. Dat maakt het dus niet meteen een Resident Evil game.
    Echt een tegenvaller en overlijdens bericht voor de RE serie, al lag die al goed op apegapen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 8 januari 2017 14:08
    @Mrhotshot85 Toevoeging ter verduidelijking: Flitsende gestaltes op een trap, slaapwandelende mensen in gangen en vanuit het niets een gezicht in beeld, hijgend en schreeuwend wanneer je dood/knock-out gaat… wat een originaliteit zeg.

    Oh en vergeet de nog nooit eerder gehoorde voetstappen op de verdieping boven je niet. Dat ze daar niet eerder op gekomen zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 10 januari 2017 14:08
    @Mrhotshot85 Mooi dat je dat nu al kunt zeggen, je hebt de game al uitgespeeld lees ik.

    De demo heeft volgens mij heel veel goed gedaan, namelijk het creëren van mysterie en het krijgen van aandacht.

    Dat er veel nay-sayers zijn die beweren dat dit geen Resident Evil is tja.. Definieer Resident Evil dan maar eens goed.

    Jumpscares, onverklaarbare of 'spannende' geluiden, survival, puzzels, gruwelijke death scenes, etc. etc. dat was toch echt in de eerste 3 delen enorm aanwezig (En laat dat nu hetgeen zijn dat je omschrijft). De previews die ik lees maken het stuk voor stuk duidelijk dat zeker in de eerste uren van de game dit echt wel aanwezig is.

    Natuurlijk zijn in er in de tijd sinds deel 1 veel games die elementen hebben gebruikt (want succes), maar wil dat gelijk zeggen dat als Resident Evil ze dan weer gebruikt het ineens niet meer Resident Evil is?

    Daarbij: Als je zo goed weet hoe het niet moet zijn op basis van je opmerkingen over 'originaliteit', weet je dan wel hoe je het wel zou willen zien?

    Het kan best zijn dat je gelijk hebt, en het niks wordt, maar op basis van de demo (en ZEKER in VR) wil ik heel erg graag zelf ervaren wat ze er van gemaakt hebben, zonder al een oordeel klaar te hebben liggen.

    Het is overigens niet mijn bedoeling om je te overtuigen, dat lijkt me onbegonnen werk, maar ik vind zelf dat je vrij kortzichtig reageert.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • clandestine666

    • 4 januari 2017 23:16
    Ben benieuwd, ik heb alle reguliere delen in het verleden uitgespeeld en wil deze daar graag aan toevoegen. Deze game wordt dan ook zeker gekocht, die frisse wind door de franchise is mooi meegenomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 5 januari 2017 07:07
    De game in VR is de meest intense game-ervaring die ik ooit gehad heb.. in mijn leven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Scream2Late

    • 5 januari 2017 15:26
    @casualkiller

    Dan heb jij outlast nog nooit gespeeld op de occulus

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 5 januari 2017 20:11
    @Scream2Late jawel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aquemini

    • 5 januari 2017 09:53
    de demo was toch wel erg aangenaam. Ik denk dat ik deze eind van de maand wel meepik. Hopelijk lekker lang en uitdagend :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • AllSeeingFish

    • 5 januari 2017 09:57
    Maar is dit nou het zelfde Resident Evil universum of niet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 8 januari 2017 14:12
    @AllSeeingFish Nee, naar mijn mening niet eens een Resident Evil game te noemen. Had een vervolg op Outlast kunnen zijn. Of remake… komt tegenwoordig op hetzelfde neer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 10 januari 2017 14:14
    @AllSeeingFish Het Umbrella logo in de demo geeft al een hint dat dit wel zo is volgens mij, maar helemaal zeker weet niemand het nog dacht ik. (Behalve dataminers, maar die spoilers ga ik niet lezen)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 5 januari 2017 19:19
    Horror is nooit echt mijn genre geweest, maar na het spelen van de Zero hour demo op de PSVR, kijk ik enorm uit naar deze game! Nog meer door deze preview: Laat maar komen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.