Afgelopen vrijdag was het zover, de Red Faction demo was online gekomen, in het wild en klaar om gedownload te worden. De onbekende Poolse site Gry-Online.pl had de demo bemachtigd en wilde deze met de rest van de vrije wereld delen. Gamend Internet was door het dolle heen en de arme server van Gry-online trok het al snel niet meer. Door de grootte van de demo, 138MB om precies te zijn, duurde het even voordat er snelle mirrors verschenen. Toen de snelle mirrors verschenen was het voor de meeste gamers nog een grote kluif, maar Red Faction zou een belevenis moeten worden die de download zou rechtvaardigen.

Gloeiende stenen, dat krijg je als je batterijen laat slingeren

Bob was door het dolle heen toen 's middags bekend werd dat de demo uit was. In zijn preview was hij erg benieuwd naar het spel en zijn enthousiasme werkte aanstekelijk. Ik zou en moest Red Faction die dag nog spelen. De snelle mirror werd gevonden, het spel gedownload en ik kon een virtuele voet op Mars zetten.

De installatie verliep vlotjes en het spel startte op met als achtergrond een bewegende rode planeet begeleid door opzwepende space deuntjes, het enige wat ontbrak was wat rood zand op mijn schoot. Na alle instellingen te hebben doorlopen begaf ik mij naar de tutorial, die je ook kan skippen, maar ik wilde de full Red Faction experience. Eindelijk totale vrijheid in een spel dankzij de Geo-Mod engine, die het mogelijk maakt om alles kapot te maken in een level.

Bazooka power of gewoon dubbelglas, kapot kan het in iedergeval niet

Maar ik werd minder prettig verrast door het eerste beeld van het spel. Je begeeft je in de tutorial in een lift. Nu heb ik wel eens lelijke liften met matige textures gezien, maar dit sloeg alles. Terug naar het opties menu, maar alles stond "high". Ook de textures op de muur waren nu niet state of the art en het ergste waren nog wel alle "jiggies" die je zag. Ik heb dan geen fullscene anti-aliasing aanstaan, maar dit was wel erg belabberd.

In een Half-Life achtige stijl doorloop je de tutorial waar je kan leren hoe je deuren moet open doen, op welke manier je over een hek moet klimmen en waar de HUD uit bestaat. Dit allemaal door mijn eigen persoonlijke trainer die alles uitlegt, zodat ik straks klaar ben om de opstand tegen Ultor (de bad guys) te leiden. Als je de eerste keer springt merk je dat de zwaartekracht op Mars minder is. Je springt namelijk verder dan je gewend bent in een normale FPS en dat is een detail wat men goed verwerkt heeft. Verderop in de tutorial kom je in een kamer waar een medic je zal verzorgen.

De laatste man op aarde, eh Mars die mij mag aanraken

Op dat moment viel mijn mond echt open van verbazing, dit zag er nog slechter uit dan Half-Life. De bedden, dozen en ook de medic zien er ernstig slecht uit. Gelukkig merkt de medic niet hoe lelijk ik hem vind en hij geeft me dan ook een shot met zijn vierkante injectienaald en brabbelt daar iets bij. Hopelijk doen ze nog wat aan de voice acts, want ook dit is beneden peil. Het voelt alsof ik in een beta van Half-Life rondloop, maar wacht, dit is het spel wat iedereen moet verbazen. Verbazen doet het zeker, maar niet in een positieve zin.