Eerlijk is eerlijk: in eerste instantie oogde Armageddon een beetje dertien-in-een-dozijn. Als kleinzoon van Guerrilla-ster Alex Mason oog je al even generiek als zijn grootvader en de donkere omgevingen onder het oppervlak van Mars inspireren niet bepaald. Ook de aliens die we in de (niet speelbare) demo zagen prikkelden ons niet echt: een soort insectachtig ras dat snel en in groten getale op je afstormt. Ja, er zitten nu aliens in Red Faction, al wordt ons verzekerd dat er ook menselijke vijanden zijn door een groot gevecht dat aan de oppervlakte van de planeet gaande is.

Magnagun

En toen lieten de ontwikkelaars ons dus de nieuwe wapens zien. Het kostte hen welgeteld tien seconden om onze mening over Armageddon compleet om te gooien. Nu is er namelijk de Magnagun, een naam die je goed moet onthouden, want hij gaat je mogelijk tientallen uren plezier opleveren. Met de Magnagun selecteer je een object of gebouw in de spelwereld. Daarna selecteer je een ander punt in de omgeving, zij het een vijand, een plek op de grond, of waar je ook maar wilt. Het object of gebouw dat je eerst hebt geselecteerd vliegt vervolgens in een rotvaart die richting op.

Je begrijpt wellicht dat dit van de hele wereld één grote speeldoos maakt. Je kunt op deze manier bijvoorbeeld hele gebouwen op vijanden laten vallen om ze uit te schakelen. Of een gebouw in een ander gebouw rammen. In feite is het mogelijk om het materiaal waaruit een object bestaat naar elke plek die je maar wilt te schieten. Je omgeving wordt dus letterlijk je wapen.

Nanoforge

Maar het wordt nog gekker. Want wat als je spijt hebt van iets dat je hebt vernietigd? Daar is de Nanoforge voor, waarmee je elk object weer in elkaar kunt zetten. Iets dat je hebt vernield repareer je met een enkel schot. Dit zorgt voor nog meer tactiek tijdens het knokken tegen de aliens. Stel je voor dat je weinig health hebt en wordt omsingeld door vijanden. Je hebt echt even wat ademruimte nodig. Ga bij een plaat staan die eerst deel uitmaakte van een willekeurige kubus die is vernield. Gebruik de Nanoforge en voordat je het weet heb je een compleet schild om je heen. Zo kun je even bijkomen totdat de vijand je bescherming vernielt.

De ontwikkelaar liet deze twee wapens even zien en zette daarna de speelbare code al weer af. Het was dus een erg korte impressie, maar tegelijkertijd was het genoeg. De Magnagun en de Nanoforge maken van de spelwereld een gigantische speelgoeddoos en hebben dan ook de potentie om zich bij klassiekers als de Gravity Gun en de het Portal-geweer te voegen. Natuurlijk moeten vijanden ook goede AI hebben en moeten de omgevingen interessant genoeg worden, maar daar was de sessie simpelweg te kort voor om te kunnen beoordelen. We geven THQ echter het voordeel van de twijfel. Deze wapens gaan de game dragen, let maar op.