Red Dead Redemption - Undead Nightmare | Gamer.nl

Red Dead Redemption - Undead Nightmare | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Het eerste wat opvalt is hoe ingrijpend de sfeer van het spel is veranderd. Het zonnetje is verdwenen achter een dik pak grijze wolken, er hangt mist op de uitgestrekte vlaktes en in geen velden of wegen is een levende ziel te bespeuren. Het troosteloze gevoel wordt versterkt als we langs een uitgestorven MacFarlane’s Ranch rijden. Op straat zwalken wat zombies rond, het halve dorp staat in brand en je vraagt je bijna af of er nog overlevenden zijn. Het leven buiten de steden is al niet veel beter af, want onder andere zombiewolven en zombieberen maken nu de dienst uit op de prairie. Grappig zijn de zombiepaarden die je onderweg tegenkomt. Deze kunnen gewoon gevangen en getemd worden om zo op een sneller en sterker paard te rijden. Nadeel is wel dat ze een eigen willetje hebben en zo in een ravijn links van je lopen terwijl jij rechts zei.

Zombies knallen

Dat de zombies sterker en lastiger zijn om te doden blijkt wel als we op de noodkreet van een overlevende reageren, één van de nieuwe random gebeurteni en die je tegenkomt. We trakteren een indiaan met een bijl in zijn hoofd op een schot hagel in de buik, maar enkele seconden later staat hij alweer op en smijt ons in één klap van het paard. Na een welgemikt schot op het hoofd knalt deze uit elkaar en gaat de zombie pas voorgoed neer.

Omdat zombies geen wapens bij zich dragen ligt de schaarste van kogels op de loer. Met het bevrijden van nederzettingen word je beloond met ammunitie, maar efficiënter is een nieuw geweer in het arsenaal: de blunderbus. Dit wapen kan namelijk gevuld worden met alternatieve ammunitie, zoals bijvoorbeeld zombieoren. De blunderbus heeft een erg lange tijd nodig om te herladen, maar de kracht wordt ons duidelijk als we een zombie de volle laag geven. In een explosie van zombiedelen en bloed verdwijnt het monster van de aardbodem. Naast de blunderbus vind je ook heilig water, de bovennatuurlijke versie van een molotov cocktail,  en een zombielokmiddel. De laatste is er ook in explosieve variant, waardoor een hele groep die er op afkomt in één keer naar het hiernamaals gestuurd kan worden.

Zombies ruimen

De vraag blijft natuurlijk waar de zombies vandaan komen. We hebben nog maar weinig van het verhaal zelf meegekregen, maar naast John pa eren meer oude bekenden de revue. Het lijkt er zelfs op dat een hoofdrol is weggelegd voor Johns oude grafrovende vriend Seth. Tijdens een filmpje zien we hem ‘kaarten’ met een zombie: zijn oude maat Moses. Het is een hilarisch tafereel, maar al snel blijkt dat Seth verantwoordelijk is voor de hele plaag en slaat de sfeer om. Na wat vriendelijkheden uitgewi eld te hebben wordt John op pad gestuurd om kerkhoven te ruimen. John blijft natuurlijk de man voor de vieze klusjes.

De opzet doet sterk denken aan het bevrijden van een fort of nederzetting uit het gewone Red Dead Redemption, op zich niet zo vreemd natuurlijk bij DLC. Op het kerkhof moeten wat kisten in de brand gestoken worden terwijl hordes zombies je tegen proberen te houden. Naast de standaard zombies ontmoeten we hier voor het eerst drie andere variaties: een snelle op handen en voeten lopende zombie, een dikke zombie die constant wil tackelen en een soort eindbaas-zombie die groter en sterker is dan de rest. De beloning na het ruimen van een kerkhof is, net als eerst, dat de vijandige activiteit in de omgeving afneemt. We hebben een eerste deuk gemaakt in de zombieplaag. Leuke bijkomstigheid is dat het zonnetje lokaal even doorbreekt.

Weinig zombie variatie

Het bevrijden van nederzettingen gaat eigenlijk op exact eenzelfde manier. We hoopten iets meer variatie te zien in de opbouw en mi ies, zoals we kennen uit Red Dead Redemption. Zelfs de omgetoverde bounty hunter-mi ies, waarbij je nu een overlevende moet herenigen met zijn familie, komen niet verder dan alle zombies doodmaken op een bepaalde plek. Nu hebben we pas een klein deel van de singleplayer gezien, maar verveling ligt zo wel erg snel op de loer. Dat Undead Nightmare qua lengte waar voor zijn geld gaat bieden twijfelen we niet aan, maar of het niveau van variatie uit het origineel gehaald wordt is nog even de vraag.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou