Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
ReCore

ReCore (hands-on)

De pijn van Mighty No. 9 herhaalt zich

Geschreven door Bastiaan Vroegop op

Het idee achter ReCore lijkt ons zo gaaf. Toen we vorig jaar een eerste trailer te zien kregen, zagen we een in de woestijn verdwaalde vrouw en haar robot. Een machine waar ze een band mee leek te hebben. Of nou ja, de bal hierin: al snel bleek immers dat de kern van de robot zijn ziel bevat en dat die makkelijk over te dragen is. Die ene trailer van ReCore doen denken aan Ico en The Last of Us.– Het leek op een reis waarin je metgezel wel eens een diepe indruk zou kunnen achterlaten.

We waren daarom ook verrast toen er op E3 2016 een nieuwe trailer verscheen. Weg was de emotionele band tussen mens en robot - ReCore zag er ineens uit als een snelle platformer, waarin vooral actie belangrijk is. Een vreemde gewaarwording, die tegelijk ook wel logisch is: Mega Man-bedenker Keiji Inafune staat immers aan het roer van de game.

ReCore

Toen we op Gamescom nog eens met de game aan de slag mochten, werden de achterliggende systemen een stuk duidelijker gemaakt. ReCore is een open platformgame, die elementen combineert van Mega Man Legends en Metroid Prime - een reeks waar mensen van medeontwikkelaar Armature Studios aan hebben gesleuteld. Je gaat met je robots op verkenning, waarbij je vechtend en springend door de wereld beweegt. De wereld is semi-open. Je kunt steeds kleine gebieden verkennen, waarna je het verhaal weer verder moet spelen om nieuwe delen te bereiken. Dat geeft je de vrijheid om bijvoorbeeld springpuzzels in grotten in eigen volgorde te verkennen

De robots bieden de nuance tijdens gevechten. Je kunt deze machines voorzien van nieuwe pantsers, met hogere statistieken en bijzondere kleuren. De kleur van dit pantser bepaalt waar hij precies sterk tegen is. Loopt jouw robot in het groen rond? Dan geeft 'ie extra harde klappen aan andere groene machines. Dat systeem moet ervoor zorgen dat je constant op zoek bent naar nieuwe gear voor je robots. Je verzamelt blauwdrukken en materialen, waarmee je de extra onderdelen zelf kunt maken.

ReCore
ReCore
ReCore

Weinig om het lijf

Een leuke basis, maar heel veel meer lijkt ReCore nog niet om het lijf te hebben. De demo die wij op Gamescom kregen was daarbij tekenend. De ontwikkelaar nam ruim de tijd om iedere robot zijn of haar nieuwe onderdelen aan te doen - vermoedelijk omdat er niet zo heel veel meer te zien was tijdens de demo.

Die zogenaamd semi-open spelwereld mochten we niet verkennen tijdens onze sessie - er was hooguit tijd om een verborgen schatkist bovenop een berg te openen, die de eerste vijf pogingen weigerde te openen. Het is een hardnekkige bug die we een game vroeg in ontwikkeling nog kunnen vergeven, maar ReCore staat gepland voor 13 september 2016. Het spel zou dus al grotendeels klaar en opgepoetst moeten zijn. Details zoals een slechte volumemix, waardoor de muziek superluid staat en het dialoog op fluisterniveau hangt, halen je ook makkelijk uit het spel.

ReCore

Het is lastig om dan niet te denken aan die ene andere game van Keiji Inafune, die onlangs flink onder vuur kwam te liggen. Met Mighty No. 9 moest de vader van Mega Man bewijzen dat hij buiten Capcom kan floreren, maar het eindresultaat bleek een ramp te zijn. Wat wij van ReCore hebben gezien, doet ons vrezen voor een herhaaloefening daarvan. Zelfs Microsoft lijkt zich daar al op voor te bereiden: de game had een jaar geleden nog de allure van een Triple A-titel, maar inmiddels heeft hij een prijskaartje van 'slechts' 40 euro.

Het is tragisch, want Inafune krijgt juist nu de ruimte om zijn ideeën uit te werken. Dat hij interessante visies heeft over robotica schemerde in de eerste CGI-trailer en zijn eerdere games al door. Neem bijvoorbeeld Mega Man. Die reeks begon ooit als een simpele serie actiegames, maar besteedde in iedere game meer aandacht aan de relaties tussen mensen en robots. Thema’s waar hij in nieuwe reeksen veel ruimte voor kan krijgen, maar helaas zijn die spellen tot nu toe de moeite niet waard.

ReCore verschijnt op 16 september voor Xbox One en pc.

Dit artikel delen:

Lees meer

EA toont tien beste spelers in Fifa 17 Hakken en zagen in Friday the 13th: The Game
17

Reacties op: ReCore (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    kleinekoosjer

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    Ik wacht rustig de reviews af.. Sommige sites noemen het de Zelda van de Xbox.. maar daar twijfel ik inmiddels sterk aan. Ook Ik had na de eerste beelden mega hoge verwachtingen.. Dat de game lanceert voor 4 tientjes is voor mij reden genoeg om de verwachtingen bij te schroeven.. Ik zal nog niet veroordelen.. maar ben zeker sceptisch..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CoolB

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    @kleinekoosjer ik ben ook wat sceptisch geworden, hoewel ik de grafische stijl wel cool vind.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    Dit wordt een no mans sky`tje denk ik ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • leroyx50

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    Wat heeft een prijskaartje te maken met een triple A game ?. Er zijn zat games van 2 tientjes die geweldig zijn en er zijn zat games van 60 euro die niet eens de waarde A horen te krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CoolB

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    @leroyx50 No man's Sky was idd ook 60€ om maar wat te noemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    @leroyx50

    Heel veel, triple A games kosten altijd de hoofdprijs. Dat zegt dus niets over feitelijke kwaliteit…noem eens een AAA game die minder dan 60 euro was bij launch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • innerchild

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    @unipro81 teveel om op te noemen. Blackops 3 voor 45 euro bij de media markt bv op de dag van de lancering. Of je kijkt op budgetgaming. Alleen dumbasses of de casual crowd koopt een spel voor de hoofdprijs.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    @innerchild

    Pff…vermoeiend…ik moet natuurlijk specifieker zijn in mijn vraagstelling. Ik heb het over adviesprijzen en dan eigenlijk ook nog voor consolegames, maar dat is minder belangrijk.

    Er zijn altijd wel aanbiedingen te vinden en ik ben blij voor je dat jij je intelligentie ontleent aan het al dan niet de juiste prijs betalen voor een spel.

    Maar het boeit verder niet, het was namelijk een beetje een retorische vraag…ze zijn er niet (of nauwelijks). Er is geen enkele AAA (console) game die gelanceerd wordt onder de 59,99. In dat kader heeft de artikelschrijver met de opmerking over het verband tussen prijs en AAA game, dus wel degelijk een punt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • leroyx50

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    @unipro81

    Een prijskaartje hoort niet afhankelijk te zijn van een triple A game of niet, een game met een advies prijs van 40 euro kan nog steeds een triple A game zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    @leroyx50

    Echt….dikke zucht…het gaat niet om jouw (of mijn) mening he. Het gaat om ervaringen uit het verleden…op basis daarvan maakt gamer.nl een valide opmerking over een verband tussen (advies)prijs en 'status' van een game.

    Dat staat dus los van of een game goed is of wat logisch zou zijn of wat jij wel of niet vindt of dat er ook hele goede games van twee tientjes zijn en dat er ook AAA games zijn die slecht zijn.

    De opmerking van Gamer.nl..: "Zelfs Microsoft lijkt zich daar al op voor te bereiden: de game had een jaar geleden nog de allure van een Triple A-titel, maar inmiddels heeft hij een prijskaartje van 'slechts' 40 euro." Die uitspraak is dus volledig valide. Het gaat om de alure om hoe een game in de markt wordt gezet…daar reageer jij op, echter met een niet valide argument (hoewel inhoudelijk correct).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • leroyx50

    • 9 maanden, 2 weken geleden
    @unipro81
    De game had een jaar geleden dan misschien nog de allure van een Triple A game maar ik kan me niet herinneren dat er toen een advies prijs van 60 euro was en dat MS de prijs bijgesteld heeft, prijs was namelijk niet bekend dus de gehele opmerking diepe zucht kan ik me nu niet ergens bij voorstellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 9 maanden, 2 weken geleden
    @leroyx50

    Omdat je niet zo goed bent in begrijpend lezen (blijkbaar). Omdat je letterlijk naar de tekst kijkt en niet naar wat de schrijver werkelijk schrijft.

    De game had een jaar geleden een bepaalde alure. Bij die alure hoort een verwachting. Voor de schrijver van dit artikel is die verwachting een prijs van rond de 60 euro (omdat dat gebruikelijk is voor een AAA game).

    Echter, nu komt de prijs op 40 euro. Dit voldoet niet aan de verwachting die de schrijver een jaar geleden had op basis van wat er toen werd gepresenteerd.

    Die 40 euro voldoet dan wel weer meer aan de verwachting die wordt gecreëerd op basis van deze korte speelsessie. Met andere woorden, een wat teleurstellende speelsessie gecombineerd met een lagere adviesprijs.

    Daarmee concludeert de schrijver dat Microsoft zelf ook bang is voor een mindere game dan ze initieel hadden gehoopt en dat hier in het marketing apparaat op voorbereid wordt door middel van een lagere verkoopprijs dan verwacht werd.

    Heel verhaal, omdat ik het je werkelijk probeer uit te leggen…korter kan ik zeggen. Jij bent de eerste die het heeft over een prijs die bij wordt gesteld. De schrijver spreekt alleen over een verwachting die wordt bijgesteld. Die conclusie is logisch en staat los van argumentatie over wat een AAA game zou moeten zijn en dat er ook goede games zijn die geen AAA budget hebben gehad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • leroyx50

    • 9 maanden, 2 weken geleden
    @unipro81
    Er hoeft niks begrijpend lezen te zijn, schijnbaar heb jij of gamer de game een bepaalde status gegeven, niks mis mee maar heeft geen drol te maken met een prijskaartje.

    De game is overigens te koop voor 29,99 bij de MM, of maakt dit de game nog slechter ?.
    Dat ik de enige ben tja dat kan of wil je dat ik me aansluit bij alles wat jij of gamer schrijft ?.

    M`n advies laten we eerst afwachten wat de reviews gaan worden want misschien krijg je voor 3 tientjes wel een hele leuke game.

    Wel apart dat No Man`s Sky geen bepaalde status kreeg hier, of is dat een game die volgens jou Triple A status verdient met een prijskaart van 60 euro.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 9 maanden, 2 weken geleden
    @leroyx50

    je bewijst wederom niet begrijpend te kunnen lezen. Om begrijpend te kunnen lezen moet je je kunnen verplaatsen in de schrijver en wat er feitelijk in zijn tekst staat zonder je eigen waardeoordeel mee te laten tellen. Ik probeer je dan ook nergens van te overtuigen, anders dan dat er in het artikel niets vreemds staat.

    Alles in jouw laatste reactie heeft dan ook niets te maken met al het voorgaande en de quote uit het artikel waarover we spraken.

    Mijn mening daarover of over het spel heb ik dan ook nooit gegeven…ik heb mijn mening gegeven over jouw argumenten die niets te maken hebben met hetgeen je beargumenteerd. Nu ook weer…

    Ik zeg niets over de prijs van de game (en ook niet over een status die dat wel of niet geeft), ik zeg ook niets over deze game, ik zeg al helemaal niets over No Man's Sky of de status daar van.

    Nog een kleine 'nabrander'. Als een beoogde status iets zegt over de verwachting van een vraagprijs, dan wil dat niet zeggen dat elk spel met een hoge vraagprijs ook diezelfde status heeft.

    Met andere woorden, dat een goudvis een vis is, maakt niet dat elke vis ook een goudvis is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • leroyx50

    • 9 maanden, 2 weken geleden
    @unipro81
    Maak er maar van wat jij vind, ik sluit me niet aan bij de schrijver en dat heeft geen drol te maken met begrijpend lezen.

    De enige die dachten dat dit een triple A game status had was schijnbaar jij en de schrijver van dit stuk, de game heeft nooit een Triple A status gehad maar omdat het prijskaartje advies prijs 4 tientjes kreeg gaan mensen als jij ervan uit dat dit GEEN Triple A game is, oftewel een prijskaartje is volgens jullie verantwoordelijk wat voor type game dit gaat worden.

    De rest van de reacties als vis blah blah vis en nabrander slaan nergens op en zal ik dus maar negeren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    unipro81

    • 9 maanden, 2 weken geleden
    @leroyx50

    Het is jammer dat je niet even je eigen ideeën los kan laten en lezen wat er werkelijk staat. Het woordje allure is onder andere key in deze discussie.

    Wat ik wel nogmaals wil zeggen…ik dacht helemaal niets en nog steeds niet. Ik heb hier nergens inhoudelijk mijn mening gegeven over de game en het al dan niet hebben van een AAA status.

    Je leest de tekst met je eigen set aan ideeën en verwachtingen en daarom lees je niet wat er werkelijk staat (maar vul je delen zelf in)…dat is jammer, maar ik kan het je inderdaad niet in laten zien als je dat niet wil.

    Ik heb in ieder geval geen mening over de game zelf of zijn status. Toen niet en nu ook niet…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RavenMMG

    • 9 maanden, 3 weken geleden
    No mans sky … alleen een idioot heeft daar de full price voor betaald

    Leugens waren al vanaf dag 1 duidelijk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.