Bunny’s can’t play football, but they can dance. Met deze en soortgelijke slogans, ondersteund door grappige filmpjes, werden we de afgelopen maanden lekker gemaakt voor Rayman: Raving Rabbids. Dit is de nieuwste game rond de ledemaatloze platformheld die Ubisoft groot maakte. Op de Games Convention in Leipzig kregen we de kans om de Wii-versie van Raving Rabbids eens aan de tand te voelen. In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, is Raving Rabbids voor de Wii geen nieuw platformavontuur van Rayman, maar eerder een compilatie van simpele tot redelijk uitgebreide minigames. Elk van deze minigames laat zich op een geheel eigen manier besturen met de unieke controller van de Wii. De minigames zijn onder te verdelen in kleine uitdagingen, trials genaamd, racegames, schietspelletjes en dansspelletjes. In elk van deze games is er in ieder geval één terugkerend element: konijntjes. Deze pluizige wezens zullen het Rayman namelijk behoorlijk moeilijk gaan maken!

Touwtje springen met RaymanDe minigames zijn enorm gevarieerd en doorspekt met een flinke dosis humor. Het spel zit vol met parodieën, bijvoorbeeld op de film Gladiator maar ook op Ubisoft’s eigen franchise Splinter Cell. Je hoeft dan ook niet gek op te kijken wanneer je in één van de schiet-minigames konijntjes met de bekende ‘goggles’ aan touwen omlaag ziet komen.

Eén van de simpelste minigames, in de categorie trials, is het touwtjespringen. Twee konijntjes draaien voor jouw het touw rond, en het enige wat jij hoeft te doen is op het juiste moment omhoog springen. Dit doe je niet met een druk op de knop, maar door de controller van de Wii omhoog te bewegen. Het is trouwens ook mogelijk om zelf ook omhoog te springen, maar dan vergt  deze minigame wel erg veel van je conditie. Speel je touwtjespringen op een hogere moeilijkheidsgraad, dan zul je niet alleen moeten springen, maar ook met je andere hand het touw rond moeten draaien.

Een leuke verwijzing naar Sam FisherIn de minigame ‘Bunny’s rarely leave there burrows’ dien je konijnen met een schep op hun hoofd te slaan, wanneer ze hun hoofd uit hun holletje steken. Met de Wii-mote dien je op het holletje te mikken, om vervolgens met de andere hand klappen uit te delen. In weer een andere minigame dien je op soortgelijke wijze de deurtjes van wc-hokjes dicht te doen, waarin de konijntjes juist bezig zijn hun grote boodschap af te leveren. Lukt dit je niet op tijd, dan zullen ze de schending van hun privacy bestraffen met een welgemikt schot met de gootsteenontstopper.

 De trials zijn vooral bijzonder kleine minigames, die binnen enkele seconden onder de knie te krijgen zijn. Ze zullen langzaam steeds moeilijker worden en het is zaak zo ver mogelijk te komen en een zo hoog mogelijke score te behalen. Bij hoe koeslingeren is het bijvoorbeeld zaak om een koe zo ver mogelijk weg te werpen. Je dient rondjes te draaien met de Wii-mote om de koe op gang te brengen en vervolgens moet je de Wii-mote op het juiste moment naar voren werpen. De koe moet namelijk, net als bij kogelslingeren, wel netjes naar voren gegooid worden.Wat complexer zijn de first-person shooter-achtige minigames, die nog het best te vergelijken zijn met Virtua Cop of Time Crisis, maar dan met een flinke dosis humor en gootsteenontstoppers, in plaats van mitrailleurs en pistolen. Je beweegt je namelijk automatisch voort door de kleurrijke omgeving en dient op vaste plaatsen de konijntjes uit de weg te ruimen, voordat het spel verder zal gaan. De konijntjes komen op allerlei manieren op je af, bijvoorbeeld uit het water, met vliegtuigjes, bootjes, sneaky of juist heel opzichtig, als een pure kamikazeactie.

 De FPS-minigame kan in een tiental verschillende settings gespeeld worden, van een zonnig eiland tot het wilde westen. Ook hier komen de parodieën weer om de hoek kijken. Zo is er ook een level waarin de FPS-klassieker Doom op de hak wordt genomen. De FPS-gedeeltes besturen eigenlijk heel eenvoudig. Je hoeft alleen maar op de konijntjes te mikken met de Wii-mote en kunt ze vervolgens met de trigger beschieten.

De raceminigames zijn er in twee soorten: vliegen en rijden op de rug van een beest. Bij het vliegen valt Rayman als het ware uit de lucht naar beneden en dien je hem door de cirkels die parcours uitstippelen, te leiden. Je bepaalt de richting waar Rayman naartoe vliegt met de Wii-mote, met je andere hand kun je een tijdelijke boost activeren. Bij het racen op beesten bestuur je Rayman vreemd genoeg juist niet met de Wii-mote, maar gewoon met de analoge stick. De Wii-mote gebruik je om ervoor te zorgen dat de beesten wat tempo maken, namelijk in de vorm van een zweepje! 

Ten slotte zijn er nog de dansminigames. Zowel van links als van rechts komt er een reeks konijntjes het beeld binnengewandeld. Wanneer deze konijntjes een gekleurd vlak onder in beeld passeren, dien je met de Wii-mote of controller (afhankelijk of ze van links of van rechts komen) op en neer te bewegen. Naarmate het spel vordert zullen de konijntjes aan een hoger tempo langskomen, waardoor je snellere bewegingen moet maken met de controllers.

Het viel ons aanvankelijk een beetje tegen dat Rayman: Raving Rabbids geen klassieke platformgame is, maar slechts wat bijeengeraapte minigames. Toch is het een uitstekende manier om kennis te maken met de mogelijkheden van de Wii-controller en de humor die door het spel heen zit verwerkt, maakt een hoop goed. Ubisoft wilde niet bevestigen of de Xbox 360 en PS3-versie, die begin volgend jaar zullen verschijnen, wel klassieke platformers zullen zijn. De current-gen en PC-versies zullen echter wel sterk overeenkomen met de Wii-versie, maar dan met een wat meer conventionele besturing.