De laatst overgebleven Lombax Ratchet en zijn robotmaatje Clank zijn altijd al één van de stokpaardjes van PlayStation geweest. De serie verwierf een grote schare trouwe fans die een liefde ontwikkelde voor deze platform- en actieheld, die nu voor het allereerst zijn opwachting maakt op de PlayStation 3. Ontwikkelaar Insomniac heeft met Resistance al bewezen een geweldig spel te kunnen maken op Sony's nieuwste console, en dat Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction minstens zo'n hoog niveau zal halen, lijkt vast te staan na onze zeer positieve hands-on impressie. Vanaf de seconde dat de game opstart, valt je mond open. Dit is Pixar-kwaliteit! De game ziet er zo ongelooflijk mooi uit, dat je maar moeilijk kunt geloven dat je in deze wereld zelf rond kunt lopen en kunt spelen. Met de op de PlayStation 3 verschenen shooter Resistance heeft ontwikkelaar Insomniac al bewezen dat het bij vlagen mooie vergezichten kan creëren, maar met Ratchet & Clank gaat het daar nog even dik overheen. De demo die we speelden in Leipzig, situeerde zich in de megastad Metropolis, die meteen in het begin van de game verwoest wordt. Tot zover het oog reikt zie je wolkenkrabbers tot in de hemel torenen en vliegvoertuigen rondrazen. Het hele scherm barst uit zijn voegen van de activiteit en dit alles is ook nog eens extreem gedetailleerd weergegeven. Ratchet & Clank zit zo dicht tegen animatiefilms aan qua grafische kwaliteit, dat je er bijna eng van wordt. Maar, zoals elke gamer weet: gameplay is belangrijker dan graphics. Wat dat betreft kunnen we je gerust stellen: de demo was, van begin tot einde, geweldig om te spelen en misschien staat deze Ratchet & Clank nu wel op nummer één als PlayStation 3-game waar we het meeste naar uitkijken. Het spel speelt vooral als een goede, oude actieplatformer. De demo was al tamelijk divers, maar het grootste gedeelte ging om het gebruiken van de meest idiote wapens die je je in een game kan voorstellen. Natuurlijk is er de standaard blaster en de moersleutel, maar dan heb je ook nog de Groovitron. Dit is een discobal die je richting je tegenstanders gooit en iedereen in de omgeving zal gaan dansen! Dit onder het geluid van een grappig, bekend muziekje en met discolicht. Het is een schijnend voorbeeld van de creativiteit van Insomniac. Ook is er een speciale granaat, die tegenstanders in felgekleurde pinguïns met hoedjes verandert. En je raadt al wat er zal gebeuren als je deze granaat en de Groovitron tegelijkertijd zal gebruiken… het resultaat is ronduit hilarisch. In de gehele game zul je nog veel en veel meer bizarre wapens tegenkomen, zoals een tornado launcher of een kwaadaardige robot-creator. In totaal zul je eenendertig totaal verschillende wapens ter hand kunnen nemen, die je ook nog eens naar keuze kunt upgraden.

De vijanden die de demo toonden, laten geven een mooi voorproefje voor de game. De meest aanwezige vijand is een krab in een ruimtepak, met kop in vissekom. Wanneer je deze verslaat zal zijn kop nog even hulpeloos over de grond kruipen, welke je dan ook uit kunt schakelen. Verder waren er een aantal robots die voor enig gevaar zorgden. De opponenten in Ratchet & Clank barsten van de persoonlijkheid, net als de hele game. Zo zag je in één tussenfilmpje een robot zijn potentiële vijanden scannen. Ratchet en Clank proberen wanhopig uit zijn vizier te blijven. Clank wordt als een ongevaarlijke broodrooster beschouwd, maar Ratchet als een dodelijk, gevaarlijk roofdier dat vernietigd moet worden. Geweldig! De stukken die we speelden, voelden enorm lekker aan. Hoewel de besturing wat betreft het schieten nog een klein beetje tweaken verdient (de build die we speelden was al een paar maanden oud), was alles zo enorm lekker dat we heel snel meer willen. Er komt veel schietwerk aan te pas, maar we gleden ook over rails die beschoten werden, terwijl overal om je heen de stad instort. We renden over een inzakkende passage en ontweken vijanden. We vielen tientallen meters naar beneden, terwijl we de SIXAXIS-bewegingsbesturing gebruikten om de vallende Ratchet het langsvliegende verkeer te laten ontwijken. Dit alles is gameplay in zijn puurste vorm en veel beter kun je het gewoon niet krijgen. De verhaallijn gaat over de kwaadaardige keizer Percival Tachyon, die heel Metropolis sloopt om Ratchet te doden. In zijn zucht naar genocide wil deze keizer namelijk alle Lombaxen doodmaken, en laat Ratchet nu juist de laatst overgeblevene van deze speciale soort zijn. Tijdens het verhaal zal Ratchet meer te weten komen over zijn verleden en zijn soort en zal Clank ook een groter rol spelen. Clank is namelijk speelbaar en zal zijn spirituele kant opzoeken. Wat dat wil zeggen, blijft slechts giswerk. Vast staat dat je tussen zeven totaal uiteenlopende planeten rond kunt reizen. Zo is er een ijsplaneet, een lavaplaneet en een planeet met dinosaurussen. Al deze planeten ogen ongelooflijk creatief en origineel en bieden allerlei soorten uiteenlopende gameplay.

Onze voorlopige indruk van Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction is uitermate positief. De demo straalde simpelweg pure kwaliteit uit en we kunnen alleen maar fantaseren over hoe geweldig de volledige game zal spelen. Bovendien zijn er nog heel wat wapens, vijanden, gameplay-onderdelen en omgevingen waar we nog niets van weten. We kunnen dan ook niet wachten tot de game in novmeber uitkomt. Tot die tijd kun je een hele reeks geweldige gameplay-filmpjes checken, die hier te zien zijn.