Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

De laatstovergebleven Lombax Ratchet en zijn robotmaatje Clank zijn altijd al één van destokpaardjes van PlayStation geweest. De serie verwierf een grote schare trouwefans die een liefde ontwikkelde voor deze platform- en actieheld, die nu voorhet allereerst zijn opwachting maakt op de PlayStation 3. OntwikkelaarInsomniac heeft met Resistance al bewezen een geweldig spel te kunnen maken opSony's nieuwste console, en dat Ratchet & Clank Future: Tools ofDestruction minstens zo'n hoog niveau zal halen, lijkt vast te staan na onzezeer positieve hands-on impre ie.Vanaf de seconde dat de game opstart, valt je mond open. Ditis Pixar-kwaliteit! De game ziet er zo ongelooflijk mooi uit, dat je maarmoeilijk kunt geloven dat je in deze wereld zelf rond kunt lopen en kuntspelen. Met de op de PlayStation 3 verschenen shooter Resistance heeftontwikkelaar Insomniac al bewezen dat het bij vlagen mooie vergezichten kancreëren, maar met Ratchet & Clank gaat het daar nog even dik overheen. Dedemo die we speelden in Leipzig, situeerde zich in de megastad Metropolis, diemeteen in het begin van de game verwoest wordt. Tot zover het oog reikt zie jewolkenkrabbers tot in de hemel torenen en vliegvoertuigen rondrazen. Het helescherm barst uit zijn voegen van de activiteit en dit alles is ook nog eensextreem gedetailleerd weergegeven. Ratchet & Clank zit zo dicht tegenanimatiefilms aan qua grafische kwaliteit, dat je er bijna eng van wordt. Maar, zoals elke gamer weet: gameplay is belangrijker dangraphics. Wat dat betreft kunnen we je gerust stellen: de demo was, van begintot einde, geweldig om te spelen en mi chien staat deze Ratchet & Clank nuwel op nummer één als PlayStation 3-game waar we het meeste naar uitkijken. Hetspel speelt vooral als een goede, oude actieplatformer. De demo was al tamelijkdivers, maar het grootste gedeelte ging om het gebruiken van de meest idiotewapens die je je in een game kan voorstellen.Natuurlijk is er de standaard blaster en de moersleutel,maar dan heb je ook nog de Groovitron. Dit is een discobal die je richting jetegenstanders gooit en iedereen in de omgeving zal gaan dansen! Dit onder hetgeluid van een grappig, bekend muziekje en met discolicht. Het is een schijnendvoorbeeld van de creativiteit van Insomniac. Ook is er een speciale granaat,die tegenstanders in felgekleurde pinguïns met hoedjes verandert. En je raadtal wat er zal gebeuren als je deze granaat en de Groovitron tegelijkertijd zalgebruiken… het resultaat is ronduit hilarisch. In de gehele game zul je nog veel en veel meer bizarre wapens tegenkomen, zoals een tornado launcher of een kwaadaardige robot-creator. In totaal zul je eenendertig totaal verschillende wapens ter hand kunnen nemen, die je ook nog eens naar keuze kunt upgraden.

De vijanden die de demo toonden, laten geven een mooivoorproefje voor de game. De meest aanwezige vijand is een krab in eenruimtepak, met kop in vi ekom. Wanneer je deze verslaat zal zijn kop nog even hulpeloos over degrond kruipen, welke je dan ook uit kunt schakelen. Verder waren er een aantalrobots die voor enig gevaar zorgden. De opponenten in Ratchet & Clankbarsten van de persoonlijkheid, net als de hele game. Zo zag je in ééntu enfilmpje een robot zijn potentiële vijanden scannen. Ratchet en Clankproberen wanhopig uit zijn vizier te blijven. Clank wordt als een ongevaarlijkebroodrooster beschouwd, maar Ratchet als een dodelijk, gevaarlijk roofdier datvernietigd moet worden. Geweldig!De stukken die we speelden, voelden enorm lekker aan. Hoewelde besturing wat betreft het schieten nog een klein beetje tweaken verdient (de build die we speelden was al een paar maanden oud),was alles zo enorm lekker dat we heel snel meer willen. Er komt veel schietwerkaan te pas, maar we gleden ook over rails die beschoten werden, terwijl overalom je heen de stad instort. We renden over een inzakkende pa age en ontwekenvijanden. We vielen tientallen meters naar beneden, terwijl we deSIXAXIS-bewegingsbesturing gebruikten om de vallende Ratchet het langsvliegendeverkeer te laten ontwijken. Dit alles is gameplay in zijn puurste vorm en veelbeter kun je het gewoon niet krijgen. De verhaallijn gaat over de kwaadaardige keizer PercivalTachyon, die heel Metropolis sloopt om Ratchet te doden. In zijn zucht naargenocide wil deze keizer namelijk alle Lombaxen doodmaken, en laat Ratchet nujuist de laatst overgeblevene van deze speciale soort zijn. Tijdens het verhaalzal Ratchet meer te weten komen over zijn verleden en zijn soort en zal Clankook een groter rol spelen. Clank is namelijk speelbaar en zal zijn spirituelekant opzoeken. Wat dat wil zeggen, blijft slechts giswerk. Vast staat dat je tu en zeven totaal uiteenlopende planeten rond kunt reizen. Zo is er een ijsplaneet, een lavaplaneet en een planeet met dinosauru en. Al deze planeten ogen ongelooflijk creatief en origineel en bieden allerlei soorten uiteenlopende gameplay.

Onze voorlopige indruk van Ratchet & Clank Future: Toolsof Destruction is uitermate positief. De demo straalde simpelweg pure kwaliteituit en we kunnen alleen maar fantaseren over hoe geweldig de volledige game zal spelen. Bovendien zijn er nog heel wat wapens, vijanden, gameplay-onderdelen enomgevingen waar we nog niets van weten. We kunnen dan ook niet wachten tot degame in novmeber uitkomt. Tot die tijd kun je een hele reeks geweldigegameplay-filmpjes checken, die hier te zien zijn.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou