Ratchet & Clank: All 4 One is zowel online als offline coöperatief door te spelen met zijn vieren, terwijl spelers op ieder moment mee kunnen doen of juist uit het coöperatieve avontuur kunnen stappen. Volgens de ontwikkelaar is de prima speelbaar met minder dan vier spelers, maar de echte fun zit hem er natuurlijk in om met zijn allen rond te banjeren door het kleurrijke Ratchet & Clank-universum.

Een onwaarschijnlijk kwartet

Het verhaal gaat verder waar de vorige Ratchet & Clank-game, A Crack in Time, ophield. Ratchet en Clanks aartsrivaal, Dr. Nefarious, heeft weer eens een kwaadaardig plan in werking gesteld om het knaagdier en zijn robot eens en voor altijd uit te schakelen. Het plan gaat helemaal mis en de drie worden samen met president van het heelal, Qwark, in een mysterieuze machine gezogen: de Creature Collector. Het onwaarschijnlijke kwartet wordt zodoende gedwongen om samen te werken.

Spelers kunnen de rol aannemen van alle vier deze personages. Ze hebben stuk voor stuk hun eigen speciale vaardigheid waar alle spelers baat bij hebben. Zo kan Ratchet een dubbelganger eropuit sturen om de vijanden af te leiden, vertraagt Clank met een bom de tijd, wordt Nefarious onzichtbaar en heeft Qwark de optie om een schild gebruiken om hemzelf en zijn kameraden mee te beschermen. Iedereen heeft zijn eigen rol en iedereen kan een steentje bijdragen om het avontuur tot een goed einde te brengen.

De verschillende vaardigheden worden al snel ten volste benut. Qwark activeert zijn schild en iedereen gaat eronder staan om vijanden van een afstandje te bestoken. Om hier langer gebruik van te kunnen maken, vertraagt Clank de vijanden met een letterlijke tijdbom. Ratchet leidt ze vervolgens af met zijn dubbelganger en als coup de grâce wordt Nefarious onzichtbaar en sluipt naar een betere positie om de vijanden voor eens en altijd de kop in te drukken met een enorme raketwerper. Gevechten ogen chaotisch, maar kunnen met de juiste medespelers erg dynamisch worden. Zodanig hoeven geen twee gevechten hetzelfde te zijn.

Gereedschappen

Spelers hebben ook toegang tot tal aan gereedschappen om puzzels mee op te lossen en obstakels te vermijden. Neem de Vacuum 3000 bijvoorbeeld. Dit geval zuigt medespelers op en vuurt ze af in de gewenste richting, zodat je bijvoorbeeld een afgrond kan overbruggen. Maar spelers kunnen elkaar ook even dwarszitten, gewoon voor de lol, en besluiten iemand een ravijn in te schieten. Dit heeft gelukkig niet al teveel gevolgen voor het verdere spelverloop, waardoor iemand met een melige bui niet al te snel met de nek wordt aangekeken.

Tijdens het samenwerken worden spelers zelfs aangespoord lekker competitief te werk te gaan. Net als in eerdere delen verzamelen spelers moeren en bouten om nieuwe wapens mee te kopen en te upgraden. Aan het eind van elk levelonderdeel worden de scores van de spelers tegen elkaar opgezet. Wie het beste presteert krijgt een bonus die meestal bestaat uit een hoop extra bouten en moeren om uit te geven aan wapens en upgrades. Iemand ‘per ongeluk’ naar beneden laten donderden zodat jij zelf meer bouten en moeren kan verzamelen tijdens het avontuur, is daarom ook de normaalste zaak van de wereld.

Oude bekenden

Bekende wapens uit het Ratchet & Clank-universum keren in All 4 One terug. Zo heeft iedere speler een zweep tot zijn beschikking om als Tarzan-lookalike door de spelwereld te zwaaien. Er zijn wel wat dingen toegevoegd om deze bekende gadget te laten werken voor meerdere spelers. Men kan elkaar nu vastpakken zodat ze de grootste kloven – als lange held/schurkslinger - zonder moeite kunnen worden overbrugd. De enige andere benodigdheid: een tak om aan te hangen. De ontwikkelaar belooft meer oude -maar opgepoetste – bekende wapens terug te laten keren, dus het wordt voor fanatieke Ratchet & Clank-spelers ook gelijk een trip down memory lane.

En dat is eigenlijk het gevoel dat de hele game oplevert, afgezien van het coöperatieve aspect. De kleurrijke omgevingen plaatsen je direct in de maffe fantasiewereld terwijl de vele cutscenes het gevoel geven alsof je naar een Pixar-film kijkt. De humor en persoonlijkheid van de serie is intact gebleven en de ontwikkelaars geven aan dat ook het verhaal trouw blijft aan de hele Ratchet & Clank-saga.

Wel zetten we nog een aantal vraagtekens bij de opzet van het spel gezien de focus op coöperatieve gameplay. Hoe kunnen spelers er wat aan doen als er een rotte appel in hun game zit? Worden minder goede spelers ook beloond voor hun speelsessies? Wat als er iemand even weg moet en een stuk van de campagne mist, kan hij dan nog meedoen? Het is in ieder geval zeker dat de game trouw blijft aan de serie en garant staat voor een leuke tijd; dat is voorlopig goed genoeg.

Volg de Gamescom 

op Gamer.nl