Ratchet and Clank: All 4 One (hands-on) | Gamer.nl

Ratchet and Clank: All 4 One (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Hoewel Ratchet en Clank nooit de status van Mario of Sonic hebben bereikt, staan de cartoonhelden uit de PlayStation-stal meestal wel voor een degelijke of soms zelfs uitstekende game. In All 4 One op de PS3 wordt een behoorlijk risico genomen door de succesvolle actiegame met schiet- en platformelementen in een iets andere richting te duwen. In de allernieuwste Ratchet & Clank is het namelijk de bedoeling om met een groepje – het liefst met z’n vieren – door de ruimtelevels te lopen, puzzels op te lo en en te vechten. Een coöperatieve actiegame dus.

In dit avontuur wordt het heldenduo bijgestaan door hun grootste vijand. Dr. Nefarious heeft een plan gesmeed om voor altijd af te rekenen met Ratchet en Clank. Maar hij krijgt niet zijn zin. In plaats daarvan wordt de wereld bedreigd door een veel groter kwaad dat alles en iedereen in gevaar brengt: de Creature Collector. Ratchet, Clank, Qwark (de stevige superheld die Ratchet terzijde stond in A Crack in Time) en Dr. Nefarious slaan de handen ineen om deze ultieme vijand het zwijgen op te leggen.

All 4 One is ontworpen als een coöpgame, waardoor de camera een vaste positie heeft en zich achter de spelers bevindt. De personages zijn zo iets kleiner, maar het overzicht over het level is iets groter. Natuurlijk krijg je hulp van een computergestuurde tegenstander als je alleen speelt, maar het plezier is vele malen groter als je met twee, drie of vier echte spelers achter de PS3 zit. All 4 One lijkt een sterke combinatie te hebben gevonden tu en de kla ieke Ratchet and Clank-stijl en een samenspeelmodus waarin je echt invloed op elkaar hebt. Je lost met zijn allen problemen op, haalt schakelaars  samen over en hebt elkaars krachten nodig om bijvoorbeeld op een ver gelegen platform te komen.

Kleine puzzels

De basisbediening is als vanouds: sla kratjes aan gort, spring op platformen en laad je munitie op. Naast de gebruikelijke geinige wapens als zwepen, bommetjes en raketten, zijn het vooral de gadgets die je gebruikt bij de samenwerking. Het spel zit vol kleine, grappige puzzeltjes en obstakels die je niet in je eentje kunt overwinnen. Daarvoor komen deze gadgets goed van pas. Met de Vac-U, een stofzuigerachtige rugzak, slurp je bijvoorbeeld een medespeler op. Zo mik je de ander over een gapend gat, zodat hij daar een schakelaar kan overhalen of een vijand via een omweg uit kan schakelen. Met de Vac-U kun je ook Voltergeist – een klein beestje met stroom – op een schakelaar mikken. Een andere gadget die je vaak gebruikt is de energiestraal om je aan andere spelers te hechten. Zo kun je elkaar over ravijnen helpen of je naar de ander toetrekken. Opvallend is hoe simpel en doeltreffend de gadgets en nieuwe mogelijkheden werken; vaak wordt automatisch op de juiste plek gericht.

Maar nog niet alles lijkt op z’n plek in deze nieuwe speelstijl. Het belangrijkste struikelblok lijkt de chaos die soms ontstaat. Als kratjes de lucht in vliegen, de vijanden zich om je heen verzamelen en er ook nog allerlei wapens worden ingezet door verschillende spelers (overigens erg soepel in beeld gebracht door de onderliggende techniek), wordt het zo’n overzichtelijke situatie dat je vaak je personage niet meer ziet. Soms verdwijnt het poppetje zelfs uit beeld. De vaste positie van de camera helpt dan ook niet mee. Het resulteert iets te vaak in een onnodige dood. Ook vervelend is dat je door een ander weer tot leven moet worden gebracht, wat soms onmogelijk is als de tweede speler zich ergens anders bevindt.

Ratchet and Clank: All 4 One lijkt door het samenwerken en met zijn simpele, korte puzzels een leuke toevoeging aan de typische Ratchet & Clank-speelstijl te worden. Toch is het te hopen dat het chaotische karakter van de gevechten enigszins verholpen wordt; momenteel verlies je te vaak het overzicht. In de uiteindelijke versie zullen we zien of naast de nieuwe samenwerkingselementen ook de kwaliteit van de levels, de tu enscènes van grote animatiefilmkwaliteit en de krankzinnige wapens ons opnieuw verra en.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou