Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Rainbow Six Siege (hands-on)

Gespeeld op een console

Geschreven door Ron Vorstermans op
Rainbow Six Siege heeft zich dankzij een transparant Ubisoft voor onze ogen ontvouwd. De uitgever annex ontwikkelaar is evenzeer helder over de ambities: Ubisoft wil trouw blijven aan de Rainbow Six-community en de serie an sich. Dat beaamden we al in eerdere previews, toen we de game enkel nog ervoeren op de pc.

Op Gamescom mogen we na de persconferentie van Microsoft voor het eerst met Siege aan de slag op een console. Dat blijkt niet of nauwelijks een kwestie van wennen, zo verzekert Ubisoft ons. Dat klopt. De besturing op de One-controller is soepel en de framerate komt niet onder de zestig frames per seconde, zo blijkt tijdens het spelen. Maar heel lang spelen, dat zat er niet in. We doen in totaal drie potjes.

Siege mag er zijn

Ironisch genoeg signaleren we juist op de console dat Rainbow Six Siege geen game is die het puur moet hebben van gameplay. Siege is niet overweldigend prachtig en zeker niet ‘Crytek-mooi’, want de levels zijn relatief kaal en textures worden vaak herhaald. Maar de hoge framerate en resolutie (1080p zonder trucjes, beloofde een van de Canadese ontwikkelaar ons), in combinatie met de hoge mate van vernietiging en soepele animaties, zijn best indrukwekkend. Zeker in het heetst van de strijd vliegen de houtsplinters en vonkjes je om de oren.

Er is tijdens onze speelsessie geen hostage om te redden. Ditmaal spelen we Siege in de modus Team Deathmatch. Maar wacht even, vraag je je vast af, een Team Deathmatch-modus in Siege? Schrik niet, in Siege kun je in geen enkele competitieve modus respawnen, zo drukt een medewerker van de ontwikkelaar ons op het hart. Je hebt in Siege maar één leven. Team Deathmatch is simpelweg een andere naam voor wat voorheen in de serie Team Survival heette.

Je hebt in Siege maar één leven

Ongenaakbare spanning

Het is in de modus louter de bedoeling het andere team om te leggen zonder dat je eigen team sneuvelt. Het is een basaal principe dat zo oud is als Methusalem maar dat nog evenzeer ongenaakbare spanning oplevert. En het maakt daarbij niet eens uit of je de game voor ‘even tussendoor’ speelt of met een team vol bekenden die het onderste uit de kan willen halen. 

Een voorbeeld. In ons allereerste potje spelen we de map Hereford Base als lid van het offensieve team. We moeten een basis binnenvallen. Na met drones het pand te hebben doorzocht, komen we tot de conclusie dat het vijftal zich verspreid over twee kamers op de bovenste verdieping bevindt. Enkele ramen zijn niet gebarricadeerd met planken, de deuren zijn dat wel.

Drie teamgenoten gaan direct dood bij de inval. Twee van hen worden uit een raam van de bovenste verdieping met één kogel door het hoofd geschoten omdat ze zonder op te letten om het huis heenlopen. Het derde slachtoffer gaat dood door mijn breaching charge (waarvan akte, en waarvoor excuses). Alle druk ligt bij ondergetekende en de Squad Leader, een van de ontwikkelaars van de studio in Montreal.

Met een rappeltouw banen we ons met z’n tweeën via de noordzijde van het pand een weg naar de bovenste verdieping, waar we plaatsnemen op een afdakje naast ‘n kamer met een op dat moment onbekend aantal tegenstanders. De ontwikkelaar plaatst een breaching charge, telt af naar nul, blaast de muur en begint door de rook naar binnen te schieten. Zijn kogelbarrage neemt met heel veel geluk het leven van twee onoplettende verdedigers. 

Ik ren op commando naar binnen door het ontstane gat in de muur, grijp mijn sloophamer en ram de gebarricadeerde deur aan de overzijde van de kamer naar gruzelementen. We starten een zoektocht door de woning en die blijkt succesvol: als duo schakelen we kamertje-voor-kamertje een geheel team uit. Door met een schild voorop te lopen en onze ruggen naar de muur te richten blijken de verdedigers rijp voor de slacht, resulterend in een overdaad aan slecht gemikte high fives

Beperkingen voor de verdedigende partij

Die momenten waarop destructie een hoofdrol speelt zijn bij het binnenvallen van een pand niet zeldzaam. Het afspreken van waar en wanneer je een kamer instormt is er strikt mee verweven. Als verdedigende partij is het vooral zaak om met staalbarrières te zorgen dat kwetsbare plekken in een kamer bestand zijn tegen al die breaching-methodes. De aanvallende partij kan bepaalde muren en deuren bijvoorbeeld met hamers inslaan of met charges opblazen, maar spelers kunnen ook van flinke afstand met een speciale granaatwerper te werk gaan.

Verdedigers kunnen verstorende apparatuur plaatsen, waardoor monitoren en apparatuur van tegenstanders in en nabij sommige kamers niet werken

Verdedigen heeft andere charmes dan aanvallen en opblazen. Voor verdedigers gelden andere wetten, zeker voor degenen die geloven dat de aanval de beste verdediging is. Verdedigers kunnen het pand waarin ze spawnen niet verlaten. De ramen en deuren worden afgeschermd door onzichtbare muren die rood kleuren zodra je dicht bij ze in de buurt komt. 

Of dat te betreuren valt is een tweede. De structuur van Siege is juist beperkend omdat het format in het geval van rushende verdedigers in het water valt. Wat is Siege zonder siege? Bovendien pakken die beperkingen voor verdedigers ook voordelig uit. Ze kunnen op ieder moment in de game (ook als ze dood zijn) van perspectief wisselen met een van de vier à vijf beveiligingscamera’s in het gebouw. Daarnaast kunnen verdedigers verstorende apparatuur plaatsen, waardoor monitoren en apparatuur van tegenstanders in en nabij sommige kamers niet werken.

Neemt de tijd en moeite

Ubisoft Montreal neemt tijd en moeite voor Siege en dat gaat niet onopgemerkt. Niet alleen door het annuleren van het op het oog teleurstellende Rainbow Six Patriots, maar ook door de manier waarop de game mondjesmaat concreet wordt. Met een onorthodoxe alpha-versie en een nog te verschijnen bèta van de game, lijkt de ontwikkelaar écht een waardige, gebalanceerde Rainbow Six-titel af te willen leveren. De nieuwe Spectator-modus tekent de competitieve ambities van de uitgever.

De release op 13 oktober nadert. De voortekenen zijn gunstig, maar we zijn pas enthousiast en opgelucht als we eens goed de tijd voor deze game kunnen nemen. Helaas kan dat pas op 24 september, als de bèta speelbaar is.

Rainbow Six Siege verschijnt op 13 oktober op pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Dit artikel delen:

Lees meer

Crackdown 3 Nieuws van de week: World of Warcraft-uitbreiding Legion onthuld
18

Reacties op: Rainbow Six Siege (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • vladimirr

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    hmm ik denk dat ik deze maar ga overslaan als die duurder is dan 45 euro.

    en het zal me niet verbazen dat ze 1 week voor release een seasson pass gaan aankondigen,.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DonnyLegend

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Ooit van een AAA game gehoord die goedkoper is dan 45 euro (behalve PC)? En die season pass die komt er ja, want geld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • vladimirr

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    oh sorry ik bedoelde natuurlijk dat als hij duurder is dan 45 euro op pc dat ik hem ga overslaan :p. ben een pc gamer.

    en tja aangezien ik ook denk dat er geen campaign in het spel zal zitten (of een matige) hoop ik dat de prijs aan de lage kant blijft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DonnyLegend

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Ik koop al mijn games op de release voor 35 euro, als je een beetje op internet zoekt is dat geen probleem. Zelfs met een doosje meestal al vanaf 45. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er wel een campaign in zat en dat die zelfs al af was, maar aangezien ze nog 0,0 ervan hebben laten zien wacht ik het ook nog even af.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sausbert

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Ja hoor, zoek eens op het woord "remaster".

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pervertios

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Op GC werd er gesproken over een "spectators cam" en zoals de naam zegt kan men mee kijken en alles zien. Is er iets bekend of je hierbij in een party kan zitten bij je vrienden die het spel spelen. Dat haalt natuurlijk elke spanning weg enz.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DonnyLegend

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Er zal wel gewoon een vertraging inzitten zoals de in Counter Strike bijvoorbeeld wordt gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Massiv

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Ik heb er wel zin in, ben erg benieuwd hoe het uitpakt met random guys.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DonnyLegend

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Ben nog benieuwd of ze de releasedate gaan halen of dat hij delayed wordt (of misschien nog een buggy versie die gaandeweg geupdate wordt). Kijk na de alpha in ieder geval erg uit naar deze game, heb hiervoor nog nooit echt R6 gespeeld maar heb toch wel gemist blijkbaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Remmke

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Wow die in-game GUI, RIP in pieces Rainbow Six… Zit er zelf niet op te wachten om met schreeuwende en emotionele tieners gematched te worden. Gewoon fijn Raven Shield door blijven spelen dus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hooper

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Ravenshield was fantastisch. Daar heb ik nog competities mee gespeeld op Clanbase haha. Die goede oude tijd, m'n eigen server draaien op zolder. Geweldig :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SpeedFreaxxxx

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    OMG idd, de goede oude tijd… alleen ik heb op de xbox competities gespeeld. De tijd dat een clan tag tenminste nog iets betekende. Dit omdat je een nieuw gold account moest aanmaken als je een clan tag wou toevoegen (en dit dus ook geld koste).
    Het zoeken naar een clanmatch was ook geweldig. Gewoon met je clan opsplitsen en server hoppen totdat je een clan had gevonden die een match wou spelen. Het niet kunnen respawnen zorgde voor zeer tactische en epische gevechten. Dit waren voor mij de hoogtij dagen in game land, aangezien ik het geweldig vind om te werken in een team. En de manier zoals we in Rainbow Six te werk gingen zo heb ik dat nergens anders meer mogen mee maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aldodilly

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Dan hebben wij zeer waarschijnlijk samen gespeeld op 3 en Black Arrow. Ken je MSH of DSF nog?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SpeedFreaxxxx

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Dat zijn inderdaad de enigste 2 die ik gespeeld heb op de xbox. MSH en DSF zeggen me niets, aangezien ik toen ook aan de drugs verslaafd was ben ik heel veel vergeten jammer genoeg. Ik was me al jaren af aan het vragen hoe die site ook alweer heette waar je de scores op moest zetten en het is Hooper die met Clanbase aan kwam :D. De enigste naam die ik nog ken is Arbman, of zoiets dergelijks :p… wat was jou account naam? Die van mij gewoon zoals nu, SpeedFreaxxxx

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SpeedFreaxxxx

    • 2 jaren, 4 maanden geleden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Je kunt dit spel toch gewoon spelen met vrienden en met microfoon? Het hoeft niet beslist met randoms lijkt me. Met een goed team biedt dit spel volgens mij hele toffe tactische mogelijkheden.

    Wie geen meerdere vrienden heeft die het spel ook spelen, is volgens mij wel het bokje. Zoals je zegt krijg je dan het probleem dat je met spelers wordt gematched die totaal niet serieus spelen, dom gaan schreeuwen en schelden, enz. Maar dat zit 'm in de mensen, niet in de game. Spelers kunnen elkaar ook vinden via fora, naast hun vriendenlijst. Dus wie serieus wil spelen, kan dat alsnog doen toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mitchie1121

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Ik game altijd met 2 andere (PC), dus ben benieuwd of het persé met 5 vs 5 moet. Of dat het ook 3 vs 3 kan. Zou tof zijn!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floks

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Ik heb deze game (pre alfa e3 versie) ongeveer een uur gespeeld op campzone. Ik moet zeggen de game maakt indruk, maar er moet nog veel gebeuren. Als de game uit is, kijk ik het nog even aan voor ik hem koop, maar een grote potentie heeft de game zeker wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.