Rainbow Six: Siege (hands-on) - Brekend | Gamer.nl

Rainbow Six: Siege (hands-on) - Brekend | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

De opzet is zo kla iek als het maar zijn kan: een team van terroristen speelt tegen een elite-eenheid en moet zien te voorkomen dat de gijzelaar bevrijd wordt. Wie wordt neergeschoten, moet hopen dat een schot niet direct dodelijk was, want dood is dood en betekent afwachten tot de ronde van vijf tegen vijf is afgelopen. De enige twee uitkomsten: de terroristen weten de aanval af te slaan of de aanvallers zijn ingenieus genoeg geweest om een gat in de verdediging te vinden.

De verdediging

We beginnen onze eerste ronde aan de verdedigende zijde. Bijgestaan door een van de ontwikkelaars die ons team begeleid, kiezen we een locatie voor onze gijzelaar. De kinderkamer wordt gekozen omdat er hier minder ramen zijn die in de gaten moeten worden gehouden. We krijgen een minuut de tijd om de muren te verstevigen en ramen te barricaderen zodat aanvallers eerst een flink obstakel moeten overwinnen voordat ze binnen kunnen dringen.

Rainbow Six Siege

Bovenaan de trap gooit een teamlid prikkeldraad neer wat een eventuele bestorming van de eerste verdieping nog lastiger moet maken. Een andere kla e pakt zijn beschermende schild en zet dit neer zodat de overloop, het dak en de poulekamer goed in de gaten kunnen worden gehouden. Ondertu en krioelt een verkenningscamera langs onze voeten. De aanvallers hebben de gijzelaar gevonden en de timer eindigt op nul. We kiezen allemaal positie.

Ergens klinkt een explosie. In de verte verraadt een flits voorlangs een autolicht dat de aanvallers langs voren zullen komen. De teamleider switcht snel naar de camera's die in het huis hangen en spot het voltallige vijandige team in de keuken. Balen dat daar net geen valstrik is geplaatst. We kiezen positie achter het beschermende schild, een ander teamlid staat half achter ons in de overgang naar de kinderkamer. Een rode stip verschijnt, vuren! De kogels slaan net na het raam in en het zoeklicht van de helikopter priemt naar binnen. De aanvaller zijn we even kwijt. Plots liggen we op de grond, kogel in onze schouder. Blijkbaar was de aanvaller pijlsnel van locatie gewi eld en via een raam naar binnen gekomen. We kijken mee hoe de overige twee teamleden de aanval succesvol afslaan, op het puntje van onze stoel. Bij de volgende pot gaan we het beter doen.

De aanval

Ook de aanvallers kunnen kiezen uit drie verschillende kla en met elk een eigen aanval. Om wat zekerder van onze zaak te zijn, gaan we voor een kla e met een groot kogelwerend schild. We starten in de achtertuin en na een korte verkenningstocht zien we dat ook dit keer de gijzelaar in de kinderkamer zit. De achterdeur door, voorzichtig. De keuken is vrij van vijanden, plots stormt een gijzelnemer de trap af. We weren de kogels af, vuren terug en die is weg! Een explosie volgt. Vanuit het nieuw geblazen gat komt een tweede terrorist stormen. We hebben ons schild weer in de aanslag. Een teamlid komt om de hoek rennen en drukt in een snelle reactie net te vroeg de trigger in. Neergehaald door een eigen maatje. Hijzelf legt vervolgens ook het loodje. Poging drie dan maar.

Rainbow Six Siege

Weer in de verdediging

Voor de verandering wordt de gijzelaar in de derde ronde in de kelder geplaatst. Alles wordt gebarricadeerd waardoor een fle enhals ontstaat bij de kleine keldertrap. Er gebeurt minutenlang niets. Er is niets te horen. Op de camera's is nog niemand te zien. Onrustig wordt er geschuifeld, op zoek naar de perfecte plek om het onneembare fort te verdedigen. Een cameraswitch, in de keuken lijkt het erop dat iemand een explosieve lading wil gebruiken om een gat naar de kelder te forceren. Plots blaast direct in de boilerkamer een muur weg. Het puin schiet alle kanten op. Een gigantische stofwolk vult de ruimte en uit de mist en het rafelige muurgat lijkt een vijand te stormen. We vuren een paar kogels af en raken, naar wat blijkt plots een teamlid te zijn dat direct naast de explosie had gezeten. Links en rechts slaan plots kogels in op de onbewerkte muren. Meer stof en grote gaten ontstaan op de kelderverdieping. Twee man stormen naar binnen en we zijn kansloos. De overgebleven teamleden worden ingesloten doordat nu ook de keldertrap bestormd wordt. Volledig geflankeerd.

Leer de levels kennen

De spanning van het binnenbreken, de stilte, het afwachten, het juiste moment en tactiek kiezen maken van Siege een intense ervaring. Doordat we voor het eerst in een totaal onbekend level onze eerste stappen zetten, was onze verkenning een vluchtige. Siege wordt naarmate je het langer speelt, het liefste met bekenden, ongetwijfeld nog veel intenser.


Rainbow Six Siege

Want alleen door steeds weer nieuwe dingen te proberen, zijn nieuwe tactieken uit te proberen en weet je de beste verstopplekken. Al is dat laatste maar iets relatiefs; elke muur kan kapot geblazen of geschoten worden. Deze chaos is ongekend en zorgt er daadwerkelijk voor dat de game op een compleet nieuwe manier steeds weer gespeeld kan worden. We hebben slechts kort kunnen spelen met Siege, maar als deze korte ervaring ook maar enigszins representatief is voor het uiteindelijke eindresultaat, dan hebben we te maken een ongenadig grote topper. 'Welkom terug', die mag van ons op het whiteboard.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou