Wie tot voor kort nog een leuke online realistische shooter wilde spelen, kwam in de meeste gevallen terecht bij het bekende rijtje van online MODs zoals Counter-Strike en Tactical Ops. En ondanks de grafische engines van beide games al hun bejaarde status hebben bereikt, zijn er nog steeds tienduizenden gamers die deze spellen dagelijks spelen. Tijd dus voor iets nieuws dat kan evenaren met deze klassiekers. Laat nu net Ubi Soft's Red Storm afgelopen jaren druk zijn geweest om haar populaire Rainbow 6 serie een frisse impuls te geven en voor het eerst gebruik te maken van een 3D engine die voor de verandering niet in-house is gemaakt. Hierdoor kon er flink worden gesleuteld aan de gameplay en zijn er op vraag van de fans een aantal indrukwekkende features toegevoegd. We speelden de preview-versie en kregen een aardige indruk wat te verwachten van de uiteindelijke versie. Waar het mee begon...

Voor leken die niet bekend zijn met de rijke geschiedenis van de Rainbow 6 serie, geven we je even een korte samenvatting. Nadat ontwikkelaar Red Storm in 1997 werd opgericht door Doug Littlejohns en Tom Clancy, bracht het bedrijf een jaar na de start haar eerste Rainbow 6 game uit. In tegenstelling tot normale shooters was je als speler veel kwetsbaarder voor het incasseren van kogels en moest je dus met een stuk meer tactiek te werk gaan. Geen ren en springwerk, maar veel sluipen en spaarzaam met je kogels omgaan.

Deze tactiek kwam al kijken voordat je aan een missie begon. Doormiddel van een kaart van de omgeving plaatste je waypoints en bepaalde je hoe de verschillende (4 in totaal) teams hun route liepen. Door goede timing toe te passen en te zorgen dat teams elkaar ten alle tijden dekking gaven, kon je tegenstanders volledig overrompelen. Het zal je niet verbazen dat dit ook in multiplayer erg interessante gameplay bood, wanneer een team goed samen speelde.

Toch werd Rainbow 6 door de meer hardcore actie-gamers genegeerd vanwege de trage gameplay en de moeilijke planning-fase. Met de ontwikkeling van Raven Shield werd aangekondigd dat hier nu verandering in zou komen en het spel toegankelijker zou zijn. Minder verplichte planning voor een missie en een gameplay-mode die alles iets visueler maakt.