Preview
Radical Heights

Radical Heights (hands-on)

Blaast iets te hoog van de toren

Geschreven door Lars Cornelis op
Battle royale-games komen met bakken uit de lucht vallen en ook Cliff Bleszinski, die nota bene aan de wieg stond van sensatie Fortnite, doet een duit in het zakje met Radical Heights. Net als zijn genregenoten is Radical Heights gratis te spelen, al verkeert deze game nog heel duidelijk in de Early Access-fase.

Radical Heights is in grote lijnen niet anders dan bijvoorbeeld Fortnite: Battle Royale en PlayerUnknown’s Battlegrounds. Ook in deze game vallen spelers uit de lucht om elkaar vervolgens in een steeds kleiner wordende arena te bevechten tot er nog maar één speler over is. Toch probeert Radical Heights op twee punten op te vallen in de nu al enigszins verzadigde battle royale-markt: de game heeft een hele lage instapdrempel en heeft een erg funky stijltje.

Radical Heights

Schieten maar

Die lage instapdrempel snijdt meteen aan twee kanten. Nog meer dan zijn genregenoten is Radical Heights gericht op elkaar afschieten en is het niet mogelijk om bijvoorbeeld te bouwen. Daardoor is de game wel heel gemakkelijk om even op te pakken en weer weg te leggen, maar het haalt ook een beetje de rek uit de game. Er zijn immers minder creatieve oplossingen mogelijk, waardoor potjes al snel saai dreigen te worden.

Dat betekent overigens niet dat er helemaal geen ruimte is voor creatieve ideeën. Torens en schansen bouwen behoort dan weliswaar niet tot de mogelijkheden, er zijn wel objecten te bemachtigen waarmee je je tegenstander behoorlijk kunt verrassen. Zoals een trampoline, die vooral handig is als je tegenstander en jij in een horizontaal kat-en-muis-spelletje verwikkeld zijn geraakt en jij hem ineens van boven verrast. Ook zijn er door het level heel lijnen gespannen waarmee je snel van A naar B kan roetsjen, wat soms erg verrassend werkt in de verder nogal horizontale speelstijl van de game.

Radical Heights

Prettig gestoorde sugarrush

Het zijn acties die goed bij de rest van de funky stijl van Radical Heights passen. De hele game is opgezet als een overdreven tv-show uit de jaren ‘80 waarin de deelnemers met elkaar de strijd aangaan. Wapens en items zitten in met felle knipperlichten versierde automaten en koop je met geld dat je verdient door winkels te plunderen, of door bij één van de speciale booths prijzen als televisies en radio’s te winnen, die dan worden omgezet in cash. Lucratief, maar ook riskant, omdat die booths veel geluid maken en je even moet wachten totdat ze opengaan, en tot die tijd voor zittende eend mag spelen.

Die prettig gestoorde stijl wordt ook doorgetrokken doordat je bijvoorbeeld op bmxjes rond kunt crossen. Er is zelfs een race in de map verstopt. Kun jij heelhuids het einde bereiken, dan krijg je een fraai nieuw item. Een originele variatie binnen het battle royale-genre, alleen jammer dat de bmx voor geen meter bestuurt.

Radical Heights

Extreem Early Access

Radical Heights is namelijk verre van af. Nu pretendeert de game ook niet anders, hij zit immers nog in het Early Access-stadium, maar deze is wel heel erg early. Naast dat de bmx voelt alsof je over ijs glijdt, hebben ook wapens weinig impact, laat staan terugslag. De hele game voelt daardoor nogal mat aan. Ook kent de map veel grafische glitches, is er nog geen vrouwelijk personage beschikbaar en loopt de game sowieso redelijk ondermaats. Wie speelt met een controller, ziet gek genoeg PlayStation-symbolen op het scherm. Opmerkelijk, niet alleen omdat een Xbox-controller meer voor de hand ligt op pc, maar vooral omdat een consoleversie nog aangekondigd moet worden.

Een gemis voor consolegamers is dat echter niet. Radical Heights is op dit moment simpelweg in een veel te vroege staat om echt interessant te zijn. Juist voor free-to-play-games die leunen op microtransacties als verdienmodel is het belangrijk snel spelers te binden, maar het is maar de vraag of Boss Key Productions met deze extreem vroege release zichzelf niet in de vingers snijdt. Het idee achter Radical Heights is leuk, maar dat is momenteel dan ook het enige.

Radical Heights is nu beschikbaar via Early Access op Steam.

Dit artikel delen:

Lees meer

Dark Souls Remastered voor Switch uitgesteld NBA Playgrounds 2 aangekondigd
7

Reacties op: Radical Heights (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • bashnag

    • 18 april 2018 09:04
    Klinkt grappig.

    Het feit dat er geen bouwen in zit is voor mij juist een groot pluspunt. Het is iets waar ik fortnite niet voor speel.
    Vind dat persoonlijk maar niks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • KratosFever

    • 18 april 2018 09:29
    @bashnag ik deel je mening. Ik vind het bouwen echt een tegenvaller en het ontmoedigt mij soms om het te spelen helaas… Kan misschien ook liggen aan het feit dat ik aardig slecht ben in de combinatie met het bouwen en spelen zelf :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MonsterCrab

    • 18 april 2018 09:34
    @KratosFever Laatst kwam de Port-a-Fort naar Fortnite waarmee je in 1 klap een bouwwerk kan laten verschijnen. Misschien moeten ze alleen dat hebben en het bouwen uitschakelen (in een aparte modus), want ik hoor van veel gamers dat ze dat bouwen niet onder de knie kunnen krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Luukswa

    • 20 april 2018 14:56
    @MonsterCrab Oefening baart kunst, ik kon eerst ook niet echt bouwen, na een aantal potjes en de goede keybinds ging het stukken beter!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Psychoot

    • 18 april 2018 10:24
    @bashnag

    Het bouwen hoeft voor mij ook echt niet in Fortnite, tevens pompen ze nu teveel gimmick items erin waardoor het (voor mij) nog minder leuk wordt (denk aan dans granaat, fort granaat, teveel soorten wapens).

    In den beginnen was het nog leuk, een paar wapens en knallen maar.
    Nu zit er teveel in waardoor het voor mij niet meer leuk wordt.
    Is dan ook geen BR shooting game meer maar een BR building game.

    Een spel moet 'easy to learn, hard to master' zijn imo.

    Radical Heights gericht op elkaar afschieten en is het niet mogelijk om bijvoorbeeld te bouwen. Daardoor is de game wel heel gemakkelijk om even op te pakken en weer weg te leggen, maar het haalt ook een beetje de rek uit de game.

    Dat heeft PUBG ook niet en is daar de rek uit ?
    Wordt net gedaan of bouwen nu de heilige graal is met BR games which is not :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • El Ninjo

    • 18 april 2018 09:39
    Cliff Bleszinski heeft een leuk aandeel gehad in Unreal en Gears games, maar blaast vooral zelf te hoog van de toren door te denken dat hij met z'n eigen studio net zulke grote successen kan boeken, erg arrogant.

    Z'n gejank op social media ook, vind het maar een triest figuur.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 18 april 2018 13:18
    @El Ninjo Precies, lekker afzeiken op EPIC en vervolgens proberen een game van EPIC te kopiëren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.