Race Pro (hands-on) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Het Zweedse SimBinheeft met GTR, GT Legends en Race naam en faam gemaakt als ontwikkelaar vanrealistische racegames. Op de console liet men vooralsnog concurrenten ForzaMotorsport en Gran Turismo lekker hun rondjes rijden. Maar niet lang meer, wantbegin 2009 komt met Race Pro de eerste SimBin-game naar de Xbox 360. Na hetspelen van de previewversie merkten we dat het ene realisme het andere niet is.

Qua realisme heeft SimBin namelijk al zijn energie gestokenin het nauwkeurig nabootsen van het rijgedrag van je auto. Zeker met allehulpmiddelen uit vergt het aardig wat oefening om je wagen door de bochten teloodsen. Rem je iets te laat of te hard voor een bocht, dan raak je de controleover je auto kwijt en zul je heel voorzichtig terug uit de grindbakmanoeuvreren. Zet je de hulpmiddelen aan, dan gaat je auto niet slippen wanneerje vol in de remmen gaat en geeft een gekleurde lijn op de grond aan wanneer jemoet remmen. Helaas is die lijn niet contextgevoelig, waardoor je niet weet ofje al voldoende hebt afgeremd. Race Pro eist van je dat je de nauwkeurignagebootste parcoursen echt uit je hoofd leert en dat je van elke bocht preciesweet hoe je die moet nemen.

Het hoge realisme komt ook terug in de talrijke instellingendie je aan je auto kunt doen. Van de hardheid van je banden, de afstelling vanje vering tot de helling van je spoiler, het is allemaal aan te pa en. Hetvergt wel enige kennis om te weten te komen welke instelling nu waar vaninvloed op is, want buiten wat grauwe teksten en menuutjes wordt op geen enkelemanier visueel geïllustreerd wat je nu aanpast aan de auto.

Die soberheid vinden we in het gehele spel terug. Ooktijdens de races is er nauwelijks spektakel. Het gevoel voor snelheid is schierafwezig, de tegenstanders rijden allemaal braaf hun rondjes en de auto's lijkenmet hun bodem op het wegdek geplakt. Een stukje afsnijden of voor de lol een rondjetegen het verkeer inrijden zit er niet in, je wordt dan onherroepelijkgediskwalificeerd. SimBingaat er ook vanuit dat je een verdienstelijk coureur bent die geen foutenmaakt, want ook de botsingen met andere wagens zijn sober, haast statischuitgewerkt en steken schril af bij het verdere realisme dat wordt nagestreefd.

Hoeweler in Race Pro genoeg hulpmiddelen zijn om ook beginnende racers op de weg tehouden, blijft Race Pro vooral een spel voor de puristen. Alle parcoursen enalle wagens zijn verkregen met de officiële licenties, even als deverschillende races waaraan je mag deelnemen, zoals de Formule 3000, de WTCC ende Mini Cooper Challenge. Er is geen plaats voor wat gekkere, niet bestaanderacetypes, want enige humor of relativering ontbreekt. In dat opzicht zijn GranTurismo en Forza Motorsport een stuk toegankelijker en daardoor mi chien watmeer overeenstemmend met de wensen van het consolepubliek. Maar wie weetsleutelt SimBin nog wat aan Race Pro zodat het begin januari wel dat beetjeflair en feeling heeft dat het nu mist. Want het racet weliswaar realistisch, maarheeft de dynamiek van een spreadsheet.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou