Het Zweedse SimBin heeft met GTR, GT Legends en Race naam en faam gemaakt als ontwikkelaar van realistische racegames. Op de console liet men vooralsnog concurrenten Forza Motorsport en Gran Turismo lekker hun rondjes rijden. Maar niet lang meer, want begin 2009 komt met Race Pro de eerste SimBin-game naar de Xbox 360. Na het spelen van de previewversie merkten we dat het ene realisme het andere niet is.

Qua realisme heeft SimBin namelijk al zijn energie gestoken in het nauwkeurig nabootsen van het rijgedrag van je auto. Zeker met alle hulpmiddelen uit vergt het aardig wat oefening om je wagen door de bochten te loodsen. Rem je iets te laat of te hard voor een bocht, dan raak je de controle over je auto kwijt en zul je heel voorzichtig terug uit de grindbak manoeuvreren. Zet je de hulpmiddelen aan, dan gaat je auto niet slippen wanneer je vol in de remmen gaat en geeft een gekleurde lijn op de grond aan wanneer je moet remmen. Helaas is die lijn niet contextgevoelig, waardoor je niet weet of je al voldoende hebt afgeremd. Race Pro eist van je dat je de nauwkeurig nagebootste parcoursen echt uit je hoofd leert en dat je van elke bocht precies weet hoe je die moet nemen.

Het hoge realisme komt ook terug in de talrijke instellingen die je aan je auto kunt doen. Van de hardheid van je banden, de afstelling van je vering tot de helling van je spoiler, het is allemaal aan te passen. Het vergt wel enige kennis om te weten te komen welke instelling nu waar van invloed op is, want buiten wat grauwe teksten en menuutjes wordt op geen enkele manier visueel geïllustreerd wat je nu aanpast aan de auto.

Die soberheid vinden we in het gehele spel terug. Ook tijdens de races is er nauwelijks spektakel. Het gevoel voor snelheid is schier afwezig, de tegenstanders rijden allemaal braaf hun rondjes en de auto's lijken met hun bodem op het wegdek geplakt. Een stukje afsnijden of voor de lol een rondje tegen het verkeer inrijden zit er niet in, je wordt dan onherroepelijk gediskwalificeerd. SimBin gaat er ook vanuit dat je een verdienstelijk coureur bent die geen fouten maakt, want ook de botsingen met andere wagens zijn sober, haast statisch uitgewerkt en steken schril af bij het verdere realisme dat wordt nagestreefd.

Hoewel er in Race Pro genoeg hulpmiddelen zijn om ook beginnende racers op de weg te houden, blijft Race Pro vooral een spel voor de puristen. Alle parcoursen en alle wagens zijn verkregen met de officiële licenties, even als de verschillende races waaraan je mag deelnemen, zoals de Formule 3000, de WTCC en de Mini Cooper Challenge. Er is geen plaats voor wat gekkere, niet bestaande racetypes, want enige humor of relativering ontbreekt. In dat opzicht zijn Gran Turismo en Forza Motorsport een stuk toegankelijker en daardoor misschien wat meer overeenstemmend met de wensen van het consolepubliek. Maar wie weet sleutelt SimBin nog wat aan Race Pro zodat het begin januari wel dat beetje flair en feeling heeft dat het nu mist. Want het racet weliswaar realistisch, maar heeft de dynamiek van een spreadsheet.