Racegames heb je grofweg in twee soorten. Aan de ene kant heb je de realistische racegames, zoals Forza, GTR en Gran Turismo. Games voor de puristen. Wagens zijn tot in de puntjes te configureren en gedragen zich precies hetzelfde als hun tegenhangers in de echte wereld, wat erin resulteert dat je vol in de ankers moet om zelfs het flauwste bochtje door te komen. Roekeloos rijgedrag wordt niet aangemoedigd in dergelijke spellen, sterker nog: bestraft. Even afsnijden is er ook niet bij. En loop je toch onverhoopt schade op, dan laat je auto zich nauwelijks nog besturen. Aan de andere kant van het spectrum vinden we de arcaderacers. Hierin draait het niet om realistisch weggedrag, maar om puur spelplezier. De wagens zijn makkelijk onder te besturen en de meeste bochten kun je met vol gas door komen. Je tegenstanders beuken erop los en jij beukt in op je tegenstanders. Mocht je alternatieve routes weten te vinden, dan moet je ze vooral gebruiken. De obstakels in de omgeving zijn er om omver gereden te worden en de schade dient puur voor de grafische opsmuk. En dan is er GRID. GRID is het nieuwste deel in de Race Driver-serie, een reeks die zich vooralsnog vooral aan de realistische kant van het spectrum begaf. Toch was Race Driver nooit een reeks voor de echte puriteinen, Codemasters wist altijd een goede balans tussen spelplezier en een zeker realisme te vinden. Om zich toch wat meer te onderscheiden van de Forza's, heeft men met GRID nog een stapje richting de arcaderacers gezet. Het eindresultaat lijkt, afgaande op een previewversie, het beste uit beide werelden in zich te verenigen. En dat resulteert in misschien wel de meest intense racegame ooit. Qua besturing leunt GRID nog het dichtst aan bij de realistischer racers. Wanneer je alle hulpmiddelen uitzet, zul je goed je best moeten doen om de bochten door te komen zonder in het stof van de grindbak of de bandenstapel te happen. Je dient tijdig te remmen, goed in te sturen en gedoseerd gas te geven, wil je niet telkens achterstevoren op de baan geparkeerd staan. Heeft je auto schade opgelopen, dan zul je dat ook direct merken in de besturing. Bij de minste botsing met de vangrail, trekt je auto al continu in een bepaalde richting waardoor je steeds bezig bent met corrigeren. Soms is dit trekken zelfs zo sterk, dat tegenovergestelde bochten nauwelijks nog te nemen zijn. Zet je de hulpmiddelen zoals tractiecontrole en remhulp aan, dan is het racen al een stuk makkelijker en lijkt de besturing al wat meer op die van een arcaderacer.   Waar het arcadeaspect om de hoek komt kijken, is de kunstmatige intelligentie. In plaats van netjes de ideale lijn te volgen en je in te halen als je ze ruim baan geeft, vechten de computergesteurde tegenstanders om elke meter. Rijd je even te langzaam, dan beuken ze je tegen de achterkant in de hoop dat je in een spin zult raken. Neem je een bocht iets te ruim, dan steken ze kort langs je op, het liefst toucheren ze je nog even. Ook nemen ze behoorlijk wat risico, wat er regelmatig in resulteert dat een computertegenstander achterstevoren op de baan staat en de weg voor achteropkomende voertuigen verspert. Wanneer je zelf de onverlaat bent die dwars op de weg staat, dan zal de computer nietsontziend op je inrijden. Spektakel alom en een gigantisch contrast met het klinische rondjes rijden van Forza. Het gevoel van snelheid is enorm in GRID. Vooral vanuit het dashboardaanzicht is het spel zeer intens. Je ziet de handen van de coureur keihard aan het stuur trekken en schakelen, terwijl je zelf door het kleine raampje probeert te anticiperen op de auto's voor je. Vooral in het begin zul je moeten vertrouwen op je voorligger, want in de eerste bocht heb je vanuit de cockpit nauwelijks overzicht. Je ziet alleen de achterkant van je voorligger en zijn remlichtjes. Bij de start ontstaan prachtige rookwolken wanneer je concurrenten hun banden alvast warmspinnen, wat het zicht in het begin zeker niet bevordert. Ook wanneer een coureur tijdens de race in een slip raakt, blijft er even rook hangen boven het parcours. Dit belemmert je zicht behoorlijk en zorgt voor een extra tactische uitdaging. Het is ook mogelijk het spel vanuit een achteraanzicht te spelen. Dit geeft je een beter overzicht van wat er allemaal gebeurt, maar maakt het spel ook een stuk minder intens. Daarnaast hebben de auto's in GRID last van dezelfde 'zweverigheid' die ook in DIRT, dat op dezelfde technologie draait, aanwezig was. In de cockpit merk je daar echter weinig van. Door de onvoorspelbaarheid van je concurrenten en de plotseling opdoemende obstakels, zoals een gestrande auto of rook die het zicht op een bocht belemmert, wil het nog wel eens voorkomen dat je je auto per ongeluk in de vangrail manoeuvreert. Je kunt nog zo secuur en oplettend racen, in de intensiteit van GRID waarin je in fracties van seconden moet handelen, zit een ongeluk in een klein hoekje. Om de race niet in een loterij te laten ontaarden, heeft Codemasters de unieke functie toegevoegd om de race een stukje terug te spoelen en van daaruit verder te racen. Je kunt dit tijdens een race drie keer doen en het gaat licht ten koste van de reputatiepunten die je met een race verdient. Doodeenvoudig wordt het er zeker niet mee, want in de meeste races zou je de terugspoeloptie graag vaker dan drie keer gebruiken. Je zult snel moeten bepalen of een bepaalde crash ernstig genoeg was om hem ongedaan te maken, of dat je met de opgelopen schade de race nog wel kunt uitrijden. Tegelijk zorgt de terugspoeloptie ervoor dat je iets meer risico durft te nemen. Waar je normaal liever op safe zou rijden, is een stuurfoutje bij GRID  nog ongedaan te maken. Dit draagt alleen maar bij aan de al veelvuldig aangehaalde intensiteit van het spel. Het lijkt er sterk op dat Codemasters met GRID goud in handen heeft. Niet alleen weet het spel een vrijwel perfecte mix tussen realisme en arcade te vinden, het is ook nog eens zeer gevarieerd. GRID bevat drie typen races: races over circuits in Europa, races door steden in de VS en driftraces in Japan. Elke soort races wordt gedaan met een ander type auto en zorgt voor een heel andere spelervaring. Een uitgebreide carrièremode, met een goed gevoel van progressie, en een multiplayermode die waarschijnlijk net zo intens is, liggen eveneens in het verschiet. GRID is een spel dat elke racefan in de gaten moet houden.