Race Driver GRID (hands-on) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Racegames heb jegrofweg in twee soorten. Aan de ene kant heb je de realistische racegames,zoals Forza, GTR en Gran Turismo. Games voor de puristen. Wagens zijn tot in depuntjes te configureren en gedragen zich precies hetzelfde als hun tegenhangersin de echte wereld, wat erin resulteert dat je vol in de ankers moet om zelfshet flauwste bochtje door te komen. Roekeloos rijgedrag wordt niet aangemoedigdin dergelijke spellen, sterker nog: bestraft. Even afsnijden is er ook nietbij. En loop je toch onverhoopt schade op, dan laat je auto zich nauwelijks nogbesturen. Aan de andere kant van het spectrum vinden we dearcaderacers. Hierin draait het niet om realistisch weggedrag, maar om puurspelplezier. De wagens zijn makkelijk onder te besturen en de meeste bochtenkun je met vol gas door komen. Je tegenstanders beuken erop los en jij beukt inop je tegenstanders. Mocht je alternatieve routes weten te vinden, dan moet jeze vooral gebruiken. De obstakels in de omgeving zijn er om omver gereden teworden en de schade dient puur voor de grafische opsmuk.En dan is er GRID. GRID is het nieuwste deel in de RaceDriver-serie, een reeks die zich vooralsnog vooral aan de realistische kant vanhet spectrum begaf. Toch was Race Driver nooit een reeks voor de echtepuriteinen, Codemasters wist altijd een goede balans tu en spelplezier en eenzeker realisme te vinden. Om zich toch wat meer te onderscheiden van de Forza's,heeft men met GRID nog een stapje richting de arcaderacers gezet. Heteindresultaat lijkt, afgaande op een previewversie, het beste uit beidewerelden in zich te verenigen. En dat resulteert in mi chien wel de meestintense racegame ooit.Qua besturing leunt GRID nog het dichtst aan bij derealistischer racers. Wanneer je alle hulpmiddelen uitzet, zul je goed je bestmoeten doen om de bochten door te komen zonder in het stof van de grindbak ofde bandenstapel te happen. Je dient tijdig te remmen, goed in te sturen engedoseerd gas te geven, wil je niet telkens achterstevoren op de baangeparkeerd staan. Heeft je auto schade opgelopen, dan zul je dat ook directmerken in de besturing. Bij de minste botsing met de vangrail, trekt je auto alcontinu in een bepaalde richting waardoor je steeds bezig bent met corrigeren.Soms is dit trekken zelfs zo sterk, dat tegenovergestelde bochten nauwelijksnog te nemen zijn. Zet je de hulpmiddelen zoals tractiecontrole en remhulp aan,dan is het racen al een stuk makkelijker en lijkt de besturing al wat meer op dievan een arcaderacer.  Waar het arcadeaspect om de hoek komt kijken, is dekunstmatige intelligentie. In plaats van netjes de ideale lijn te volgen en jein te halen als je ze ruim baan geeft, vechten de computergesteurde tegenstandersom elke meter. Rijd je even te langzaam, dan beuken ze je tegen de achterkantin de hoop dat je in een spin zult raken. Neem je een bocht iets te ruim, dansteken ze kort langs je op, het liefst toucheren ze je nog even. Ook nemen zebehoorlijk wat risico, wat er regelmatig in resulteert dat eencomputertegenstander achterstevoren op de baan staat en de weg voorachteropkomende voertuigen verspert. Wanneer je zelf de onverlaat bent diedwars op de weg staat, dan zal de computer nietsontziend op je inrijden.Spektakel alom en een gigantisch contrast met het klinische rondjes rijden vanForza. Het gevoel van snelheid is enorm in GRID. Vooral vanuit hetdashboardaanzicht is het spel zeer intens. Je ziet de handen van de coureurkeihard aan het stuur trekken en schakelen, terwijl je zelf door het kleineraampje probeert te anticiperen op de auto's voor je. Vooral in het begin zulje moeten vertrouwen op je voorligger, want in de eerste bocht heb je vanuit decockpit nauwelijks overzicht. Je ziet alleen de achterkant van je voorligger enzijn remlichtjes. Bij de start ontstaan prachtige rookwolken wanneer jeconcurrenten hun banden alvast warmspinnen, wat het zicht in het begin zekerniet bevordert. Ook wanneer een coureur tijdens de race in een slip raakt,blijft er even rook hangen boven het parcours. Dit belemmert je zichtbehoorlijk en zorgt voor een extra tactische uitdaging. Het is ook mogelijk hetspel vanuit een achteraanzicht te spelen. Dit geeft je een beter overzicht vanwat er allemaal gebeurt, maar maakt het spel ook een stuk minder intens.Daarnaast hebben de auto's in GRID last van dezelfde 'zweverigheid' die ook inDIRT, dat op dezelfde technologie draait, aanwezig was. In de cockpit merk jedaar echter weinig van. Door de onvoorspelbaarheid van je concurrenten en deplotseling opdoemende obstakels, zoals een gestrande auto of rook die het zichtop een bocht belemmert, wil het nog wel eens voorkomen dat je je auto per ongelukin de vangrail manoeuvreert. Je kunt nog zo secuur en oplettend racen, in deintensiteit van GRID waarin je in fracties van seconden moet handelen, zit eenongeluk in een klein hoekje. Om de race niet in een loterij te laten ontaarden,heeft Codemasters de unieke functie toegevoegd om de race een stukje terug tespoelen en van daaruit verder te racen. Je kunt dit tijdens een race drie keerdoen en het gaat licht ten koste van de reputatiepunten die je met een raceverdient. Doodeenvoudig wordt het er zeker niet mee, want in de meeste raceszou je de terugspoeloptie graag vaker dan drie keer gebruiken. Je zult snelmoeten bepalen of een bepaalde crash ernstig genoeg was om hem ongedaan temaken, of dat je met de opgelopen schade de race nog wel kunt uitrijden.Tegelijk zorgt de terugspoeloptie ervoor dat je iets meer risico durft tenemen. Waar je normaal liever op safe zou rijden, is een stuurfoutje bijGRID  nog ongedaan te maken. Dit draagtalleen maar bij aan de al veelvuldig aangehaalde intensiteit van het spel. Het lijkt er sterk op dat Codemasters met GRID goud inhanden heeft. Niet alleen weet het spel een vrijwel perfecte mix tu enrealisme en arcade te vinden, het is ook nog eens zeer gevarieerd. GRID bevatdrie typen races: races over circuits in Europa, races door steden in de VS endriftraces in Japan. Elke soort races wordt gedaan met een ander type auto enzorgt voor een heel andere spelervaring. Een uitgebreide carrièremode, met eengoed gevoel van progre ie, en een multiplayermode die waarschijnlijk net zointens is, liggen eveneens in het verschiet. GRID is een spel dat elke racefanin de gaten moet houden.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou