Preview
Quantum Break

Quantum Break (hands-on)

Alan Break

Geschreven door Gillian De Nooijer op

Remedy komt over twee maanden met Quantum Break voor de Xbox One en Windows 10. De zo gesloten studio nodigde ons uit om Quantum Breaks eerste levels te spelen. We zagen daar in Finland een overtuigende thriller-achtige shooter die zeker fans van Alan Wake zal aanspreken.

Quantum Break start op de stoep van een Amerikaanse universiteit. Het is laat op de avond en het plein ligt vol met rotzooi van een studentenprotest tegen het invloedrijke bedrijf Monarch. 

Jij, Jack Joyce (gespeeld door Shawn Ashmore van X-Men), bent om onduidelijke redenen uitgenodigd door goede vriend Paul Serene (Aidan Gillen van Game of Thrones) om met ‘iets’ revolutionairs te komen helpen. Dat blijkt een tijdreismachine te zijn, mede geconstrueerd en vervolgens stopgezet door je onstuimige broer William (Dominic Monaghan van Lost). Zoals je mag verwachten van een spel dat Quantum Break heet, breekt de hel al snel los.

Quantum Break

Serene transporteert terug in de tijd en blijkt zelf de snode leider van Monarch te zijn, dat alles op alles zet om jou en je broer te stoppen met het herstellen van de tijdsfragmentatie. Het mooie is dat je zelf de bad guy te spelen krijgt aan het einde van ieder level. Je moet dus telkens zelf kiezen welke plannen Serene gaat inzetten tegen Jack en krijgt de gevolgen daarvan in de game en in een tv-serie (van telkens 20 minuten) tussendoor te zien.

Alan Break

Wat meteen opvalt aan Quantum Break is hoe sterk de game aanvoelt als Alan Wake. De verhaallijnen zijn totaal anders, maar de kille, afstandelijke cinematografie, de korte scènes die vijanden introduceren, de sterk aanwezige voice-overs en de puzzel-gameplay komen erg overeen. Het is een typische actiethriller die balanceert tussen een Tom Clancy- boek en een gemiddelde Nicholas Cage-film. Het is geen geheim dat bedenker Sam Lake zich liever laat inspireren door films en series dan andere games.

De manier waarop de tijdsfragmentatie (‘stutters’) in beeld wordt gebracht, stamt ook uit de koker van Remedy’s vorige game. In plaats van vlammende zwarte schaduwen, vliegen nu reflecties en chromatic aberration-effecten om jou, objecten en gespecialiseerde vijanden heen. Regelmatig staat de hele wereld stil, wat bijzonder cool oogt. 

Quantum Break
Quantum Break
Quantum Break

De tijdseffecten in Quantum Break resetten overigens na verloop van tijd. Vooral in de puzzelsequenties wordt daar veel gebruik van gemaakt. Wanneer je een object zoals een brug verplaatst of activeert, schiet het na enkele tellen terug naar zijn originele positie. Zo moet je dat effect telkens zien te stoppen om over die brug heen te kunnen lopen.

Shoot ‘em up

De game is daarbij veel meer op schiet-actie gericht dan Alan Wake. Jack Joyce ragt er zoveel kogels doorheen, dat genoeg munitie vinden tijdens langere gevechten een van de grootste uitdagingen vormt. Pistolen, shotguns en machinegeweren zijn niet de enige wapens in zijn arsenaal. Met tijdreizen komen ook tijdkrachten, die je alle vrijwel meteen ter beschikking krijgt. De basiskracht is Time Vision, gelijk aan het welbekende Bat Vision of Eagle Vision die als een soort radar voor objecten en vijanden fungeren.

Veruit het meest imponerend is Time Stop, een soort van luchtbel die je richting je vijanden werpt. Wanneer je kogels in die bubbel schiet, komen ze halverwege stil te hangen en ontploft de verzamelde kinetische energie met één grote schokgolf (begeleid door elektronische muziek met reverb-geluiden). Meer kogels geeft een breder effect, dus als je het slim speelt kun je hele groepen met Time Stop uitschakelen. Daarnaast beschik je over Time Dodge, een sprintactie waarbij je met een extra druk op de knop een paar seconden bullet-time krijgt. Remedy is Max Payne niet vergeten.

Time Shield is een beschermende bubbel, die je een korte adempauze schenkt. Erg nuttig, want de gevechten zijn behoorlijk intens en flitsend met al die tijdseffecten. Die en andere krachten (zoals het later verkrijgbare Time Rush) zijn alle te upgraden. En dat is wel zo handig. De moeilijkheidsgraad tijdens de demo deed denken aan de lastige latere gevechten uit Alan Wake en Max Payne. Volgens de makers moeten de vijanden nog gebalanceerd worden, dus hoe moeilijk Quantum Break bij release is kunnen we nu nog niet inschatten. 

Quantum Break

In het begin van de game domineert Jack in elk geval aardig, maar al snel duiken gespecialiseerde Monarch-troepen op. Wij hebben er twee gezien. De eerste is een dik bepantserde guard die jou met een shotgun probeert neer te halen (en daar vaak in slaagt tijdens onze spelsessies). Hij kan zoveel kogels verdragen dat ie zelfs een paar vol opgeladen Time Stop-bubbels overleeft. De andere soort supersoldaat is de Striker. Strikers dragen tijdspakken en kunnen daardoor razendsnel manoeuvreren (en zomaar achter je belanden). 

It’s not tv, it’s a Remedy Show

Remedy speelde eerder al met een aparte tv-serie en een televisie-achtig format bij Alan Wake, maar voor het eerst heeft de studio de twee naadloos met elkaar verweven. Je speelt de game met Jack Joyce die het tijdsprobleem probeert op te lossen terwijl Monarch op hem jaagt. Aan het einde van iedere episode sta je in de schoenen van Paul Serene. Hij bevindt zich in een klein level dat gericht is op een specifiek doel: het maken van een invloedrijke keuze op de rest van het verhaal en daarmee dus je eigen spelervaring .

In het eerste level is dat bijvoorbeeld een keuze tussen ‘Hardline’ en ‘PR’. Serene staat op het punt om opstandige rebellen te executeren. Bij Hardline schiet Monarch haar vijanden dood, maar krijgt Jack Joyce in de rest van het spel hulp van de wantrouwende media. Bij PR overleeft iedereen het, maar zet Monarch propaganda in om Jack Joyce zwart te maken en kan hij door omstanders verraden worden. Serene ziet al die opties als terugblikken in zijn verleden, waardoor de speler een goed voorgelegde keuze krijgt over Jacks toekomst. 

Quantum Break
Quantum Break
Quantum Break

Na dat keuzemoment schakelt de game naar een live action tv-serie over de mensen achter Monarch. De beslissingen die je maakt in-game zijn ook in de show verwerkt. Je volgt de levens van Monarch-bewaker en familieman Liam (Alan Wake look-a-like Patrick Heusinger), stereotype hacker Charlie (Marshall Allman van Prison Break) en Monarch leiders Paul Serene en Martin Hatch (Lance Reddick van The Wire) tijdens hun jacht op Joyce.

Dat is een échte tv-serie, geen fragmentje van een paar minuten. Pak gerust wat popcorn erbij. De beeldkwaliteit van de serie is hoog, maar de montage is niet altijd even strak en het verhaal lijkt campy, met genoeg stereotypes en clichés uit het thrillergenre. Denk dus meer aan een soort Prison Break dan een The Wire wat niveau betreft. Het voelt ook heel apart om ineens te schakelen tussen spel en serie, zeker omdat het ineens niet meer om Jack Joyce draait.

Hoe ver de invloed van je beslissingen reikt is nu natuurlijk moeilijk in te schatten. In onze sessie leken bepaalde keuzes vooral uit te monden in iets andere dialoog, een iets aangepaste setting en dat je in plaats van persoon A persoon B ontmoet, zonder al te veel invloed op het verhaal. Het is in ieder geval een erg boeiend experiment, zeker omdat tv-series en games zelden geslaagd gecombineerd zijn. Alleen al daarom kijken we uit naar april, als het verhaal van Jack Joyce en Paul Serene afloopt.

Quantum Break verschijnt op 5 april voor Xbox One en pc.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Update: Quantum Break verschijnt gelijktijdig op pc en Xbox One Guilty Gear Xrd: Revelator op 10 juni te koop in Europa
11

Reacties op: Quantum Break (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Stengel

    • 11 februari 2016 16:28
    Hoewel ik geen Xone bezit, klinkt dit als een hele interessante game. Misschien toch maar eens een redelijke game PC aanschaffen als deze uitkomt. (mochten de reviews lovend zijn natuurlijk)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • glaned

    • 11 februari 2016 16:57
    Goed informatief stuk. Alleen ik mis wel een beetje de ervaring. Hoe kwamen de gameplay, de graphics en het geluid op je over?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 11 februari 2016 17:49
    @glaned Sterkste analogie is Alan Wake op alle vlakken. Het zijn games die niet uitblinken in verrassende gameplay of extreme beelden, maar juist zeer solide en down-to-earth zijn in alles wat het doet. Je loopt rond als een 'every man with a gun' die toevallig ook met tijdseffecten kan gooien. Daar wordt ook geen big deal van gemaakt of uitgebreide animaties voor ingezet. Remedy doet er alles aan om niet de alledaagse sfeer te doorbreken. Uiteraard kom je om in de drukte tijdens gevechten, met kogels die alle kanten op vliegen, muren die om je heen uitelkaar spatten, tijdseffecten die overal vanaf blinken, maar tussen de shoot-outs door is alles zo koud en realistisch mogelijk gemaakt.

    Net als in zo'n typische drama tv-show, alles voelt heel afstandelijk en koel, iedereen is doodserieus.

    De muziek maakt gebruik van veel reverb en industrial beats, maar leidt (zoals de algemene toon dus) niet af van de game. Grappig is overigens dat de reverb en rewind geluidseffecten van alle ontploffingen direct gelinked zijn aan de in-game objecten. Normaal in games heb je een soundtrack die switched naar gelang de situatie, hier wordt de soundtrack deels gemaakt door de assets. Wanneer een effect ontploft, dan zit er dus aan iedere stap van de animatie een geluid verbonden, net als dat je een cassetje bandje zou heen en weer spoelen.

    Voel je vrij om vragen te stellen, daarvoor zitten we hier. Je kan niet alles kwijt in een enkele tekst :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • glaned

    • 14 februari 2016 14:55
    @Gillian

    Ok, dank je man. Voornamelijk het geluidsdeel maakt me behoorlijk enthousiast. Klinkt als iets wat ik nog niet eerder heb gehoord.

    Ben heel erg benieuwd :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fpsbig

    • 11 februari 2016 22:03
    Voor mij de verrasing van het jaar dat hij ook meteen op de pc komt. Wel weer heel achterlijk dat je er windows 10 voor nodig hebt puur een software matige lock ofc. Je kan mij niet wijsmaken dat dit spel gebruik maakt van unieke futures die niet in wi dows 8 mogelijk zijn. Ik ben een groot remedy fan dus kijk wel uit naar de game mssn ff dual maken op me pc voor Quantum break dan ;).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • nulian

    • 12 februari 2016 00:48
    @Fpsbig Dat is niet echt een software matige lock het is gebouwd voor DX12 en die is windows 10 only.

    Anders zouden ze heel DX12 moeten porten naar oude windows versies en de implementatie van een game engine is dusdanig anders in DX12 dat voor 11 ze een flinke rebuild zouden moeten doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 11 februari 2016 22:07
    Instant buy.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • AGxKiiNG

    • 12 februari 2016 01:16
    Had nog niks vernomen van deze game. Toen ik hier las dit is een soort Alan Wake was ik verkocht! Ik wil hier meer van zien want het lijkt me een geweldige game net zoals Alan Wake dat was!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fpsbig

    • 12 februari 2016 10:27
    Durf al me geld erop te zetten dat t met niet al te veel moeite ook op direct x 11 zou draaien. Mooie marketing natuurlijk om mensen te laten overstappen op windows 10. Deden ze met halo 1 of 2 paar jaar geleden ook. Maar ik vind t een domme zet heb geen zin in windows 10. Maarja zoals ik al zij dual boot en quantum break dan maar via ander e bronnen halen. Heb alle remedy games tot nu toe had ook deze graag via nornale bron bemachtigd maar die windows 10 die ze je je in de maag splitsen vind ik best waardeloos.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • maartencartman

    • 12 februari 2016 10:56
    @Fpsbig Tuurlijk, je wil dat iedereen je nieuwe product gaat gebruiken. Zeker wanneer deze ook nog eens gratis is. Windows 10 is voor mij als Windows 7 toen was. Stabiel en goede ondersteuning. Het upgraden neemt al je gegevens en programma's mee. Alles wordt 1 op 1 overgenomen.

    Voor mij persoonlijk zie ik geen nadeel in Windows 10. Heb juist de Windows 8 serie overgeslagen, die was net zoals Vista, om te huilen.

    Dus voor jou een reden om deze game te downloaden?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • nicster

    • 13 februari 2016 10:49
    @Fpsbig er is echt nagenoeg geen rede meer over om niet over te stappen naar windows 10… het is zelfs gratis voor nog een paar maanden. niet ondersteunde hardware is inmiddels wel zo oud dat het waarschijnlijk een beter idee is om je geld dan daarin te steken dan later alsnog windows 10 te moeten kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.