Remedy staat bekend om zijn sfeervolle games. De eerste Max Payne kwam van de Finse ontwikkelaar en hanteerde een unieke film noir-stijl. Ook hun laatste game, Alan Wake, blonk uit in huiveringwekkende taferelen. Met hun nieuwste titel zit het qua sfeer ook weer goed, als we de beelden uit de korte trailer tenminste kunnen geloven.

Geen Alan Wake 2

De grootste verrassing was wellicht nog wel dat het niet ging om Alan Wake 2. In een video heeft Sam Lake uitgelegd waarom dat zo is. Het draait om geld, of het gebrek eraan. Uiteindelijk heeft de eerste game prima verkocht, maar het was niet vanaf dag één een grote hit, waardoor er op een vervolg wellicht beknibbeld had moeten worden. En zo werken ze niet bij Remedy, benadrukt Lake. Dus vandaar een compleet nieuwe game, met de financiële steun van Microsoft.


De gave

Die nieuwe titel is Quantum Break, een game die nu nog meer vragen opwerpt dan beantwoordt. “Is het veilig, waar we naartoe gaan?” De manier waarop het meisje dit aan de vrouw (Buurvrouw? Tante?) vraagt, doet je vermoeden dat ze nu in ieder geval niet veilig is. Waardoor kan de kleine Peyton nou gevaar lopen? Wie zou zo'n kleine meid wat aan willen doen? De vrouw lijkt zich hetzelfde af te vragen. “Wat maakt jou zo bijzonder”, vraagt ze het kind. Het is kennelijk een gevaarlijke vraag, want het meisje wil het niet gelijk vertellen. Dan strekt ze haar arm uit en legt haar hand in de nek van de vrouw.

Vrijwel gelijk schakelen we over naar een totaal andere wereld. Zitten we nu in de gedachten van het kind? Kan zij met haar gedachten deze andere wereld manipuleren? In ieder geval wordt er in deze omgeving flink met de tijd geknoeid. Het ene moment vaart een reusachtige tanker nog rustig door de zee, een paar schokken later ramt het schip met volle vaart door een brug heen. Daar kan de eigenaar van de brug nooit blij mee zijn, hoe spectaculair de beelden ook zijn.

Tijdmachine

Na nog een shot van het meisje, om ons maar weer op het hart te drukken dat zij op de een of andere manier verweven is in dit alles, schakelen we naar een beveiliger in een soort van bibliotheek. De werknemer van Monarch Security landt na een flinke sprong op de stenen vloer en snelt naar een van zijn collega's. Er lijkt iets groots gebeurd te zijn, een enorme ontploffing of iets dat delen van de bibliotheek heeft laten instorten. Plots staat de tijd stil. De camera draait om de mannen heen. We zien een gigantische klok op de grond liggen, weer een herinnering dat de tijd een belangrijke factor wordt in deze game.


Wat heeft deze wereld met de “echte” wereld van het meisje te maken? En hoe ver moeten we deze vraag doortrekken? Quantum Break moet namelijk meer worden dan alleen een game, maar wordt ook vergezeld van een televisiecomponent. Het moet zo zijn dat gebeurtenissen uit de game invloed gaan hebben op de televisieshow en andersom, als we de berichten moeten geloven. Wellicht een beetje zoals Defiance dat momenteel al doet, al ontbreken hier ook concrete details.

Wat in ieder geval opvalt is dat alle paranormale fenomenen zich afspelen in de gamewereld. De live-action stukken lijken een stuk normaler, afgezien van de doordringende ogen van Peyton. Dat dit meisje een belangrijke rol speelt, is wel duidelijk. Ze bezit kennelijk een soort magische krachten, waardoor ze een andere wereld kan delen met mensen en in die wereld met het verloop van de tijd kan rotzooien. Waarom dat precies zo spannend is, is nog niet duidelijk, maar ze moet daardoor in ieder geval afgevoerd worden naar een veilig onderkomen.

Vlindereffect

Een ander interessant punt zit helemaal aan het eind van de trailer. Vlak voordat de titel van de game in beeld komt, vliegen de vele glasscherven in de vorm van een vlinder. Een vrij duidelijke verwijzing naar het welbekende “butterfly effect”. Deze theorie laat zien dat een kleine verandering in elke keten van gebeurtenissen een gigantisch effect op uiteindelijke gebeurtenissen kan hebben: een vlinder die wel of niet met zijn vleugels wappert aan de andere kant van de wereld, kan hier een tornado veroorzaken. Dit effect wordt vaak gebruikt in verhalen over tijdreizen: als je maar het kleinste detail in het verleden verandert, kan je toekomst er heel anders uit komen te zien. Wellicht dat Remedy hier wil benadrukken dat de acties van spelers in de game straks ook van grote invloed kunnen zijn op de uiteindelijke afloop van de televisieshow.


Tijd is vuur

Veel meer dan speculeren kunnen we op dit moment niet over deze titel. Wat zijn de keuzes die je kunt maken, die invloed hebben op de wereld van Peyton? Speel je inderdaad in die vreemde wereld in haar gedachten? Of kan zij op de een of andere manier gebeurtenissen uit het verleden veranderen, om zo de wereld om haar heen (en die van jou) te manipuleren?

De grootste vraag van allemaal wordt niet opgeroepen door de beelden, maar door de tekst die op ons scherm verschijnt. “Time is the fire in which we burn”, tijd is het vuur waarin wij branden. Wat kan dat te betekenen hebben? Diezelfde tijd zal het moeten leren. Hopelijk licht Remedy binnenkort weer een tipje van deze sluier op, want Quantum Break is zonder twijfel een van de interessantste games die tijdens het Xbox-evenement werd onthuld. Het is Microsofts ambitie om de televisie te veroveren in het klein, en die van Remedy om echte verhalen te vertellen in het groot.