Nu ID na een decennium 3Dshooters heeft besloten om het accent op singleplayer te leggen, is zoiets met de legacy van Quake 3 opmerkelijk te noemen. Om de kwaliteit van de singleplayer garant te kunnen stellen, werd er besloten om de ontwikkeling van beide gameplay-modes te splitsen. Zo werd het Engelse team van 'Splash Damage' ingehuurd (dat ook aan Enemy Territory werkte) om zorg te dragen voor de Doom 3 multiplayer. ID kon hier zelf door werken aan de singleplayer

Nadat het lange tijd verdacht stil bleef rondom de features van Doom 3 multiplayer, kreeg het publiek en de pers tijdens de QuakeCon een eerste try-out met een 4-speler deathmatch multiplayer-map. Dit level bestond uit een hightech facility met smalle gangen en in het midden een ronde kamer met daarin een van de nieuwe features; de 'beserker'.

Maak me gek

De 'beserker' is een nieuwe Doom 3 power-up die de speler voor een korte periode dubbele health en damage geeft en zelfs instant-kills laat maken met je vuisten. Het grote nadeel aan de beserker is dat het ook je beeld tijdelijk doet vervormen waardoor je half dronken door de map rent en grote moeite zal hebben om te zien waar je loopt. Andere spelers kunnen je bovendien van verre aan horen komen dankzij het schreeuwgeluid dat elke speler met een beserker produceert.

De 'beserker' power-up is natuurlijk niet voor het oprapen en ligt in een gat ('de core') met daarboven een enorme laser die om de paar seconden alles verpulvert wat in de core aanwezig is. Veel van de gevechten gebeurden dan ook op het platform wat erboven ligt, zodat er bij de respawn van de beserker direct in de core kan worden gesprongen.

Andere power-ups varieeren van armor- tot health-upgrades, zoals we die ook uit eerdere shooters gewend zijn.

Per-Pixel-Hit Wie in de veronderstelling leeft een headshot-kampioen te zijn, zal met Doom 3 virtueel de oren worden gewassen. De Doom 3 3D-engine gebruikt namelijk een per-pixel-hit technologie die ervoor zorgt dat een tegenstander niet langer bestaat uit een serie kubussen die je moet raken (en eigenlijk groter zijn dan het figuur zelf), maar uit de exacte polygonen die je ook op het scherm ziet. In de praktijk zal je merken dat een veel groter percentage van je kogels de tegenstander zal missen. Het is zelfs mogelijk om onder armen of tussen de benen van je tegenstander te schieten. Weapons of Doom

Op gebied van wapens kenden we een groot deel al van de E3 2002 demo, al werden er tijdens de QuakeCon weer 2 nieuwe exemplaren geintroduceerd; namelijk het plasma-geweer en de rockerlauncher. Dit eerste wapen vuurt snelle blauwe projectielen af die veel schade doen, maar ook weer veel ammunitie vereisen. De rocketlauncher is beduidend schadelijker, maar neemt veel meer tijd om te herladen. Naast het vechten met je vuisten krijg je wapens ter beschikking als het pistool, de shotgun en het machinegeweer. Dit laatste wapen deed me qua bediening erg denken aan de variant die in Halo word gebruikt.

Wie tijdens het gamen wordt geraakt door een van bovenstaande wapens zal af en toe een kort moment van duizeligheid krijgen. Logischerwijs geeft dat de persoon die het eerste schiet een voordeel t.o.v. van de ander, die op zo'n moment een seconde van verwaasd beeld heeft.