Quake IV We hebben er een hele tijd op moeten wachten, maar zo langzamerhand lijkt de vierde telg uit de Quake reeks steeds dichterbij te komen. Het spel, dat op de Doom 3 engine draait, wordt ontwikkeld door Raven Software. Deze ontwikkelaar was eerder al verantwoordelijk voor de laatste twee Jedi Knight games, Star Trek: Elite Force, Hexen, Heretic en natuurlijk de Soldier of Fortune spellen. Quake 4 zal weer een uitgebreide singleplayer campagne bevatten, na het volledige multiplayer uitstapje van Quake 3: Arena een aantal jaren terug, en gaat verder waar het tweede deel ophield.

In Quake 2 werd een grote militaire macht naar de planeet van het alienras de Stroggs gestuurd. Deze wezens hadden kort ervoor al geprobeerd om de Aarde te bezetten en deze menselijke tegenaanval leek de enige hoop voor de mensheid te zijn om nog iets van de oorlog te maken. Het grootste deel van de troepenmacht werd echter al snel vernietigd. Eén soldaat wist het te overleven, schakelde de planetaire defensiesystemen uit en vernietigde het brein achter de Stroggs. Maar dit bleek niet genoeg te zijn om de aliens definitief het zwijgen op te leggen.

Daarom is er in Quake 4 een nieuwe troepenmacht richting de planeet gestuurd om nu definitief orde op zaken te stellen. Jij speelt als Matthew Kane, en als onderdeel van de Rhino Squad krijg je een compleet arsenaal aan wapens en voertuigen tot je beschikking om de overwinning te behalen. Het zal een heroïsche en epische strijd worden, als we Raven Software en Activision mogen geloven. Ons deed deze uitgangspositie bijzonder sterk aan Halo denken. Ook in die games woedt er een epische oorlog tussen de mensheid en een alienras. Waarschijnlijk zal er in Quake 4 wel veel meer samengewerkt moeten worden. Temeer omdat je geen superieure elite eenheid lijkt te zijn zoals de Master Chief.

Grafisch doet het spel vooralsnog enorm sterk aan Doom 3 denken. Nou is dit misschien niet zo gek, aangezien men van dezelfde engine gebruik maakt. Toch is in het verleden al vaak genoeg gebleken dat een goede engine erg gevarieerde plaatjes weet voort te brengen. Hierin weet de Doom 3 engine met deze game in elk geval nog niet te overtuigen. We hebben wederom te maken met duistere gangenstelsels en grauwe omgevingen, waarbij gebruik van zoveel mogelijk dynamische schaduwen voorop staat. Zelfs de karaktermodellen doen erg sterk aan die uit Doom 3 denken.

Qua wapens mogen we eveneens het gebruikelijke arsenaal verwachten, waaronder natuurlijk de Railgun en BFG. Het is te hopen dat het spel zich mede door de aanwezigheid van deze typische Quake wapens, toch nog van andere games in het genre weet te onderscheiden. Voorlopig weet het qua uitstraling namelijk weinig te overtuigen. Het zal dan ook voornamelijk afhankelijk zijn van de feel van de gameplay of dit spel een eenheidsworst wordt, of echt iets unieks. In elk geval wordt voor de multiplayer weer snelle gameplay belooft, zoals we het van Quake gewend zijn. Het ziet er naar uit dat we in deze mode, net als bij Halo en de Onslaught Mode van UT2k4, gebruik mogen maken van allerhande voertuigen. Toch wel een must in het huidige shooterklimaat.

Uiteindelijk is er echter slechts één ding wat voorop staat. Laat het spel niet zo'n tegenvaller worden voor velen zoals Doom 3 dit was. Quake heeft altijd een boeiende singleplayer gehad dankzij de uiteenlopende omgevingen, goed uitgebalanceerde wapens en onheilspellende monsters. Nu we zoveel jaar verder zijn sinds het laatste singleplayer avontuur met Quake 2, zijn er echter aardig wat dingen qua gamedesign veranderd en Raven moet er rekening mee houden dat ze niet zomaar met meer van hetzelfde kunnen komen. Natuurlijk geldt hetzelfde voor de multiplayer. Quake moet uniek zijn en een nieuwe standaard zetten, zoals het altijd gedaan heeft.