Quake IV pikt de draad direct na het einde van Quake II op. De leider van de stroggs (het gemene ras waar je tegen vecht in de Quake serie) is verslagen en alle vechtbazen keren terug naar de Aarde om daar in vrede verder te leven. Natuurlijk blijkt later dat de stroggs het conflict nog lang niet als voorbij zien en wordt er een nieuwe lading aan soldaten naar de planeet Stroggos gestuurd om de gemeneriken aan te pakken. Tussen deze soldaten zit ook Matthew Kane, lid van het zogenaamde Rhino squad. Het is voor het eerst in de Quake serie dat je een personage met een eigen identiteit onder controle neemt. Matthew Kane blijkt een keiharde knaller te zijn, wiens reputatie alom bekend is bij de overige soldaten.

Erg lang zul je echter niet met de originele Kane spelen, daar je tijdens een verkeerd lopende missie door de strogg gevangen wordt genomen en van een geheel ander uiterlijk wordt voorzien. De strogg hebben namelijk de vervelende eigenschap andere rassen over te nemen en deze te voorzien van een authentiek strogg uiterlijk én innerlijk. Gelukkig weten je medesoldaten je net voordat de transformatie van mens naar strogg compleet is, te redden en wordt de laatste fase (het implementeren van een 'control chip' in je hoofd) ontlopen. Je nieuwe uiterlijk brengt legio voordelen met zich mee. Niet alleen kun je vanaf nu de taal van de strogg verstaan, je kunt ook veel sneller lopen en hoger springen. Kane wordt vanaf dat moment de man op wie alle hoop gevestigd is. Een vrije hoge verwachting.

Quake IV speelt zich volledig af op de planeet Stroggos. Zowel binnen als buitenlocaties zijn aanwezig, waarbij de uit Doom 3 kenmerkende gangen ook weer van de partij zijn. Groot verschil met Doom 3 is echter dat deze gangen in Quake IV wél van degelijke verlichting voorzien zijn. Ook kent het spel, voor het eerst in de geschiedenis van Quake, tal van voertuigen. Onder andere hoover tanks en battle bots staan tot je beschikking.

Grafisch oogt de game in de door ons aanschouwde levels nog wat mat. Hoewel duidelijk is dat de Doom 3 engine magistrale graphics op het scherm kan toveren, lijkt Raven Software de techniek nog niet voor de volle 100% te beheersen. Zo ontbraken de skin textures op de hoofdpersonages en oogden de manschappen daardoor nog als plastic poppetjes. Laten we echter niet te voorbaring zijn en de game grafisch nu al afschrijven; we hebben nog een te klein deel van het spel gezien om een goed oordeel te kunnen geven.

Naast een singleplayer mode, die volgens id Software CEO Todd Hollenstead bol zal staan van de plotwendingen, kent Quake IV ook een multiplayer mode. De multiplayer moet vergelijkbaar zijn met die van voorganger Quake III: Arena en zal naar verwachting alle standaard modes (DeathMatch, Team DeathMatch, Capture the Flag etc) bevatten. Veel liet men hier nog niet over weten, daar de nadruk moet liggen op de singleplayer ervaring. Deze singleplayer ervaring is overigens niet coöperatief te spelen.

Quake IV lijkt vooralsnog een zeer goede shooter te worden, maar het is nog even de vraag of Raven Software de typische Quake sfeer in het spel weet te verwerken. De tijd zal het leren. Quake IV komt eind dit jaar uit voor de PC en Xbox 360. De screenshots uit dit artikel zijn afkomstig uit de Xbox 360 versie.