De game die in deze hands-on preview centraal staat is Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy. Jij bent Nick Scryer, één van de beste Psi-agenten van Mindgate. Mindgate is een geheime instantie die gebruikt wordt door de Amerikaanse overheid om allerlei soorten experimenten uit te voeren op proefkonijnen. Mindgate krijgt van de overheid de taak om iemand te creëren die een geheime overheidsfaciliteit tegen een terroristische organisatie moet beschermen. Driemaal raden wie dat proefkonijn is.

Het spel begint met een leidinggevend persoon bij Mindgate, hij heeft Nick Scryer uitgekozen als geschikte persoon om de terroristische organisatie te infiltreren. Nick, die vastgebonden op een bed ligt, kan de dokter niet tegenhouden. Zijn geheugen wordt gewist en hij wordt geïnjecteerd met valse herinneringen. Zijn psi-powers gaan verloren. Hij houdt echter wel nog vage herinneringen over van zijn psi-powers. Met een gewist geheugen is Scryer de uitgelezen persoon om de terroristische organisatie met de naam The Movement tegen te houden. Scryer vecht nu dus tegen de terroristen en probeert de testfaciliteit van de overheid te verdedigen. Maar tevergeefs, Nick wordt gevangengenomen. Met de hulp van een spion genaamd Sara weet Nick vrij te komen en gaat hij op zoek naar de ware aard van de geheime testfaciliteit van de overheid en zijn verleden. In deze zoektocht herinnert Nick zich steeds meer en meer van zijn ooit zo krachtige psi-powers en leert hij deze te beheersen. Deze zijn van cruciaal belang in het succesvol afronden van een missie en ik zal ze later behandelen.

De versie die wij ontvingen begon bij de ontsnapping van Nick uit zijn cel, nadat hij gevangen was gezet door leden van The Movement. Hier beschikt Nick nog over geen enkele psi-power en zijn een pistool en een setje melee aanvallen zijn enige hulp bij het omleggen van rondlopende bewakers. Maar gelukkig herinnert Nick al gauw de psi-power telekinese, en voila, je hebt de eerste psi-power tot je beschikking. Telekinese is de kracht die je in staat stelt om voorwerpen of vijanden van de grond los te maken en de zwaartekracht te negeren. Hier zijn ontzettend veel toepassingen voor denkbaar. Zie je bijvoorbeeld een bankje? Smijt het tegen de bewaker aan en hij ligt voor pampus. Of moet de berg naar Mohammed? Kan ook, smijt gewoon de bewaker tegen het bankje aan, hetzelfde effect. Wat bij beide gevallen opvalt, is dat de physics van de game erg goed aanvoelen. Als je tegen een lijk aanschopt, of als je bijvoorbeeld iemand op een krat smijt, zie je het lichaam zeer natuurlijk meebewegen.

In een ander level dat wij mochten spelen moet je een loopbrug oversteken. Aan het andere eind van de brug staan drie bewakers op je te schieten. Nu kun je natuurlijk een paar magazijnen op ze leegschieten, maar een andere oplossing is misschien leuker. Je pakt bijvoorbeeld een rondslingerend kratje en houdt dat voor je. Nu loop je over de brug en het kratje vangt alle kogels op. Maar er zijn andere aanpakken denkbaar, pak bijvoorbeeld een bewaker op en gooi hem de afgrond in, en pak vervolgens de tweede en gooi deze tegen de derde aan. Deze worden natuurlijk wakker op een gegeven moment, maar voordat dat gebeurt heb jij allang een metalen krat op ze neergelegd. Een andere toepassing van telekinese is te bedenken als diezelfde bewakers een gat in de brug hebben gemaakt. Nadat je met de bewakers hebt afgerekend beginnen je hersenen al te kraken over de mogelijkheden die je hebt om toch aan de andere zijde van de brug te komen. Een lange houten bank biedt uitkomst en kan fungeren als loopplank om zo het gat in de brug over te kunnen steken. Een andere oplossing is deze, je gaat op een voorwerp staan en met behulp van telekinese stuur je het voorwerp naar de andere kant van de brug. Hierna stap je af en reken je af met de bewakers. Je merkt het al, er zijn zoveel toepassingen van de psi-powers als je zelf maar kan verzinnen.