Ondanks de belabberde AI, die de gameplay flink wist te verpesten, verkocht Project IGI toch nog erg goed. Waarschijnlijk heeft het concept een hoop goed gemaakt, want wat is er nu leuker dan als een James Bond een vijandelijke basis te infiltreren, chaos te stichten en weer stilletjes weg te sluipen?

Om de schoonheidsfoutjes weg te kunnen werken besloot Innerloop te beginnen aan het grote vervolg op deze game, met de bijzonder originele naam Project IGI 2. Hierbij verwisselde men wel even van uitgever (van Eidos naar Codemasters).

De beta versie die wij mochten testen is volgens Innerloop voor 70% af. Deze beta had dan ook nog aardig wat gebreken.
Saven

Een ontzettend vaak gehoorde klacht over het eerste deel was het gemis aan een tussentijdse save optie. Het was nogal frustrerend wanneer je een missie opnieuw moest gaan doen omdat het allerlaatste mannetje nog net een kogel tussen je ogen wist te planten. Natuurlijk is het met een save optie minder realistisch, maar wel een stuk beter speelbaar. Zeker ook omdat aan de rest van de game men wel kon concluderen dat fun boven het realisme gesteld werd. In ieder geval heeft Innerloop nu wel naar de fans geluisterd en een save-game functie toegevoegd. Het zal niet mogelijk zijn om op elk moment in de missie te saven, maar hoe het systeem wel precies werkt is nog niet duidelijk. In deze beta versie moest ik het nog zonder save functie stellen.

Dat de save-functie nu wel aanwezig is wil overigens niet zeggen dat het een makkelijkere game is. Integendeel, het is heel lastig om ongezien ergens binnen te komen. Camera's, beperkt aantal kogels en patrouilles maken het de speler nog eens een stuk moeilijker.Het maakt de game uitdagend, maar een tikkeltje lager niveau had wel gemogen.

Nog een irritante feature van deel één was de mogelijkheid van de vijanden om te respawnen. Wanneer iemand tot stof wedergekeerd is, verwacht je niet dat deze 5 minuten later de weg naar buiten weer blokkeert. Ook dit is in deel 2 verdwenen. De lijken blijven liggen en er komt geen vervanging. Zodra iedereen uitgemoord is blijft het ook leeg.

AI

Maar de grootste klacht had betrekking op de AI, of beter gezegd: het ontbreken daarvan. Natuurlijk is ook daar nu verandering in gebracht. De computergestuurde tegenstanders halen hulp, verschuilen zich achter objecten, reageren op geluiden en hebben hun eigen gezichtsveld. De AI haalt hier dan ook het niveau van de hedendaagse concurrenten mee, maar biedt op zich niet veel meer bijzonders. Uiteraard zal dit nog wel bijgeschaafd worden, maar ik verwacht geen revolutionaire veranderingen meer voor de release op dit gebied.

Tot slot is er ditmaal wel een multiplayer optie ingebouwd, deze was helaas nog niet speelbaar. Volgens Innerloop zullen 'de originele gameplay elementen uit de singleplayer opties verwerkt worden in de multiplayer. Denk hierbij aan alarm systemen en camera's tijdens objective-based team missies bijvoorbeeld. Maximaal 16 spelers kunnen tegelijk over een LAN of het internet een potje virtueel IGI-en. Er wordt gebruik gemaakt van een op geld gebaseerd resource systeem. Verdere details worden nog bekend gemaakt.'