Pro Evolution Soccer 2011 (hands-on) | Gamer.nl

Pro Evolution Soccer 2011 (hands-on) | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Wanneer je beide toch naast elkaar wilt leggen, zou je eigenlijk tot een ander conclusie moeten komen. Gedurende de afgelopen jaren doen Konami en Electronic Arts Canada er namelijk alles aan om elkaars ideeën op een zo verhuld mogelijke manier na te apen. FIFA kwam met de Be a Pro-modus (waarvan het idee overigens ook is afgekeken), Pro Evolution Soccer introduceerde een jaar later een soortgelijke modus. Pro Evo introduceerde op haar beurt een aantal jaar geleden de voordeelregel; FIFA kon natuurlijk niet achterblijven.

Ook dit jaar is er weer sprake van een soort na-aap actie, alleen dan wel binnen dezelfde jaargang. Beide titels focu en zich namelijk op het pa en. De houding en vaardigheden van de speler en de kracht en richting van het schot zijn nu van e entieel belang als je een teamgenoot wilt bereiken. En nog meer dan bij FIFA het geval is, moet je Pro Evolution Soccer opnieuw leren spelen. Het is simpelweg ontzettend lastig om gericht, maar toch enigszins snel een fatsoenlijke bal te spelen.

Pookje

Het pookje van de controller speelt daarbij een e entiële rol. De bal gaat nagenoeg exact naar de plek waar je met je pookje naar richt en niet langer naar de speler die in de buurt van de gekozen richting staat. Hierdoor is het pa en een stuk preciezer en moet je je vingerbewegingen dus opnieuw trainen. Het ongeveer aangeven waar je de bal graag wilt zien, is niet meer genoeg.



Hetzelfde geldt eigenlijk voor de kracht van de pa . Voorheen was nuance totaal onnodig. De bal kwam altijd wel bij een speler van je ploeg aan, tenzij een tegenstander ‘m natuurlijk onderschepte. In Pro Evolution Soccer 2011 moet je hier juist veel aandacht aan besteden. Duw je de knop een fractie van een seconde te lang in, dan kun je er gif op innemen dat de pa te hard is en de bal te ver doorschiet.

Juist doordat de kracht van pa es en doelpogingen cruciaal is, is het ‘krachtmetertje’ zo goed als onmisbaar. Seaba en de zijnen hebben er om die reden goed aan gedaan om deze meter onder de spelers te laten verschijnen in plaats van ergens onderin het beeld. Hierdoor kun je je blijven concenteren op de veldactie, terwijl je tegelijkertijd ook ziet of je de schiet- en pa knop lang genoeg inhoudt.

Penalty

Deze veranderingen klinken mi chien niet zo spannend, maar de eerste potjes voelen aan als opnieuw leren lopen. Je moet je echt de moeite nemen om het timen van pa es en schoten onder de knie te krijgen. En dan is het rondspelen van de bal is eigenlijk nog vrij basaal, zo merkten we snel genoeg. Op een gegeven moment kregen we een penalty en presteerden we het om deze zó zacht in te schieten dat de bal de achterlijn niet bereikte. Ook bij corners moet je met meer dingen rekening houden dan je in eerste instantie zou verwachten.

Deze switch zorgt ervoor dat Pro Evolution Soccer 2011 totaal anders speelt dan zijn voorgangers. Dat is op zich geen slecht teken, gezien de conservatieve uitwerking van de afgelopen drie á vier delen. Het betekent wel dat de doorstart van de serie nu pas in gang is gezet en dat het nog maar de vraag is in hoeverre alle aanpa ingen en nieuwe spelelementen goed tot hun recht komen. Bij FIFA duurde het bijvoorbeeld ook twee jaar voordat de nieuwe engine en spelmechanismen echt goed functioneerden.



Je ziet dit bijvoorbeeld terug in de mogelijke looprichtingen van de spelers. Konami beweerde vorig jaar al dat je daadwerkelijk alle richtingen uit kon rennen, maar in de praktijk bleef het bij de acht ‘vertrouwde’ richtingen. Ook bij Pro Evolution Soccer 2011 valt dit nog een beetje tegen. Je merkt wel dat er gesleuteld is aan de bewegingen, maar nog steeds komen deze wat houterig en radicaal over. 

Paradepaardje

Toch blijft het lovenswaardig dat Konami voor een nieuwe doorstart van de serie zorgt en daarbij ook nog eens tijd heeft gestoken in een aantal versleten basiselementen. De Master League was bijvoorbeeld een tijdlang het paradepaardje van de serie. Het was erg intere ant dat je je eigen team kon opbouwen en helemaal los kon gaan op de transfermarkt, maar de laatste jaren werd deze spelmodus eigenlijk links en rechts ingehaald. Master League is nu een stuk diepgaander en volledig online te spelen. En de commentatoren roepen eindelijk weer eens wat andere, minder uitzinnige dingen. Pro Evolution Soccer 2011 is mi chien nog niet de meest verfijnde voetbalgame, maar zet in ieder geval een flinke stap in de juiste richting.


 


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou