De toekomst van Prison Break: The Game was door het faillissement van uitgever Brash Entertainment enige tijd onzeker. Gelukkig maakte uitgever Deep Silver enkele weken geleden bekend het product opgepikt te hebben.  Op de Gamescom was men bereid ons alvast een presentatie voor te schotelen.

Prison Break: The Game is gebaseerd op de gelijknamige televisieserie, en wel op het eerste seizoen ervan. Zodoende situeert het spel zich voornamelijk in een Amerikaanse gevangenis, genaamd Fox River State Penitentiary. Je kruipt verrassend genoeg niet in de huid van Michael Scofield, de hoofdrolspeler uit de serie die door een mislukte bankoverval in de gevangenis beland. In plaats daarvan zul je het verhaal doorlopen vanuit het perspectief van Tom Paxton.

Afwijkend perspectief

Tom Paxton is een onderzoeker van een Amerikaanse veiligheidsdienst. Ondanks zijn behoorlijke staat van dienst krijgt hij plots van hogerop opgelegd dat hij voor onbepaalde tijd als gedetineerde in Fox River zal moeten verblijven. Zijn taak? Het achterhalen van de motieven van Michael Scofield. Klaarblijkelijk ziet de veiligheidsdienst namelijk een link tussen Scofields misdaad en de gruwelijke staat van dienst van zijn broer, Lincoln Burrows. Laatstgenoemde zou namelijk de broer van de vicepresident om het leven hebben gebracht.

De schrijvers van de televisieserie, waartoe onder andere Paul Scheuring behoort, hebben ook het verhaal van het spel geschreven. Dit is, gezien de kwaliteit van vooral het eerste seizoen, zeker noemenswaardig. Dat bovendien is geprobeerd om de gebeurtenissen vanuit een ander perspectief te tonen, zoals hierboven beschreven, maakt het geheel nog iets interessanter. Tijdens de presentatie werd dit aspect eventjes uitgelicht, maar het is nog onduidelijk welk effect dit precies heeft op de vertelwijze van het verhaal. Veelbelovend is het in ieder geval. Hoe tof zou het immers zijn om langzamerhand de argwaan van andere gedetineerden te ontdekken wanneer Michael Scofield zich wederom ongewoon gedraagt? Daarbij zijn alle relevante personages in het spel verwerkt en voorzien van de echte stemmen, wat de authenticiteit ten goede komt.

Actievoller dan de serie

Aangezien Prison Break zich voornamelijk afspeelt in de gevangenis, heeft de Sloveense ontwikkelaar Zootfly in vergelijking met de serie voor een afwijkende opzet gekozen om het geheel interessant te houden. Zo is het mogelijk om bepaalde gebouwen binnen het complex te infiltreren om onder andere broodnodige informatie te achterhalen. Dit doe je door langs bewakers te sluipen of te zoeken naar alternatieve routes in de omgeving. Het lijkt er vooralsnog niet op dat het spel op dit vlak echt weet te innoveren, maar het kan een leuke afwisseling bieden.

Daarnaast is er behoorlijk veel plaats ingeruimd voor knokpartijtjes, een segment dat in het eerste seizoen van de serie een ondergeschoven kindje was. Op een gegeven moment krijg je de mogelijkheid om nagenoeg onbeperkt gevechten aan te gaan, die plaats vinden in een soort van gevechtsring. Win je een gevecht, dan verdien je geld waarmee je onder andere tatoeages kunt kopen. Natuurlijk zal Prison Break geen volwaardig vechtspel worden, maar op het eerste gezicht lijkt het aantal aanvalscombinaties toch wat karig. Ook de animaties wisten niet direct te overtuigen.

Overigens is het vooralsnog lastig om aan te duiden waar nu precies het zwaartepunt van het spel ligt, wat vooral komt doordat er relatief weinig informatie over het spel is vrijgegeven tijdens de presentatie. Wel is de kans groot dat de bovenstaande facetten de hoofdmoot van Prison Break: The Game zullen vormen. In hoeverre het nabootsen van het leventje in een gevangenis een rol speelt, is echter nog onduidelijk.

Licentiespel

Het is een lastige klus om een serie als Prison Break op een succesvolle wijze in een spelvorm te gieten. Het draait in de serie immers vooral om het verhaal, de verhoudingen tussen de verschillende personages en zo hier en daar een individuele psychologische verwikkeling. Enerzijds is het noodzakelijk om trouw te blijven aan de franchise, anderzijds is het geen overbodige luxe als het product tegelijkertijd ook een volwaardig spel is.

Toch lijkt ontwikkelaar Zootfly hier een vrij aardige mix in te hebben gevonden, door een ander perspectief binnen het verhaal te combineren met verschillende spelelementen. Over de daadwerkelijke uitwerking van deze elementen blijft het echter nog even gissen. Enkel een presentatie van een half uurtje wist nog niet volledig te overtuigen. Hier staat tegenover dat er waarschijnlijk nog voldoende tijd is om het geheel wat meer vorm te geven en bij te schaven. De exacte releasedatum van Prison Break: The Game is namelijk nog niet bekend.