Eens in de zoveel tijd verschijnt er een spel, dat zijn sporen na laat op haast elk spel dat erna nog in hetzelfde genre verschijnt. Prince of Persia: The Sands of Time was zo'n spel. De soepele animaties, acrobatische bewegingen, epische omgevingen, prachtige cameravoering en het inventieve terugspoelen en stop zetten van de tijd, hebben in verschillende andere spellen de kop op gestoken. Wanneer je zoiets klaarspeelt wordt verwacht dat je met een opvolger dezelfde impact weet te maken. Helaas bleef dat uit met The Warrior Within. Kan het derde deel in twee jaar tijd, The Two Thrones, dit recht zetten?

In Prince of Persia: The Two Thrones keert de prins, samen met Kaileena, terug naar Babylon. Helaas staat hem bij terugkomst in zijn geboortestad geen warm onthaal te wachten. Vijandige troepen hebben namelijk de stad bezet en tot puin herleid. Huizen staan in brand, paleizen liggen in puin en wachters patrouilleren door de straten. Bij aankomst wordt het schip van de prins belaagd door vuurpijlen en tot zinken gebracht. De prins weet heelhuids aan wal te komen, Kaileena wordt gevangen genomen.

Acrobatiek

Aan de besturing en de kenmerkende spelelementen is met The Two Thrones niet gek veel veranderd. Het spel biedt net als zijn voorlopers een afwisseling tussen acrobatische puzzels en gevechten. Beide aspecten zijn wel van nieuwe mogelijkheden voorzien, zodat je wel degelijk het gevoel hebt een echte opvolger in handen te hebben en geen veredelde uitbreiding.

De prins kan in The Two Thrones beschikken over een aantal nieuwe bewegingen in het puzzelgedeelte. De prins kan bijvoorbeeld omhoog en omlaag bewegen in een nauwe spleet in de muur. Hij doet dit door, in pure Sam Fisher stijl, zijn benen en armen te spreiden om zich zo tussen de muren te klemmen. Je kunt je vastklampen aan de muur door je zwaard in speciale gaten in de muur te steken. Van daaruit kun je naar de overkant springen, maar ook in de gewenste richting langs de muur rennen. Via luiken kun je nu ook diagonale sprongen vanaf een muur maken.

Speed Kill

Eén van de belangrijkste nieuwe eigenschappen van The Two Thrones is het Speed Kill systeem. Dit is een licht aangepaste variant van het Silent Kill principe uit de Tenchu spellen. Wanneer je een tegenstander ongezien weet te benaderen, kun je een Speed Kill uitvoeren door op het driehoekje te drukken. De prins zal de tegenstander dan op spectaculaire wijze omleggen. Het enige wat je zelf nog hoeft te doen is op het vierkantje te drukken wanneer het zwaard van de prins oplicht. Druk je te vroeg of te laat, dat faalt je Speed Kill en dien je op de klassieke wijze te knokken.

Ubisoft is erin geslaagd het Speed Kill systeem uitermate goed in de gameplay te integreren. Bij het ontwerp van de omgevingen is duidelijk rekening gehouden met de Speed Kill. Via hoger gelegen balken, richels en plateaus kun je ongezien achter of boven je tegenstander komen. De tegenstanders kunnen je niet zien wanneer je ergens boven ze loopt te gymnastieken, wat onnodige frustraties voorkomt. Je kunt in alle rust een plekje zoeken en op het juiste moment toeslaan.

Dark Prince

Een ander nieuw spelelement is de Dark Prince, een donkere gedaante van de normale prins die al vrij aan het begin van het spel zijn intrede doet. De Dark Prince is een sterker dan de gewone prins en beschikt over een nieuw wapen, een ijzeren ketting die hij als een soort zweep kan gebruiken. Dit nieuwe wapen brengt flink wat nieuwe mogelijkheden met zich mee. Zo kun je in pure Indiana Jones stijl slingeren met je ketting, tegenstanders ermee naar je toe trekken of ze vanaf een hoger gelegen locatie omhoog hijsen om ze boven aan stukken te scheuren. Tijdens de gevechten kun je je ketting om een paal wikkelen. Door er dan als een gek omheen te rennen, snijd je alle tegenstanders op je pad met de ketting in tweeën.

De Dark Prince heeft niet alleen maar voordelen. De gezondheid van de prins loopt namelijk gestaag achteruit wanneer hij in de Dark Prince getransformeerd is. Door zand op te pakken uit flessen of overleden tegenstanders, krijgt hij weer nieuwe gezondheid. Hierdoor is er wanneer je als de Dark Prince speelt, eigenlijk geen plaats voor grote puzzels of wat even rustig genieten van de wonderschone omgevingen uit het spel. De nadruk licht in deze gedaante dus meer op de gevechten, hoewel er ook zeker nog gepuzzeld moet worden. Ook de Speed Kill is wanneer je de Dark Prince speelt, nog steeds van de partij.

Besluit

Het ziet ernaar uit dat Prince of Persia: The Two Thrones een waardig slot zal worden van de Sands of Time trilogie. De nieuwe toevoegingen lijken wel degelijk een meerwaarde te bieden aan het spelconcept. Door de Speed Kill heb je nu zelf de verhouding tussen het puzzelen en het vechten, enigszins in de hand. Hierdoor zouden zowel fans van The Sands of Time als van The Warrior Within, aan hun trekken moeten komen met The Two Thrones. Het spel verschijnt in december en lijkt daarmee een mooie afsluiter te gaan worden voor de toch al uitstekende eindejaarsperiode.