Op de screenshots van Prince of Persia 2, zoals men deze opvolger tijdelijk noemt, valt natuurlijk meteen op dat de grafische stijl een stuk grimmiger geworden is. Daar waar The Sands of Time nog uitpakte met zonnige kasteeltjes en helder maanlicht bij nacht, is in Prince of Persia 2 de sfeer donker en voeren bruin en zwart de boventoon. Toch is het opvallend hoe veel contrast en sfeer de graphics nog hebben, iets wat bij erg donkere spellen nog wel eens verloren lijkt te gaan. Ubisoft bewijst wederom de art-direction goed onder de knie te hebben.

Prince of Persia 2 hoopt een groot aantal van de euvels uit The Sands of Time te verhelpen. Zo zal het aanbod van tegenstanders een stuk uitgebreider zijn. Eén van de nieuwe tegenstanders is een gigantisch monster in harnas dat ongeveer acht keer zo hoog is als onze geliefde prins. Daarbij komt ook nog eens dat het hoofd de zwakke plek van het monster is. Gelukkig is onze prins slim en lenig en door enkele meppen tegen de voeten van het mormel te geven buikt hij zich en weet de prins handig op de rug te springen. Met één hand houdt de prins zich vast aan de schouder van het monster terwijl hij met zijn zwaard op het hoofd inhakt.

Spelen met de tijd was één van de sterkte punten van The Sands of Time en ook in Prince of Persia 2 zal dit wederom een belangrijke rol spelen. Nieuw is de mogelijkheid om de wereld om je heen te doen vertragen terwijl je zelf, de prins dus, nog wel aan normale snelheid blijft bewegen. Dit kan bijvoorbeeld van pas komen wanneer een deur snel omlaag zakt nadat je op een knop gedrukt hebt - zo snel dat je met normaal hollen niet meer op tijd zult zijn om onder de deur door te glippen. Hadden we deze feature maar bij level 3 in de originele Prince of Persia!

Buiten al dit moois kunnen we natuurlijk ook nog wat nieuwe moves verwachten, maar Ubisoft wil nog niet al te veel prijs geven van deze titel. Toch lijkt het erop dat het spel eind dit jaar net zo veel indruk zal maken als The Sands of Time vorig jaar. Het lijkt in ieder geval meer in huis te hebben dan slechts een paar nieuwe leveltjes.