Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Prey (hands-on)

Bioshock in de ruimte

Geschreven door Michel Musters op
De teleurstelling dat Prey 2 nooit meer uitkomt was bijna tastbaar. De combinatie van een zeer onderhoudend eerste deel en de belofte van een ruimte-avontuur als alternatief op Mass Effect maakte dat dit vervolg hoog op menig meest gewilde games-lijstje stond. En hier is dan toch… Prey. Een complete reboot van de reeks die helemaal niets meer met de oude game (en diens geannuleerde vervolg) van doen heeft.

Wanneer je jezelf over de teleurstelling heen zet dat dit niet een echt vervolg betreft, blijft er een op het eerste gezicht sfeervolle game over die zich nog het beste laat omschrijven als een mix tussen Arkane Studio’s eerdere werk, Dishonored, en Bioshock. We halen die klassieker erbij omdat het ruimtestation waarop Prey zich afspeelt ons regelmatig aan Rapture doet denken. Diverse oudere en nieuwere stijlen worden met elkaar gemixt, technologische gangenstelsels en luxueuze kantoren dienen als omgevingen, en een vergelijkbare levelstructuur zijn aan de orde van de dag.

prey

Op Talos I

Dat ruimtestation heet de Talos I, een station vlakbij de maan waarop de mensheid al jaren proeven uitvoert op een buitenaards ras, de Typhon. Prey heeft namelijk een alternatieve geschiedenis waarin de Amerikaanse president John F. Kennedy nooit is vermoord, maar de mensheid wel werd aangevallen door aliens. Amerika en Rusland werkten samen om de aanval tegen te gaan en sindsdien doet de mensheid tests op deze wezens in het ruimtestation, dat tegelijk als soort van gevangenis dient.

Deze aliens hebben namelijk speciale telekinetische krachten en wetenschappers op het station proberen deze krachten over te dragen naar mensen. Hoofdpersonage Morgan Yu ontvangt al geruime tijd deze krachten en is in feite een levend proefkonijn, al heeft hij daar aan het begin van de game nog weinig van gemerkt. Sterker nog, hij zit op de Talos I gevangen in een soort simulatie, waardoor hij elke dag denkt dat het een normale eerste werkdag op aarde is en hij een aantal psychologische tests op zijn nieuwe werkplek moet ondergaan. In plaats van telekinetische krachten gebruiken, drukken we gewoon met onze handen op een knop en wanneer ons wordt gevraagd om ons te verstoppen, schuilen we achter een stoel, het enige object in de ruimte. Aan de teleurstelling van de professor aan de andere kant van het raam te horen, hoopten ze op een spectaculairdere oplossing.

prey

Speciale krachten niet inbegrepen

Door een mysterieuze aanval van schaduwachtige wezens op het station (wezens die – hoewel dat niet is bevestigd – vast te maken hebben met de Typhon) blijkt Morgan een van de weinige overlevenden en moet hij zijn krachten toch echt maar eens leren gebruiken om het op te nemen tegen deze wezens. Tijdens onze korte speelsessie hebben we helaas nog niet van de telekinetische krachten mogen proeven. Wel zien we een indrukwekkende tech-tree die we gedurende de game kunnen uitbreiden. Het valt ons ook meteen op hoe log Morgan zich voortbeweegt. Het lijkt wel een echt mens! Dat dit gedurende de game verandert mag een inkoppertje heten.

Goed, vooralsnog geen speciale krachten dus. In plaats daarvan gaan we de schaduwachtige wezens, die in de game Mimics worden genoemd, te lijf met een gevonden moersleutel. Een stuk of vier goedgemikte klappen en ze sterven, maar gemakkelijk is het niet, want de kleine, spinachtige wezens springen van hot naar her en kunnen net zo makkelijker weer in rook opgaan. Iets later in de game vinden we een lijmpistool dat objecten en vijanden bevriest. Tijdelijk, zo leren we wanneer de Mimics zichzelf weer losbreken. De kunst is dus ze te bevriezen en ze daarna met de moersleutel in een miljoen kleine stukjes te slaan.

prey

Samenzwering

Terwijl we dat doen lopen we door het luxe uitziende ruimtestation en langs diverse deuren die vooralsnog voor ons gesloten blijven. Hier en daar kunnen we verder komen door een hacking-minigame uit te voeren, maar de meeste plekken zijn onbereikbaar, waarschijnlijk tot we meer krachten krijgen en het station verder openbreken. Ook dat is vergelijkbaar met games als Bioshock en Dishonored. Terwijl we het schip onderzoeken merken we aan het begin te staan van een samenzwering rondom onszelf, onze krachten en de Mimics. Een mysterieus persoon die ons regelmatig contacteert en een verborgen videoboodschap van onszelf die we klaarblijkelijk voordat we geheugenverlies opliepen hebben opgenomen, maken het mysterie af.

We hebben dan ook behoorlijk zin om onze tanden eens flink in Prey te zetten en te ontdekken of zowel de spelwereld als het verhaal zo diepgaand zijn als deze eerste speelsessie van een uur doet vermoeden. Vooralsnog is die potentie er in ieder geval zeker en zo leeft de ooit zo geprezen franchise mogelijk toch nog eervol voort!

Prey verschijnt op 5 mei voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Dit artikel delen:

Lees meer

Indie-uitgever Raw Fury betaalt Steam Direct voor ontwikkelaars PlayStation 4 en Overwatch domineerden gamesmedia 2016
1

Reacties op: Prey (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • unimatrix0030

    • 6 maanden geleden
    Is er nu echt niemand die de vergelijking maakt met system shock en system shock 2?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.