Na het uitspelen van Portal zag je het al aankomen: Portal 2 komt eraan. De subtitel die gegeven is aan de Xbox Live- en PSN-release van Portal, Still Alive, slaat zelfs op de computer GLaDOS, die voor de testruimtes uit het eerste deel zorgde. Portal 2 haakt honderden jaren na het eerste deel in op het verhaal. De andere AI’s, geactiveerd aan het einde van het origineel, zijn onafhankelijk van GLaDOS gaan functioneren. De steriele omgevingen uit het eerste deel maken plaats voor gebieden die haar natuurlijke karakter grotendeels behouden hebben. Eén van de AI-cores, Wheasley, maakt zich ernstig zorgen om het verval van haar kunstmatige leefomgeving. Daarom roept ze de hulp in van de stille protagonist Chell, die jarenlang stilgestaan heeft nadat ze door een mysterieuze man is meegenomen aan het eind van Portal 1.

In essentie werkt Portal 2 nog altijd als de eerste Portal. Met je portal gun schiet je twee soorten openingen in de muur: een blauwe en een rode. Loop je door het blauwe gat, dan kom je uit in de rode variant en vice versa. De twee openingen zijn dus op magische wijze met elkaar verbonden, mits ze op de geschikte muur worden afgevuurd. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om in reflecterende ondergronden een opening te creëren, het werkt alleen op een kale muur. Door gebruik te maken van snelheid en zwaartekracht, of de combinatie daarvan, kun je dus naar voorheen onbereikbare gebieden gaan. De manier waarop je speelt is dus gelukkig niet aangepast, de manier waarop je wordt uitgedaagd wel.

Gecontroleerde luchtstroom

Zo is het mogelijk om de kracht van natuurlijke elementen door de openingen heen te laten stromen. Neem bijvoorbeeld de volgende situatie. Je wilt een object naar een andere kamer verplaatsen, maar je kunt het niet dragen of verslepen. Maar wanneer de wind door de kamers heen waait en je die weet om te leiden zodat er een gecontroleerde luchtstroom ontstaat, is het toch mogelijk om het object te verplaatsen. Daarnaast kun je ook met een tractor beam door een gat schieten om objecten op te tillen en zo te verplaatsen naar een andere ruimte. Dit zijn echter niet de enige gameplay twists, want je kunt nu ook gebruik maken van speciale soorten gel. Die zorgen voor net die extra snelheid die Chell nodig heeft of juist voor een structuurverandering van objecten, zodat je ze op een andere manier kunt gebruiken. Ook zijn er talloze andere kleine spullen en lasers die de weg naar het eind gemakkelijker maken.

Coöp

Tenslotte heeft Valve een coöperatieve modus toegevoegd. Beide spelers bezitten allebei over een portal gun en maken twee aan elkaar gekoppelde openingen in de muur. Omdat er zo meer mogelijkheden zijn om puzzels op te lossen - er zijn vier openingen in plaats van twee - zijn de puzzels een stuk moeilijker gemaakt, waardoor je wordt gedwongen om samen te werken. Dat resulteert in twee dingen: of je gaat gescheiden in aparte kamers je eigen weg, of je werkt nauw samen in dezelfde kamer, met absurd lastige puzzels tot gevolg. Soms kan het dus verdomd handig zijn om een handeling uit te voeren die niet jou, maar je medespeler helpt.

Vooral door de toevoeging van de coöpmodus gaat Portal 2 een gouden toekomst tegemoet. Hoewel de kern van de gameplay onveranderd is gebleven, lijkt er genoeg aangepast om een tweede deel te rechtvaardigheden, ook als je alleen de singleplayer wil spelen. Beide campagnes zullen volgens Valve zes uur per stuk duren, wat meer is dan het eerste deel. Tel daarbij op dat PC- en PlayStation 3-eigenaren het spel met elkaar kunnen spelen en het kan bijna niet meer misgaan met Portal 2.