Het is woensdagmiddag 28 April. Terwijl buiten de regen met bakken neerplenst, wordt er binnen in het Evoluon te Eindhoven druk gecubed. Nintendo houdt een pre-launchparty ter ere van het jongste lid in de Pokémon spellenfamilie, Pokémon Colosseum. Zestien Gamecubes staan klaar voor de aanwezigen om Colosseum aan de tand te voelen. Bezoekers konden ook hun krachten met elkaar meten in een luchtkussen in de vorm van een colosseum. Speciaal voor de verzamelaars was er een Cube beschikbaar vanwaar de zeldzame Pokémon Jirachi kon worden gedownload op je Pokémon Ruby of Sapphire spelcassette. Aangezien niet iedereen had begrepen dat je in deze spelen eerst de zogeheten ‘Elite Four’ moest verslaan, werd er nog driftig door zowel kinderen als ouders doorgespeeld op hun GBA’s. De gemiddelde leeftijd was vrij laag, niet verwonderlijk wanneer tot nog toe alle Pokémon spellen een vrij lage instapdrempel hebben gekend. Ook Colosseum bleek bij velen vlug onder knie, en om me heen speelden de 8 (!) tot ongeveer 40 jarigen zij aan zij.

Daar bleek al de kracht van Pokémon; toegankelijk voor een jong publiek, maar boeiend genoeg om ook de oudere generaties stevig in de ban te houden. Tijdens de dag werd voor de bezoekers een tournament gehouden, waar je met je meegenomen Pokémon moest trachten de andere aanwezigen te verslaan. Niet verwonderlijk werden al in de voorrondes de spelers met weinig getrainde Pokémon uitgeschakeld, tot uiteindelijk de ‘Elite Four’ overbleven. Allen met Pokémon rond van rond level 100. Nummers 1 t/m 3 krijgen het spel voor het in de winkels ligt, nummer 4 kon met een pakket vol goodies naar huis. Naast het spel kreeg de nummer 2 een Pokémon box met inhoud, de nummer 1 een Gamecube inclusief controller en linkkabel.

Jongen met handen in lucht 1e, grote gozer ernaast 2e.

Het event duurde van 15:00 tot 19:00; bij aankomst viel de drukte nog mee waardoor er voldoende tijd beschikbaar was de feel van het nieuwe spel te testen. Nieuw is misschien een groot woord; eigenlijk is het spel een remake van Pokémon Stadium voor de N64 met enkele toevoegingen. Desalniettemin een must voor de Pokémonliefhebber, die ook een Gamecube bezit. De gameplay is als vanouds; je battlet je een weg door de wereld met je Pokémon. Onderweg kun je Pokémon vangen en gevechten met andere trainers aangaan. Gyms mogen natuurlijk niet ontbreken bij je queeste om de beste Pokémon trainer te worden. Grafisch oogt Colosseum degelijk, zoals ook te verwachten van een inhouse titel, en de honderden speelbare knuffelbeesten zijn ieder scherp en fris vormgegeven. Bij het gros van de aanvallen flitsen de schermvullende uitspattingen á la Phantasy Star of Golden Sun over het beeld.

Op het geluid valt weinig aan te merken, de muziek tijdens battles klinkt strijdlustig en houdt zich op de achtergrond tijdens het reizen. De Pokémon zelf houden het vaak op gegrom en gekrijs, ze laten liever hun aanvallen voor zich spreken. Conversaties met NPC’s vinden plaats via tekstschermen. Jammer, maar door het geringe ruimtegebruik van de conversaties op de disc kun je er van uitgaan dat werkelijk iedere NPC iets (al dan niet nuttigs) te vertellen heeft om je dieper in het verhaal te zuigen.

Net als bij Pokémon Stadium is het mogelijk je verzameling tussen de moederconsole (Gamecube) en je Gameboy uit te wisselen, zodat je ook onderweg kunt trainen. Colosseum biedt ondersteuning voor uitwisseling met alle tot nog toe verschenen Pokémon Gameboy titels, van Red & Blue tot Ruby & Sapphire, waardoor meer dan 350 beesten tot je beschikking staan. Naast een uitgebreider RPG stelsel voor je Pokémon zou Colosseum tevens niet nader te noemen extra’s en easter eggs bevatten, wat nog meer waarde toevoegt aan de speelervaring van de bezitters van zowel een Gamecube als Gameboy.

Voorlopig heb je nog tot 14 mei de tijd om je Pokémon voor te bereiden, dan zal het spel in de winkels verschijnen.