Pikmin 3 – Tik ‘m aan | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

‘Pikmin bevinden zich overal om je heen’, opende Miyamoto zijn korte uitleg, wat kracht bij werd gezet door een aantal Pikmin die op de lichamen van toeschouwers rond leken te huppelen. Dat dit stiekem een aankondiging was van near-field communication (NFC) voor de game, wat door de Wii U GamePad wordt ondersteund, lijkt ons onwaarschijnlijk. Het benadrukt eerder dat Miyamoto vindt dat de fantasiewereld van de Pikmin niet zo ver van onze eigen realiteit af staat. Hij haalde niet voor niets inspiratie voor de game uit een van zijn hobby’s: tuinieren.

Tuinmanagement

Bij het bedenken van de serie dacht hij vast nog niet aan tablets. Maar toen de Wii U-GamePad binnen Nintendo gepitcht werd, zal Pikmin ongetwijfeld een van de eerste games zijn geweest die ervoor werd geopperd. De snelle strategische serie over het hamsteren van fruit, ruimteschiponderdelen en andere schatten, leent zich er uitstekend voor om deels met een touchscreen bestuurd te worden.

Pikmin 3 kun je ook met de ‘gewone’ Wii-afstandsbediening spelen, maar dan mis je toch een belangrijk onderdeel van je strategische strijdplan; overzicht. Op ieder moment kun je op de touchscreen van de Wii U GamePad tikken om een bepaald stukje van de map te bestuderen. Ondertu en zie je op het grotere televisiescherm wat daar zoal te vinden is. En je moet ook de locatie van je Pikmin in de gaten houden. Dit is aanvankelijk nog wel te behappen, maar hoe meer je gaat multitasken, hoe handiger zo’n tweede overzicht cherm wordt.

"Na een paar keer voelt het natuurlijk om de GamePad te gebruiken om Pikmin bij je te roepen"

De Wii U GamePad heeft nog een extra functionaliteit, deze keer een die het deelt met de Wii-afstandsbediening: de beweging ensor in het apparaat laat je Pikmin richten door de tablet te kantelen. Op die manier kun je ze snel en precies richting een vijand of voorwerp gooien. Dit is nog wel even wennen met de Wii U-controller, en gaat niet geheel verra end juist vrij soepel met een Wii-controller. Daarvan ben je gewend dat het ding een beweging ensor heeft, bij de Wii U-GamePad is dat nog even aftasten. Toch voelt het na een aantal keer proberen vrij natuurlijk aan om de tablet even schuin te houden, zodat je al je Pikmin bij je kunt roepen.

Niet bij de wortels aangepakt

De verdere besturing van het spel, zoals het lopen en wi elen tu en soorten Pikmin, verloopt gewoon via de traditionele knoppen. Omdat er verder aan de opzet van de serie niets is veranderd, kan iedereen die ermee bekend is daarom meteen verder waar hij of zij in Pikmin 2 ooit gestopt is.

Wat Pikmin 3 verder nog voor nieuws brengt, daar kunnen we helaas nog weinig over zeggen. Er is een nieuwe soort Pikmin onthuld, die letterlijk een sixpack van steen heeft en uiteraard zijn de graphics ten opzichte van deel 2 aanzienlijk verbeterd. Dit moet ervoor zorgen dat de verschillende Pikmin afzonderlijk van elkaar uniek gedrag vertonen, wat je terug moet zien in subtiele verschillen in animaties. Dat laatste lijkt nogal triviaal, maar iedereen die Pikmin ooit gespeeld heeft, weet dat je met de tijd steeds meer waarde ging hechten aan die schattige plantenbeestjes. Als ze echt meer persoonlijkheid krijgen in deel 3, maar ondertu en wel sneller en beter beheerd kunnen worden, dan wordt die band tu en gamers en Pikmin alleen nog maar sterker. 


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou