Het gevecht tussen PES en Fifa wordt al jaren achter elkaar door EA gewonnen. Al die overwinningen laten wel zien dat PES iets magisch heeft, want de game beschikt nog steeds over een grote fanbase. Dat heeft gedeeltelijk met nostalgie te maken. Anderzijds biedt de game van Konami nog steeds één van de meest bevredigende voetbalervaringen vanwege het spelsysteem dat voor zo’n groot gedeelte is gebaseerd op inzicht, tactiek en reactievermogen.

PES 2014

Fox-engine

PES 2014 maakt gebruik van de nieuwe Fox-engine. Dat zou buiten gameplayveranderingen ook verbeterde graphics moeten opleveren, maar daarvan is in PES 2014 erg weinig te merken. Het publiek oogt nog steeds als een groep houterige LEGO-poppetjes, de animaties komen ietwat schokkend en soms vrij onverwacht over en de framerate kan op belangrijke momenten plotseling zodanig omlaag gaan dat het spel voor even onspeelbaar wordt. Dat heeft waarschijnlijk wel te maken met het feit dat het hier nog niet om de uiteindelijke spelcode gaat.

Het is mogelijk om de speelsnelheid omhoog te schroeven, maar door de tactisch gedreven gameplay kan een ietwat tragere speelsnelheid juist net even wat fijner werken. Het probleem bij PES 2014 is dat de vlottere en minder gestroomlijnde balaannames en de daarop volgende vrije beweegruimte een veel rappere spelnelheid vergen. Ter voorbeeld: de bal blijft in PES 2014 minder ‘vast’ aan de voet waardoor je sneller moet reageren om je tegenstander voor te zijn. Je bent als speller ook veel vrijer om op een specifieke manier op een bal te reageren. In veel gevallen mist de game echter net de snelheid die je ook het gevoel geeft dat er vlotheid in je spel zit.

PES 2014

Minder controle, meer vrijheid

Een belangrijke verandering in het spelsysteem van PES 2014 is deze nieuwe vorm van dynamische balaanname. Als de bal wordt gepasst, knalt deze afhankelijk van de snelheid van de pass en de positie van de ontvanger elke keer weer anders van de voet. In de vorige PES had je vrijwel altijd meteen de controle over de bal, in de nieuwe game is het een vereiste dat je alvorens je de bal speelt anticipeert op de actie die je wilt ondernemen. Of dat nu in één keer doorspelen, een tikje geven en rennen, een één-tweetje of gewoon rustig aannemen is.

De vrijheid die je als speler krijgt resulteert in de eerste potjes in veel foute passes, slechte aannames en zouteloze aanvallen. Hoewel dat niet ongewoon is voor een nieuwe voetbalgame met eveneens een nieuwe engine, is de ietwat staccato-speelstijl die PES aan de ene kant zo enorm charmant maakte, voor een groot gedeelte verdwenen. Het zogeheten tikkie-takkie-voetbal wordt belangrijker, met korte snelle passes, creativiteit en het toeslaan op precies het juiste moment. Een onderdeel waar Fifa al enkele jaren heer en meester in is.

PES 2014

Steekpasses en vrije trappen

Dat het geven en ontvangen van steekpasses in PES nog steeds onovertroffen is, laat PES 2014 gelukkig nog wel zien. De kunstmatige intelligentie van de spelers lijkt grotendeels in orde te zijn, waardoor je medespelers ook daadwerkelijk diep lopen, elkaars positie overnemen en druk zetten. Het moment dat een medespeler diep gaat en je hem met een hoge steekbal precies goed bedient, voelt nog steeds beter dan het potentiële doelpunt uit de aanval.

De verdedigers en de keepers zijn in PES 2014 moeilijker te passeren. Zo voeren keepers de meest miraculeuze - en daarmee ergernis opwekkende - reddingen uit en lijken verdedigers soms iets te goed te anticiperen op de bewegingen die je maakt. Het valt daarbij op dat de scheidsrechter ook een stuk strenger is geworden. Daar waar je in PES 2013 nog iemand vol onderuit kan halen en vanwege de voordeelregel een rode kaart ontloopt, is dit in de nieuwe voetbalgame van Konami niet meer mogelijk. Ook levert een gemiddelde tackle veel sneller een gele kaart op.

Een andere grote verandering is het nemen van vrije trappen. In PES 2014 krijg je bij een vrije trap een boog te zien waar je de bal naartoe kan trappen. Deze boog reageert heel snel op kleine bewegingen met de stick waardoor het vrij moeilijk is om een bal in één keer in de kruising te krijgen. Een voordeel van de boog is dat je als speler wel weet waar de bal ongeveer terecht komt - zolang je de stick maar niet beweegt. Deze functie is daarbij ook uit te schakelen.

PES 2014

Eigenzinnig met charme

PES 2014 laat veel veranderingen en toevoegingen zien, maar een echt duidelijke indruk krijg je helaas nog niet van de voetbalgame. Je snapt welke kant Konami wil opgaan, maar op dit moment is de balans tussen het rustige tactische spel en de vrijheid voor rappe bewegingen nog een beetje zoek. Ook de Fox-engine overtuigt nog niet. De spelers mogen dan realistischer ogen, de bewegingen en animaties zijn allesbehalve vloeiend te noemen.

De uiteindelijke game is, met nog een maand tijd voor de release, hoogstwaarschijnlijk op vele punten aangepast en verbeterd. De previewcode wakkert de nieuwsgierigheid wel aan, want het idee dat Konami over een voetbalgame heeft kan absoluut slagen.