Het RTS genre is hoog toe aan vernieuwing. Perimeter is een game die hiervoor kan gaan zorgen. De ontwikkelaar K-D Labs zet in op drie keywords die het spel een unieke spelervaring moeten maken: terraforming, nanotechnology en perimeter shields. Klinkt apart, en dat is Perimeter ook. Gamer.nl zocht wat je kunt verwachten van deze futoristische RTS.

Om het verhaal hoeven we Perimeter niet speciaal in de gaten te houden. De mensheid heeft de planeet aarde goed verpest. De situatie is zo ernstig dat men gedwongen is de planeet te verlaten, op zoek naar een betere wereld om op te leven. In plaats van de gebruikelijke ruimteschepen verlaat men deze keer de aarde in gigantische, zwevende steden, genaamd Frames. Uiteraard is het niet goed voor je om lang afgescheiden te zijn van je medemensen, dus tegen de tijd dat er een bewoonbare planeet wordt gevonden, zijn er drie verschillende fracties ontstaan. Tijdens de uitgebreide singleplayer campaign, bestaande uit 27 missies, neem je de controle over één van de drie fracties. Eén fractie wil terug naar aarde, de tweede wil een rustig bestaan opbouwen op de nieuwe wereld en de derde wil de andere twee fracties overheersen.

Perimeter valt op door de drie eerder genoemde spelelementen, te weten: terraforming, nanotechnology en perimeter shields. Hiervan het meest opzienbarend is de terraforming. Al jarenlang wachten we op een goede RTS game welke zich afspeelt op een volledig vervormbaar terrein. Tijden geleden was Earth 2150 één van de eerste spellen met deze optie, maar sinds die tijd zijn er weinig games meer geweest waarin het mogelijk is om het terrein naar je wensen aan te passen. Wel opgelet, het terrein is door de speler alleen vervormbaar met de zogenaamde terraforming tool, oftewel: tijdens de veldslagen zal het terrein niet vervormen. Hiervoor is bewust gekozen, om de systeemeisen in de hand te houden en het spel niet te ingewikkeld te maken.

Bij het vervormen van het terrein heb je volledige vrijheid. Wil je dat de heuvel naast je basis verdwijnt, om te voorkomen dat de vijand je vanaf daar kan bestoken? Selecteer de heuvel met de terraforming tool en wacht terwijl je machines het werk opknappen. Als je wilt kan je van de heuvel vervolgens een diepe goot maken, zodat vijanden helemaal moeite zullen hebben om je basis te bereiken.

De terraforming tool is echter niet het enige wat voor terreinvervorming kan zorgen. De natuur van de planeet werkt ook niet mee. Eén van de meest indrukwekkende gebeurtenissen in het spel is wel de aardbeving, waarbij er gigantische scheuren in de bodem ontstaan en het terrein vervormt. Daar gaat je zorgvuldig geplande basis.. Naast aardbevingen kunnen er wormen uit de bodem verschijnen, kan een wezen genaamd "spirit of the planet" een bezoekje brengen aan je basis of kunnen de lokale aliens je aanvallen. Genoeg om je bezig te houden, naast het leven van je vijand zuur te maken natuurlijk.