Park Beyond wil een onmogelijke twist aan pretparkmanagement geven

Park Beyond wil een onmogelijke twist aan pretparkmanagement geven

Tijdens Gamescom Opening Night Live werd een nieuwe pretparkmanagementgame onthuld door Tropico 6-ontwikkelaar Limbic Entertainment en Bandai Namco. Een exclusieve presentatie vooraf bevestigde dat Park Beyond een ‘deep management’-game moet worden, waarbij je controle hebt over alle facetten van het pretparkleven. Vooralsnog lijkt Park Beyond het echter vooral van een ‘onmogelijke’ gimmick te moeten hebben.

Het aanbod aan pretparkmanagementspellen is de afgelopen jaren vrij karig. Het meest recente pretparkspel is Parkitect (2018), terwijl de meeste pretparkfans vooral hun tijd nog in Planet Coaster (2016) stoppen. Het valt nog te bezien of Park Beyond daar verandering in kan brengen, mede omdat het achtbaanbouwen in Planet Coaster uitstekend in elkaar zit en het spel na drie jaar aan updates en dlc alleen maar beter is geworden. Bij een manager als dit is echter vooral het beheren van pretparken cruciaal, en laat dat nou net zijn waar we nog het minste van hebben gezien bij Park Beyond.

Park Beyond

Diep beheren

Tijdens onze presentatie kregen we slechts twee slides over het beheren van het park te zien, en dat is weinig voor een ontwikkelaar die ‘deep management’ als sleutelbegrip oppert. Sterker nog: de schermpjes waarin je de behoeftes van parkbewoners en personeel kunt inkijken zijn nog niet eens vormgegeven, en dat terwijl Park Beyond al twee jaar in ontwikkeling is. We moeten het doen met een korte beschrijving van alle facetten van pretparkbeheer.

Wat het parkpersoneel betreft moet je er voor zorgen dat er genoeg mensen in dienst zijn en dat ze genoeg betaald krijgen. Afhankelijk van hun functie moet je ook voor de nodige apparatuur zorgen, en ze moeten getraind zijn. Mocht dat teveel kosten, dan kun je jouw winstmarges vergroten, bijvoorbeeld door het aanpassen van de entreekosten, de toegangsprijzen van elke attractie en de prijzen van de diensten die jouw park aanbiedt. Ook kun je zelf instellen welke winkeltjes en kraampjes in het park staan en wat zij verkopen. Naast eten en drinken verkoop je ook souvenirs. Ook daar kun je de winstmarge van aanpassen.

Wat Limbic Entertainment wél al kan laten zien, is de grote gimmick van Park Beyond, iets wat ze ´impossification´ noemen.

-

Om na te gaan of al die beslissingen een positieve invloed hebben op de stemming van de parkbezoekers, krijg je ook inzicht in hun ervaringen. Zo kun je bekijken wat hun behoeften zijn – zoals een bepaalde attractie, kraam of dienst – en hun budgetten in de gaten houden om te zorgen dat het park überhaupt voorziet in die behoeften. Ook krijg je een indicatie van hoe gelukkig de bezoekers zijn, wat met alle hierboven genoemde zaken samenhangt.

Verder beslis je natuurlijk zelf hoe je het park indeelt en welk thema, of welke combinatie aan thema’s, het park krijgt. Tijdens de presentatie toonde de ontwikkelaar een kleurig Candyland-thema en een wat typischer Western-thema, maar op een later moment worden er meer onthuld. Deze zaken mag je wel verwachten van een nieuw pretparkmanagementspel, dus het feit dat we nog weinig van het daadwerkelijke managen gezien hebben kan een slecht voorteken zijn. Er is op dat punt in ieder geval nog genoeg werk aan de winkel.

 

Het onmogelijke mogelijk maken

Wat Limbic Entertainment wél al kan laten zien, is de grote gimmick van Park Beyond, iets wat ze ´impossification´ noemen. Simpel gezegd is dit het modificeren van bestaande attracties op een manier die het pretpark in de echte wereld illegaal zou maken; onmogelijke twists geven aan bekende attracties die we kennen uit andere games, pretparken en kermissen. Een reuzenrad kan bijvoorbeeld bestaan uit élf verschillende wielen, die elkaar draaiende houden als een ingewikkeld tandwielsysteem.

Elke attractie heeft zo een paar ‘onmogelijke’ modificaties, die je gaandeweg vrijspeelt en kunt kopen. Verreweg de meest interessante attractie die we tot nu toe gezien hebben, is de Crazy Kraken, een gigantische octopus die twee karretjes heen en weer slingert. Bij de eerste ‘impossification’ komt er een grote watertank bij waar de karretjes doorheen worden geslingerd. Later komen er meer karretjes bij, zullen de slingerarmen aan de karretjes verdwijnen en gooit de octopus ze zelf door de lucht (en door een nog grotere watertank).

Deze twee voorbeelden zijn de meest innovatieve modificaties. De andere ‘onmogelijke’ attracties die we tot nu toe gezien hebben zijn wat saaier. Zo krijgt een draaimolen twee lagen (en uiteindelijk drie), en was ook kort een zweefmolen te zien met een opeenstapeling van schommels. Hopelijk komt op Limbic op meer interessante ideeën, want als alle ‘impossifications’ simpelweg op elkaar worden gestapeld, blijft het niet lang leuk om er naar te kijken. Gelukkig blijkt aan het einde van de presentatie dat ook kraampjes een ‘impossification’ kunnen krijgen; twee koks staan bovenop een foodtruck en gaan een gigantische kebab te lijf met een groot mes en een vlammenwerper.

 

Bouwen en Pitchen

Ook achtbanen zijn niet helemaal normaal in Park Beyond. Zo kun je er een kanon aan toevoegen om karretjes de lucht in te schieten, waarna de karretjes automatisch vervormen en vleugels krijgen. Verder kun je een achtbaan door het water laten gaan (waarbij de karretjes zo vervormen dat ze blijven drijven) en kun je zelfs delen van de achtbaan verwijderen zodat de karretjes vanzelf de lucht inspringen of een vrije val maken (mits ze genoeg momentum hebben). De achtbanen kun je bouwen via een ‘node’-systeem, wat wil zeggen dat je zelf de vorm en hoogte bepaalt door rond te klikken en slepen.

Limbic Entertainment benadrukt dat het verhaal in de game belangrijk wordt. In de eerste plaats om nieuwe spelers de fijne kneepjes van het pretparkmanagen bij te leren, en in de tweede plaats om doelen te stellen en voor conflicten en uitdaging te zorgen. Spelers krijgen bepaalde missies voorgeschoteld, en om die te voltooien moet je eerst een pitch meeting houden met Phil, een parkveteraan, en Izzy, een van de leidinggevenden. Hierbij krijgen spelers allerlei dialoogopties, maar het is nog niet bekend hoe diepgaand dat wordt. Ook maken andere personages hun intrede, waaronder ‘vijanden’ die jou het leven zuur willen maken. Mocht dit echt niets voor jou zijn, dan kun je terecht in een sandbox-modus zónder verhaal.

Het succes van dit soort spellen hangt af van hoe diepgaand het managen is en hoeveel vrijheid je krijgt bij het inrichten en bouwen van je eigen park en attracties.

-

Meer dan een gimmick?

Tot nu toe hebben we te weinig van Park Beyond gezien om te concluderen dat het managen van pretparken goed in elkaar steekt, maar de ‘impossifications’ geven in ieder geval een leuke twist aan de attracties die iedereen inmiddels goed kent. Het succes van dit soort spellen hangt af van hoe diepgaand het managen is en hoeveel vrijheid je krijgt bij het inrichten en bouwen van je eigen park en attracties. Er kan dus nog veel foutgaan. Qua uitstraling zit het echter helemaal goed. Als er nog meer interessante ‘impossifications’ bijkomen, kan dit wel eens een unieke variatie op de standaard keuzes binnen het subgenre worden.

Park Beyond komt in 2022 uit voor pc (alleen digitaal), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

"pretparkmanagementspellen", prachtig woord voor galgje!

0
test

Deze gebruiker is verwijderd

0
test

@Witty1889 Hahahha Ook bij scrabble( of moderner: Wordfeud) zou dit woord het goed doen.

0

Aanbevolen voor jou