Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview
Paragon

Paragon (hands-on)

Epic mengt zich in de moba-strijd

Geschreven door David Kers op

Paragon is een moba die zich puur richt op gameplay. Dat wil zeggen: gevechten waarin vijf spelers het tegen vijf andere spelers opnemen, een speelveld dat is verdeeld in drie lanes, ondersteunende minions en diverse heroes om mee te spelen. Verder weten we weinig over de game. Tijd voor een kennismaking dus.

De keuze om een pure moba te zijn is een bewuste. Terwijl veel ontwikkelaars proberen de term te vermijden, omarmt Epic die juist. De ontwikkelaar van Gears of War is van mening dat ze meer dan genoeg toe te voegen heeft aan het overbevolkte genre. Neem het third-person view waarin Paragon gespeeld wordt: we kijken over de schouders van personages mee naar de actie die plaatsvindt. 

Hoogte- en dieptepunten

Hoewel er meerdere moba’s zijn die ook van dat perspectief gebruik maken heeft het perspectief in Paragon een veel grotere invloed. Het speelveld in de game kent immers hoogteverschillen.

De map die wij speelden bestond uit drie lanes, waarvan de middelste hoog boven de andere twee uittorende. De twee buitenste lanes bevonden zich bovendien op een normaal niveau, terwijl de jungles – de omliggende gebieden – zich veel lager en bijna ondergronds bevonden. Daarnaast variëren lanes zelf ook in hoogte door heuvels en dalen.

Het hoogteverschil levert gameplay op die we niet vaak in moba’s terugzien. De heroes in Paragon kunnen bijvoorbeeld aanvallen uitvoeren vanuit het luchtruim. Die mobiliteit levert, afhankelijk van de positie van de speler op het speelveld, veel tactische voor- en nadelen op. Zo kan iemand vanaf boven een aanval op een groep spelers op de grond uitvoeren. Om dat te counteren beschikken personages over vaardigheden die op afstand inzetbaar zijn.

Paragon
Paragon
Paragon

De combinatie van de hoogteverschillen en de bijpassende vaardigheden staat niet louter garant voor actierijke gameplay. Een ander voordeel is dat je vanuit hoger gelegen gebieden kunt kijken naar wat er elders gebeurt, terwijl spelers in de lager gelegen jungles zich juist goed kunnen verstoppen.

Pokerface

Tevens uniek aan Paragon is het kaartsysteem, waarmee je naast het vergaren van de gebruikelijke items ook de vaardigheden van een held kunt aanpassen. Het kaartsysteem is met name ontworpen om het de tegenstander lastiger te maken. Bij veel moba’s zijn de beste builds van een hero algemeen bekend en is daar makkelijk op te anticiperen. In Paragon kun iedere spelers dankzij de kaarten verschillende decks maken. Die bestaan uit een speciale hero-gebonden kaart, waarvan en meerdere soorten zijn, en tientallen andere kaarten.

De ene kaart zorgt voor meer schade tegen gebouwen, de andere verlaagt de verkregen schade door minions. Het anticiperen op de decks van de tegenstander kan zo uitmonden in een pokerspel. Wij konden slechts met een stuks of twintig standaardkaarten aan de slag, maar de menu’s verklappen dat er plek is ingeruimd voor veel betere kaarten. Je vergaart ze overigens door pakjes te openen. Omdat de inhoud van die pakjes willekeurig is, is het nog niet helemaal duidelijk hoe ze verdiend worden. We gokken op microtransacties. Helaas.

Paragon
Paragon
Paragon

Alpha-fase

Dat Epic dit jaar nog twee alpha-versies op de planning heeft staan en hamert op een perfecte balans, stemt ons gelukkig positief. Bovendien is Paragon ontworpen als competitieve game, waarin pc en PlayStation 4-gebruikers tegen elkaar kunnen spelen. De game ziet er op beide platformen dankzij de Unreal Engine 4 overigens prachtig uit, al is de pc-versie vanzelfsprekend stukken mooier dan de PS4-versie.

Paragon bevindt zich nog in een vrij vroege staat. Tot nu hebben we een door natuur overwoekerde stad gezien met futuristische gebouwen en exotische flora. De heroes zijn van alle markten thuis en bieden een mengelmoes aan ruimtewezens, monsters, mensen, robots, magie en buitenaardse technologie. Onze eerste kennismaking met Paragon is positief, maar werpt enkel meer vragen op dan dat ze die beantwoordt.

Paragon is free-to-play en verschijnt in 2016 voor pc en PlayStation 4.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Dying Light krijgt het hele jaar nog nieuwe content Sky Fortress-dlc voor Just Cause 3 verschijnt in maart
7

Reacties op: Paragon (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Bertus B.

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Pay to win met de kaarten zoals ik het lees, ik blijf genoodzaakt bij LoL

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Kers

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @Bertus B. Ik denk dat Epic dat niet wil en daar uiteindelijk wel een stokje voor steekt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jeanpauldelange

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Of je kunt het zien als gratis een spel uitproberen. Wil je sneller vooruit komen, kun je altijd nog 'upgraden' d.m.v. microtransacties. Vaak nog goedkoper dan een compleet spel van €60. Het mooie is dat de keuze bij jou ligt en je weet daarnaast ook nog eens zeker waar je jouw geld in steekt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @Jeanpauldelange Dat is de mooie versie van de F2P-filosofie inderdaad.

    De minder mooie versie: Het hele spel wordt ontworpen om de speler constant een subtiel gevoel van irritatie te geven door te trage progressie of doordat je zwakker bent dan anderen. Dat gevoel kan worden afgekocht met microtransacties. Koop je die niet, dan is het spel een oefening in frustratie. En koop je ze wel, dan voelt het als iets wat je niet met je eigen speelvaardigheden verdiend hebt. Bovendien sta je na enkele minuten tot uren spelen weer voor dezelfde keuze: frustreren of betalen. Een goed verhaal, karakters en afwisseling worden achterwege gelaten om de nadruk te houden op de virtuele items die je kunt kopen. Het hele spel draait om het vullen van balkjes en het vergaren van items, als een cavia in een wieltje.

    F2P kan wel redelijk werken, zolang alle microtransacties puur cosmetisch of quality-of-life gerelateerd zijn (dat laatste wil zeggen bijvoorbeeld extra character slots in een MMO). Buiten dat is het een misvorming van wat gaming hoort te zijn. Enkele MOBA's geven het goede voorbeeld, maar over 't algemeen wordt het niet goed toegepast en gaat het sterk ten koste van het game design.

    Wat dit spel specifiek betreft: Ik hoop dat de kaarten zo gaan werken als in Titanfall. Daar verdien je ze door challenges te halen en kun je ook pakjes kaarten kopen met credits die je alleen kunt verdienen door het spel te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Paragon is een moba die zich puur richt op gameplay. Dat wil zeggen: gevechten waarin vijf spelers het tegen vijf andere spelers opnemen, een speelveld dat is verdeeld in drie lanes, ondersteunende minions en diverse heroes om mee te spelen.

    Andere moba games richten zich niet op gameplay? En hebben geen lanes met minions? Zijn dat games waarin je kunt kaarten en die zich richten op de menu's?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Kers

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @pepsi Dit verwijst naar de 'moba'-titels die er nog meer voor 2016 op schema staan. Overwatch en Battleborn stappen bijvoorbeeld een zijpad in als hero-based shooter, waar Paragon zich juist focust op de hardcore moba-gameplay.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • pepsi

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @Kers Aha, duidelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.