Overwatch (hands-on) | Gamer.nl

Overwatch (hands-on) | Gamer.nl

Overwatch is sinds een week speelbaar door een gesloten bètatest, wat ons in staat stelt om dieper op de game in te gaan. Kan rts-specialist Blizzard een shooter maken? Zijn de helden een beetje tof? Lijkt het niet heel erg op Team Fortress 2? Om meteen het laatste te beantwoorden: absoluut wel, en daar blijft het leentjebuur-design niet bij…

Overwatch is simpelweg Team Fortre 3 met meer helden. Niets mis mee, Team Fortre is een toffe shooter. Beter goed gejat dan slecht bedacht lijkt het devies van Blizzard. Ook de nieuwe helden zijn een bonte verzameling personages uit andere spellen als DotA en League of Legends, met wapens die we kennen uit Quake en Unreal Tournament. Door de combinatie van elementen uit zoveel kla iekers, is Overwatch eigenlijk een soort ultieme-mix-shooter geworden. Ware het niet dat er een aantal bekende genreonderdelen mi en.

Goed begin, nu de rest

De game heeft bijvoorbeeld maar twee modi; de levels waarin een transportvoertuig moet worden vooruitgeduwd en levels waarin je locaties verovert. Team Deathmatch, Deathmatch, Bombsite, Capture-the-flag, Capture-and-Hold, King-of-the-Hill, noem de gameplay-kla iekers maar op, ze zitten er allemaal niet in. De basisgameplay is echter dik in orde en precies wat je verwacht van dit type shooter. De levels in Overwatch zitten goed in elkaar, het schietgevoel is prettig, de sfeer is vrolijk en de twee aanwezig modi houden spelers wel een tijdje bezig. Maar zelfs de meest trouwe speler zal merken dat er iets mist. 

Media has no description

Er lijkt namelijk geen structuur in Overwatch te zitten die spelers voor langere tijd bezig kan houden; geen ranked-play, toernooiondersteuning of zelfs maar een spelersprofiel met ditjes en datjes. Nu kan het zo zijn dat dit uit de bèta is gehouden, maar de ontwikkelaar heeft aangegeven dat het Overwatch simpel en overzichtelijk wil houden. En Blizzards jaarlijkse beta’s kennende is wat we nu spelen ook wat spelers bij release krijgen. We vragen ons ernstig af of dit de juiste keuze gaat zijn op langer termijn en bovendien wat het verdienmodel gaat worden. Een League of Legends/Heroes of the Storm-model waarin je helden en skins koopt zou goed kunnen werken met Overwatch, maar van een dergelijke opzet is nog geen spoor te bekennen.

Uiteindelijk draait Overwatch om de gekkigheid die je met de verschillende helden kunt uithalen, dus we nemen ze allemaal door. Het is een teamgame met vier kla en, waarbij samenwerken met het juiste type helden van doorslaggevend belang is om te winnen. Hoewel eigenwijze einzelgängers moeilijk tegen te houden zijn, probeert het spel actief aan te geven welke rollen een team mist tijdens matchmaking. 

Offensive Heroes

De kla e die de bèta domineert zijn met afstand de offensieve helden. Deze vlugge knakkers met weinig levenspunten kunnen binnen korte tijd veel schade doen. De teleporterende Tracer is het leukste. Met akimbo-SMG’s ramt ze er een lading kogels uit en wanneer ze bijna sterft, glijdt ze met een druk op de knop terug in de tijd naar een vorige positie. Om gek van te worden als je ertegenover staat en ze alle kanten op teleporteert. Je voelt je net Wile E. Coyote tegenover de Road Runner (meep meep!). 

Media has no description

Soldier 76 is een soort standaard Call of Duty-held. Zijn superkrachten zijn simpelweg granaten, een genezingspakketje en, heel flauw, een sprintknop. De zwevende Pharah voelt als een verwijzing naar Quake III. Deze engel kan hoog springen en domineert het slagveld met een dikke rocketlauncher. Reaper is de eerste keuze van iedereen die denkt cool te zijn. Dit demonische spook kan tijdelijk onsterfelijk worden en is (alleen) dodelijk van dichtbij. De grootste kopzorg momenteel is Clint Eastwood-type McCree. Deze cowboy loopt rond met een revolver zonder recoil, waarmee accurate spelers makkelijk headshots kunnen maken van sniper-afstand. Wanneer ze ondersteund worden door een healer zijn ze ook van dichtbij praktisch overpowered.

Tank Heroes

Tanks zijn veruit de nuttigste groep van het spel, maar wel een met een paar probleemgevallen waar we zo op ingaan. De populairste tank momenteel is Reinhardt, een dikbepantserde ridder met een reuzenhamer en een heel groot plasmaschild. Een compleet team kan veilig achter zijn schild meelopen, waardoor hij vrijwel onmisbaar is in de meeste aanvallende situaties. De vadsige Roadhog is een één-op-één kopie van Pudge uit DotA, die met een grijphaak iedereen naar zich toe kan trekken en opblazen. Behoorlijk effectief als je de timing van de grijphaak goed in de vinger hebt.

De twee andere tanks worden momenteel nog weinig gekozen vanwege, waarschijnlijk, designproblemen. Bebrilde gorilla Winston is de grote mêlee-held en lijkt erg leuk om mee te spelen. Hij kan letterlijk middenin de strijd springen en doet bij landing een berg schade. Maar de ontwerpers hebben hem een inaccuraat elektrisch wapen gegeven dat volkomen nutteloos aanvoelt. Deze zou vervangen moeten worden door zijn krachtige vuisten, waarvan het bereik in de praktijk helaas ook te kort schiet. Op papier lijkt ook Zanya een sterke heldin. Haar eigen kracht zou geboost moeten worden naarmate ze meer schade opvangt met haar schilden. Momenteel lijkt dit systeem echter nog buggy.

Media has no description

Defensive Heroes

Onder de noemer Defensive Heroes vallen allerlei helden, waarvan de meeste spelen als het originele Team Fortre 2-team. Widowmaker is de Overwatch-versie van Sniper. Haar schade loopt op met tijd (goed tegen quickscopers), ze heeft een soms handige scanoptie en buiten haar sluipschuttersgeweer heeft ze een sterk machinegeweer, dus ze kan ook prima mobiel blijven. Hanzo is tevens een sniper, maar werkt met een boog die je moet aanspannen. Hij heeft iets regelmatigere scanopties, maar voelt als een zwakkere Widowmaker.

Dwerg Torbjorn en de geschifte Junkrat zijn respectievelijk de Engineer en Demoman uit Team Fortre 2. Torbjorn-spelers moeten materiaal verzamelen om hun turret te upgraden, wat er precies uitziet als in Team Fortre , al heb je iets minder opties. Het blije robotje Bastion is zelf een turret en kan zichzelf overal in de wereld in- en uitklappen om hele teams van de kaart te vegen. Voor minder ervaren spelers voelt hij overpowered, maar een goed team weet hoe ze met deze wandelende choke-point moeten omgaan.

Support Heroes

De kla e waar nog het meeste aan gesleuteld moet worden zijn de Support Heroes. Engel Mercy neemt de rol over van de Medic uit Team Fortre 2. Intere ant is dat ze automatisch kan meebewegen met degene die ze met haar straal geneest, waardoor zelfs de springende/vliegende helden ononderbroken in leven worden gehouden. De muzikale Lucio is een groepshealer, maar in praktijk een stuk minder nuttig. Hij is goed in het in leven houden van trage, tankende teams, maar zelf vrij zwak. Tijdens de bèta wordt hij helaas veel gebruikt in teams waarvoor hij niet effectief is, tot frustratie van de spelers. Een populair personage dat wellicht een upgrade nodig heeft.

Media has no description

Heldin Symmetra lijkt in haar krachten en design te verwijzen naar Portal. Deze dame kan ook een portaal plaatsen, waarmee het team sneller bij de verdedigingspunten komt. Vooral voor hecht samenwerkende teams is zij een goede toevoeging, al kan ze haar portaal naar ons idee te weinig inzetten. De meest onvoorspelbare held is yin/yang-liefhebber Zenyatta. Deze zwevende android werkt met genezende, verzwakkende en pijnlijke orbs, een mechanic die DotA-spelers bekend voor zal komen. We hebben ze zowel brute kill-scores zien halen (terwijl het een support-personage is) als compleet zien falen; er lijkt geen pijl op te trekken.

Concluderend

De balans tu en de helden is tot dusver best aardig, al mag aan sommige helden nog wat gesleuteld worden. Tijdens de bèta merk je maar weer hoe bizar snel spelers in ieder hoekje en gaatje de meest flauwe level- en hero-exploits proberen te vinden. Blizzard heeft jaren ervaring met gamebalancing op e-sports-niveau, dus we vertrouwen erop dat ze van deze testperiode slim gebruik gaan maken om alle problemen op te lo en. We maken ons alleen zorgen dat Overwatch zo wordt gelanceerd met een kern en balans van hoog niveau, maar dat er verder niets e-sports-achtigs mee te dóen valt. Het beginnetje van de ultieme teamshooter is er. Nu de rest van de uitwerking nog.

Gamer.nl speelde de game met meerdere redacteuren. Bij deze een Second Opinion van Wilbert Meetsma: 

Dat Blizzard maling heeft aan originaliteit bevestigt de studio weer eens met Overwatch. Het kleurrijke ontwerp van de Heroes is van een Pixar-tekentafel ontvreemd, de spelopzet en soepele flow van de gameplay zijn gejat van Team Fortre 2 en de gevarieerde Skills en Abilities van de Heroes zijn van DotA en League of Legends afgekeken. Maar weet je? Originaliteit wordt overschat. Want als Blizzard ergens goed in is, dan is het wel het stroomlijnen, fijnslijpen en precies afstellen van bestaande concepten en mechanieken tot er een nagenoeg perfecte game overblijft.

 De twintig verschillende Heroes vervelen voorlopig niet en de maps spelen tot dusver bijzonder gebalanceerd. Op basis van de populariteit van Pharah en Bastion vermoed ik dat de balans tu en Heroes nog wat werk nodig heeft, maar dat weerhoudt me er niet van om enthousiast te worden van Blizzard's eerste shooter. De grote vraag is alleen: wat gaat Overwatch mij kosten?

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou