Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Preview

Overwatch (hands-on)

Beter goed gejat...

Geschreven door Gillian De Nooijer op
Overwatch is sinds een week speelbaar door een gesloten bètatest, wat ons in staat stelt om dieper op de game in te gaan. Kan rts-specialist Blizzard een shooter maken? Zijn de helden een beetje tof? Lijkt het niet heel erg op Team Fortress 2? Om meteen het laatste te beantwoorden: absoluut wel, en daar blijft het leentjebuur-design niet bij…

Overwatch is simpelweg Team Fortress 3 met meer helden. Niets mis mee, Team Fortress is een toffe shooter. Beter goed gejat dan slecht bedacht lijkt het devies van Blizzard. Ook de nieuwe helden zijn een bonte verzameling personages uit andere spellen als DotA en League of Legends, met wapens die we kennen uit Quake en Unreal Tournament. Door de combinatie van elementen uit zoveel klassiekers, is Overwatch eigenlijk een soort ultieme-mix-shooter geworden. Ware het niet dat er een aantal bekende genreonderdelen missen.

Goed begin, nu de rest

De game heeft bijvoorbeeld maar twee modi; de levels waarin een transportvoertuig moet worden vooruitgeduwd en levels waarin je locaties verovert. Team Deathmatch, Deathmatch, Bombsite, Capture-the-flag, Capture-and-Hold, King-of-the-Hill, noem de gameplay-klassiekers maar op, ze zitten er allemaal niet in. De basisgameplay is echter dik in orde en precies wat je verwacht van dit type shooter. De levels in Overwatch zitten goed in elkaar, het schietgevoel is prettig, de sfeer is vrolijk en de twee aanwezig modi houden spelers wel een tijdje bezig. Maar zelfs de meest trouwe speler zal merken dat er iets mist. 

Er lijkt namelijk geen structuur in Overwatch te zitten die spelers voor langere tijd bezig kan houden; geen ranked-play, toernooiondersteuning of zelfs maar een spelersprofiel met ditjes en datjes. Nu kan het zo zijn dat dit uit de bèta is gehouden, maar de ontwikkelaar heeft aangegeven dat het Overwatch simpel en overzichtelijk wil houden. En Blizzards jaarlijkse beta’s kennende is wat we nu spelen ook wat spelers bij release krijgen. We vragen ons ernstig af of dit de juiste keuze gaat zijn op langer termijn en bovendien wat het verdienmodel gaat worden. Een League of Legends/Heroes of the Storm-model waarin je helden en skins koopt zou goed kunnen werken met Overwatch, maar van een dergelijke opzet is nog geen spoor te bekennen.

Uiteindelijk draait Overwatch om de gekkigheid die je met de verschillende helden kunt uithalen, dus we nemen ze allemaal door. Het is een teamgame met vier klassen, waarbij samenwerken met het juiste type helden van doorslaggevend belang is om te winnen. Hoewel eigenwijze einzelgängers moeilijk tegen te houden zijn, probeert het spel actief aan te geven welke rollen een team mist tijdens matchmaking. 

Offensive Heroes

De klasse die de bèta domineert zijn met afstand de offensieve helden. Deze vlugge knakkers met weinig levenspunten kunnen binnen korte tijd veel schade doen. De teleporterende Tracer is het leukste. Met akimbo-SMG’s ramt ze er een lading kogels uit en wanneer ze bijna sterft, glijdt ze met een druk op de knop terug in de tijd naar een vorige positie. Om gek van te worden als je ertegenover staat en ze alle kanten op teleporteert. Je voelt je net Wile E. Coyote tegenover de Road Runner (meep meep!). 

Soldier 76 is een soort standaard Call of Duty-held. Zijn superkrachten zijn simpelweg granaten, een genezingspakketje en, heel flauw, een sprintknop. De zwevende Pharah voelt als een verwijzing naar Quake III. Deze engel kan hoog springen en domineert het slagveld met een dikke rocketlauncher. Reaper is de eerste keuze van iedereen die denkt cool te zijn. Dit demonische spook kan tijdelijk onsterfelijk worden en is (alleen) dodelijk van dichtbij. De grootste kopzorg momenteel is Clint Eastwood-type McCree. Deze cowboy loopt rond met een revolver zonder recoil, waarmee accurate spelers makkelijk headshots kunnen maken van sniper-afstand. Wanneer ze ondersteund worden door een healer zijn ze ook van dichtbij praktisch overpowered.

Tank Heroes

Tanks zijn veruit de nuttigste groep van het spel, maar wel een met een paar probleemgevallen waar we zo op ingaan. De populairste tank momenteel is Reinhardt, een dikbepantserde ridder met een reuzenhamer en een heel groot plasmaschild. Een compleet team kan veilig achter zijn schild meelopen, waardoor hij vrijwel onmisbaar is in de meeste aanvallende situaties. De vadsige Roadhog is een één-op-één kopie van Pudge uit DotA, die met een grijphaak iedereen naar zich toe kan trekken en opblazen. Behoorlijk effectief als je de timing van de grijphaak goed in de vinger hebt.

De twee andere tanks worden momenteel nog weinig gekozen vanwege, waarschijnlijk, designproblemen. Bebrilde gorilla Winston is de grote mêlee-held en lijkt erg leuk om mee te spelen. Hij kan letterlijk middenin de strijd springen en doet bij landing een berg schade. Maar de ontwerpers hebben hem een inaccuraat elektrisch wapen gegeven dat volkomen nutteloos aanvoelt. Deze zou vervangen moeten worden door zijn krachtige vuisten, waarvan het bereik in de praktijk helaas ook te kort schiet. Op papier lijkt ook Zanya een sterke heldin. Haar eigen kracht zou geboost moeten worden naarmate ze meer schade opvangt met haar schilden. Momenteel lijkt dit systeem echter nog buggy.

Defensive Heroes

Onder de noemer Defensive Heroes vallen allerlei helden, waarvan de meeste spelen als het originele Team Fortress 2-team. Widowmaker is de Overwatch-versie van Sniper. Haar schade loopt op met tijd (goed tegen quickscopers), ze heeft een soms handige scanoptie en buiten haar sluipschuttersgeweer heeft ze een sterk machinegeweer, dus ze kan ook prima mobiel blijven. Hanzo is tevens een sniper, maar werkt met een boog die je moet aanspannen. Hij heeft iets regelmatigere scanopties, maar voelt als een zwakkere Widowmaker.

Dwerg Torbjorn en de geschifte Junkrat zijn respectievelijk de Engineer en Demoman uit Team Fortress 2. Torbjorn-spelers moeten materiaal verzamelen om hun turret te upgraden, wat er precies uitziet als in Team Fortress, al heb je iets minder opties. Het blije robotje Bastion is zelf een turret en kan zichzelf overal in de wereld in- en uitklappen om hele teams van de kaart te vegen. Voor minder ervaren spelers voelt hij overpowered, maar een goed team weet hoe ze met deze wandelende choke-point moeten omgaan.

Support Heroes

De klasse waar nog het meeste aan gesleuteld moet worden zijn de Support Heroes. Engel Mercy neemt de rol over van de Medic uit Team Fortress 2. Interessant is dat ze automatisch kan meebewegen met degene die ze met haar straal geneest, waardoor zelfs de springende/vliegende helden ononderbroken in leven worden gehouden. De muzikale Lucio is een groepshealer, maar in praktijk een stuk minder nuttig. Hij is goed in het in leven houden van trage, tankende teams, maar zelf vrij zwak. Tijdens de bèta wordt hij helaas veel gebruikt in teams waarvoor hij niet effectief is, tot frustratie van de spelers. Een populair personage dat wellicht een upgrade nodig heeft.

Heldin Symmetra lijkt in haar krachten en design te verwijzen naar Portal. Deze dame kan ook een portaal plaatsen, waarmee het team sneller bij de verdedigingspunten komt. Vooral voor hecht samenwerkende teams is zij een goede toevoeging, al kan ze haar portaal naar ons idee te weinig inzetten. De meest onvoorspelbare held is yin/yang-liefhebber Zenyatta. Deze zwevende android werkt met genezende, verzwakkende en pijnlijke orbs, een mechanic die DotA-spelers bekend voor zal komen. We hebben ze zowel brute kill-scores zien halen (terwijl het een support-personage is) als compleet zien falen; er lijkt geen pijl op te trekken.

Concluderend

De balans tussen de helden is tot dusver best aardig, al mag aan sommige helden nog wat gesleuteld worden. Tijdens de bèta merk je maar weer hoe bizar snel spelers in ieder hoekje en gaatje de meest flauwe level- en hero-exploits proberen te vinden. Blizzard heeft jaren ervaring met gamebalancing op e-sports-niveau, dus we vertrouwen erop dat ze van deze testperiode slim gebruik gaan maken om alle problemen op te lossen. We maken ons alleen zorgen dat Overwatch zo wordt gelanceerd met een kern en balans van hoog niveau, maar dat er verder niets e-sports-achtigs mee te dóen valt. Het beginnetje van de ultieme teamshooter is er. Nu de rest van de uitwerking nog.

Gamer.nl speelde de game met meerdere redacteuren. Bij deze een Second Opinion van Wilbert Meetsma: 

Dat Blizzard maling heeft aan originaliteit bevestigt de studio weer eens met Overwatch. Het kleurrijke ontwerp van de Heroes is van een Pixar-tekentafel ontvreemd, de spelopzet en soepele flow van de gameplay zijn gejat van Team Fortress 2 en de gevarieerde Skills en Abilities van de Heroes zijn van DotA en League of Legends afgekeken. Maar weet je? Originaliteit wordt overschat. Want als Blizzard ergens goed in is, dan is het wel het stroomlijnen, fijnslijpen en precies afstellen van bestaande concepten en mechanieken tot er een nagenoeg perfecte game overblijft.

 De twintig verschillende Heroes vervelen voorlopig niet en de maps spelen tot dusver bijzonder gebalanceerd. Op basis van de populariteit van Pharah en Bastion vermoed ik dat de balans tussen Heroes nog wat werk nodig heeft, maar dat weerhoudt me er niet van om enthousiast te worden van Blizzard's eerste shooter. De grote vraag is alleen: wat gaat Overwatch mij kosten?

Dit artikel delen:

Lees meer

Eerste trailer horrorgame Whiteday voor PlayStation VR Age of Empires 2-uitbreiding morgen beschikbaar
10

Reacties op: Overwatch (hands-on)

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Wormpaul

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Ik wil zo graag ook de Beta spelen want hoe simpel ook, dit soort team based shooters vind ik fantastisch en eigenlijk speel ik alles van Blizzard….zelfs een HOTS dat niet echt mijn genre is heb ik veel plezier aan beleefd…

    Enig idee wanneer EU kan testen als je jezelf hebt ingeschreven op moment dat het kon?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Datum van inschrijving wordt niet altijd rekening meegehouden. Het goede nieuws is dat deze eerste wave van beta-spelers al erg groot is (en niet beperkt tot pers), waardoor de kans op volgende waves al snel dichterbij komt. Maar het blijft lastig te voorspellen. Wie weet over een maand al, wie weet langer. Bij Heroes of the Storm zat er gerust een half jaar tussen de waves. Maar zodra er losse betakeys te verdelen zijn, kun je ervanuit gaan dat we die op Gamer.nl zullen hebben :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • geert1

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Mooie preview! Dit geeft een goede indruk van het spel in z'n huidige staat.

    De balans tussen de helden zal wel goed komen; dat is Blizzard wel toevertrouwd. En dat er veel is gekopieerd van andere games vind ik in dit geval niet zo'n ramp, als de verschillende elementen maar goed samenkomen. Bijna alles wat je kunt bedenken qua karakters en skills bestaat al in andere games, dus het is geen wonder dat we hier veel overlap zien. Blizzard gaat hier niks nieuws doen, maar heeft wel kans om het beter te doen, of in elk geval een eigen remix te maken van de elementen.

    Dat er zo weinig modi zijn, en weinig features buiten de kern-gameplay om, kan wel een probleem zijn. Shooters moeten eigenlijk iets bevatten waardoor je langer blijft spelen, dus ik hoop dat Blizzard hierin gaat voorzien. Ten slotte ben ik ook erg benieuwd naar het verdienmodel achter de game. Ik hoop dat ik in de volgende wave van beta-spelers zelf een kijkje mag nemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Niempie

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Ik ben een van de lucky snitches die een beta invite heeft gekregen en ik heb al aardig wat uurtjes mogen spenderen in Overwatch.
    De preview slaat behoorlijk de spijker op z'n kop. Zoals bovengenoemd ontbreken er verschillende modi, wat best kaal aanvoelt. Ik hoop dat Blizzard hier wel aan heeft gedacht en dit alsnog gaat implementeren. Ergens denk ik dat dit wel goedkomt, een mooi voorbeeld is Hearthstone. In een relatief vrij korte tijd zijn daar al verschillende modi en expansions aan toegevoegd, nu is dit misschien appels met peren vergelijken omdat het verschil qua balance/gameplay tussen deze twee extreem is, maar blizzard neemt de reacties van de fans altijd serieus.
    Op MMO-Champion las ik iets over een unlock systeem m.b.t. sprays (mooi gejat van Counter-Strike), wellicht dat dit de betaalmethode gaat zijn die Overwatch gaat hanteren. Het aanschaffen van vanity items.

    Ik ga er vanuit dat tijdens Blizzcon, a.s. vrijdag, er een hoop verduidelijking gaat komen hoe Overwatch verder ontwikkeld zal worden.
    Ik vermaak me in ieder geval voorlopig met de beta!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Top, have fun. :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Mijn oudste zoon zit in de Beta, en is behoorlijk positief. Ik heb diverse streams bekeken, en heb er zin in. De fun factor lijkt me erg hoog, en de toegankelijkheid heeft als voordeel dat er best eens een mooie community kan ontstaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Is er al bekend of deze zeker naar de gameconsoles komt ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gillian

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Nee, maar ik kan me niet voorstellen dat ze niet met een PS4/XONE versie bezig zijn. Game is wat betreft gameplay en besturing zo'n beetje 1:1 naar de console te poorten en dan werkt t prima.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Heb de beta 2 dagen gespeeld en was totaal niet onder de indruk qua gameplay wat het bood. Grafisch en geluidstechnisch is het allemaal leuk maar qua speelstijl voelt het aan als een 1st person MOBA.

    Sommige karakters hebben ultimate abilities die letterlijk iedereen in een bepaalde radius instantaan afknallen zonder dat je er iets tegen kan doen. In dit opzicht is het dus niet een echte shooter en kan het mij vooralsnog totaal niet boeien.

    Vrijwel alle karakters, op een stuk of 3 na, voelen aan als 'one trick ponies' waarbij er weinig ruimte is voor alternatieve speelwijzen. Je bent echt voortdurend aan het spammen/afwisselen met 1-2 abilities om af en toe je ultimate te kunnen gebruiken en dat is het dan. Ik verwacht meer gelaagdheid van een shooter.

    Hoop altijd nog dat ze zoiets als Day of Defeat, Team Fortress Classic of Unreal 2 XMP nieuw leven inblazen. Dat waren nog eens shooters met inhoud.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TripleDad

    • 1 jaar, 9 maanden geleden
    Het doet iets wat jou niet aanspreekt, maar doet wat het wil doen blijkbaar wel heel goed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.